وراز

معنی کلمه وراز در لغت نامه دهخدا

وراز. [ وُ ] ( اِ ) بر وزن و معنی گراز است و به فتح اول و تشدید ثانی هم به این معنی گفته اند. ( برهان ). گُراز و آن خوک نر است. ( ناظم الاطباء ). و این به تشدید نیز آمده چنانکه فرید احول اصفهانی گفته :
چو وراز، خوک است خوش پوی و چابک.
( انجمن آرا ) ( آنندراج ).

معنی کلمه وراز در فرهنگ معین

(وُ ) (اِ. ) گراز، خوک نر.

معنی کلمه وراز در فرهنگ عمید

گراز، خوک نر.

معنی کلمه وراز در فرهنگ فارسی

گراز، خوک نر
( اسم ) گراز خوک نر.

معنی کلمه وراز در فرهنگ اسم ها

اسم: وراز (پسر) (فارسی)
معنی: گراز که در ایران باستان نشانه زورمندی بوده است

معنی کلمه وراز در ویکی واژه

گراز، خوک نر.

جملاتی از کاربرد کلمه وراز

توراز خود همی گوئی درونم بخواهی ریخت ای دلدار خونم
ورازاد بشنید گفتار او همی خوار دانست پیگار او
پس از این فعالیت‌های آتشفشانی، چیمبورازو برای مدتی در اواخر دوران پلیستوسن بدون فعالیت بود تا آنکه بار دیگر در دورهٔ هولوسن فعال شده و در این دوران بیش از نیم دو جین بار دیگر فوران کرد.
بی‌سروداز وجد در حالت‌چو شمشاداز نسیم بی‌سروراز رقص‌در جنبش‌چو گل‌بر شاخسار
بود اورازدار عاشقان هم که دارد سرّ راز جان جان هم
امام‌قلی خان که پدر و مادر و همسرش گرجی بودند، به گرجستان علاقهٔ وافری داشت و با اینکه در اکثر لشکرکشی‌های دوران شاه عباس نقشی مهم داشت، اما در حملات شاه عباس به گرجستان به بهانهٔ کسالت شرکت نمی‌کرد. او به کتوان (مادر تیموراز اول حاکم کاختی) که (به علت رد درخواست شاه عباس مبنی بر ازدواج با وی) در شیراز زندانی بود، محبت زیادی می‌کرد و با آنان رفتاری که در شأن شاهزادگان است را داشت. او به اقتدار و تسلط پرتغالیان که از زمان شاه اسماعیل اول در هرمز برقرار شده بود، پایان داد. تا زمان حیات شاه عباس وی مورد اعتماد و محبوب بود، اما از بخت بد امام‌قلی خان، شاه صفی به اندازهٔ شاه عباس عاقل نبود.
چو منصوراز حقیقت لاف کل زد چو سیمرغی خود اندر قاف کل زد
اقیانوس تتیس (به یونانی: Τηθύς) یا فراخکرت، اقیانوسی باستانی که میان قاره‌های گندوانا و لورازیا در بیشتر دوران میانه‌زیستی (پرمین بالایی تا ژوراسیک میانی) بود. انتهای غربی این اقیانوس بعدها اروپای جنوبی و آفریقای شمالی را از هم جدا کرد.
در برخی موارد، ستاره‌های مشهور برای کنار آمدن با اضطراب خود بسیار دست و پنجه نرم کرده‌اند. هیو گرانت در مورد بازی در فیلم موسیقی و ترانه گفت که «او تمام فیلم را زیر تأثیر لورازپام بازی کرد».
کوه اورست با بلندی ۸۸۴۸ متر بالاتر از سطح آزاد دریاها و درازگودال ماریانا با عمق ۱۰٬۹۱۱ متر پایین‌تر از سطح آزاد دریاها به ترتیب بلندترین و عمیق‌ترین نقاط در سطح کرهٔ زمین‌اند. اما باید به این نکته توجه داشت که به دلیل شکم دادگی کرهٔ زمین در مدار استوا، نوک کوه اورست همچنان دورترین نقطه از مرکز کرهٔ زمین نیست. دورترین نقطه از مرکز کرهٔ زمین یا به عبارت دیگر بیرونی‌ترین نقطه از سطح زمین، نوک آتشفشانی به نام چیمبورازو در اکوادور و کوه اوآسکاران در پرو است.
چیمبورازو را معمولاً با کوه کوتوپاکسی که در نزدیکی آن قرار دارد مرتبط می‌دانند هرچند که این دو آتشفشان از نظر شکل با یکدیگر تفاوت دارند.
یکی است مرگ وحیاتش به چشم زنده دلان دلی که زنده به گورازغبارکین باشد
السید شمس آل رسول صلی الله علیه و آله فقیه و صاحب حدیث و از جمله سفاک و عباد، هنوز (۶۰۶ ه‍. ق) تربت او برقرار است و مشهد و مزار مشهور، به محله عوامع کوی بر در دروازه آمل اراضی گنبدین امروزین که قسمتی از محله پایین بازار است در زمان ابن اسفندیار محله‌ای جداگانه به نام ((عوامه کوی)) بوده و بر در دورازه آمل قرار داشته‌است. در این اراضی پاره آجر و سفال فراوان دیده می‌شود. سابقاً با کندن این اراضی آجرهای فراوان به دست می‌آوردند؛ و همچنین ابن اسفندیار در جای دیگر در کتاب خود می‌آورد، قاضی حجیم زاهد و عالم و تربت بر در مشهد شمس آل رسول، به محله عوامه کوی مکلنوف ذیل عنوان (سه گنبد) می‌نویسد که در خارج شهر آمل بقاعی قدیمی است در حلیکه به جای سه گنبد پنج گنبد است.
چو منصوراز حقیقت یافت جانان ز پیدائی شد اینجاگاه پنهان
روستای آتشکده از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد در ۹۵ کیلومتری شیراز واقع شده‌است. قلعه دختر، آتشکده ساسانی، نقش تاجگذاری و شهر گوراز دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا به‌شمار می‌آید.
چو منصوراز حقیقت دل رها کرد ز جان آهنگ دیدار خدا کرد
با دشمن من ساخته ای دوراز من وزدروی تو سوخته ام دور از تو
چو منصوراز حقیقت لامکان بود از آن او فتنهٔ کلّ جهان بود