ودید

معنی کلمه ودید در لغت نامه دهخدا

ودید. [ وَ ] ( ع ص ) ودود. دوست. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || دوستان. ( منتهی الارب ). اسم جمع است به معنی محبان و دوستان. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه ودید در فرهنگ معین

(وَ ) [ ع . ] (ص . ) دوست ، دوست دارنده . ج . اوداء.

معنی کلمه ودید در فرهنگ عمید

دوست، دوست دارنده.

معنی کلمه ودید در فرهنگ فارسی

دوست، دوست دارنده
( صفت ) دوست دارنده جمع : اودائ .

معنی کلمه ودید در ویکی واژه

دوست، دوست دارنده.
اوداء.

جملاتی از کاربرد کلمه ودید

تمامت انبیا رفتند ودیدند در اینجا گه بکام خود رسیدند
که درکوفه باآن پسر عم من نمودید بیعت همه انجمن
تو ایوبی ودیده رنج و زحمت ولی در عاقبت دیدی تو رحمت
نمایش آمدیم، نبودید، رفتیم در سال ۱۳۹۰ به کارگردانی رضا حداد به‌روی صحنه رفت، که بعدتر به‌صورت فیلم تئاتر نیز پخش شد.
روستای «الغرفة»، «العکامیة»، «الرأس»، «الکبوس»، «رول دبا»، «الفقیت»، «رول ضدنا»، «ضدنا»، «العقة»، «شرم»، وچند نقاط آباد ودیدنی دیگر، وباغ‌های مرکبات.
ازین برفی که بر خلاف عادت موسم آمده و سرما پیش افتاد شکایت فرموده بودید و بسیار به جا بود چرا که هیچ چیز بی جا و بی هنگام خوب نیست، مگر عشق، آن هم باعتقاد ادیب صابر که میگوید:
سپرده جان ودیده روی جوهر نمود عشق گشته ناگهی دَر
کم بود دودیده بهر عبرت مارا ز آن روی دودیده هم بر آن افزودند
مجنون نبودید جز عطر لیلی خسرو نجوید جز لعل شرین
این روستا در دهستان قلعه خواجه قرار داردوبا نام دوراب شناخته شده است. روستای دوراب از سه محله ی احمد اباد ،حسن اباد،قلی اباد و رحیم اباد تشکیل شده است.جاذبه ها ودیدنی های این منطقه با نام دوراب امده است. و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۹ نفر (۳۲خانوار) بوده‌است.
« قربانت گردم، از لطفی که به وسیله نامه فرموده بودید تشکر حاصل است. ولی تاکنون کتابی مزبور را مرحمت فرمایید و وجه آن هر چه بفرمایی با پست تقدیم می‌شود .
و آن گه هر پیغامبری را که بقومی فرستاده بودند از وی این سؤال کنند، و امّت وی همان جواب دهند که امّت نوح دادند، و از پیغامبران کس باشد که میآید، و از امّت وی ده کس با وی باشند که بوی ایمان آورده بودند، و کس بود که پنج، کس بود که دو، و کس بود که یکی. لوط میآید و با وی دو دخترک وی باشند. پس آن گه ربّ العالمین پیغامبران را گوید: پیغام ۶۶رسانیدید؟ ایشان گویند رسانیدیم، و امّت ایشان انکار کنند. ربّ العالمین گواه خواهد. پیغامبران گویند: امّت محمد (ص) گواهان مااند بتبلیغ رسالت. آن گه فرمان آید که ای جبرئیل امّت محمد را حاضر کن، تا گواهی دهند که ما داور دادگرانیم، حکمی که کنیم بعد از ظهور حجّت و ثبوت شهادت کنیم. امّت محمد بیایند تا گواهی دهند. کافران گویند: شما پسینان بودید، از قصّه و داستان ما چه خبر داشتید که ما را ندیدید؟ ایشان گویند: ما در محکم تنزیل قرآن مجید خواندیم و دانستیم: کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ، کَذَّبَتْ عادٌ الْمُرْسَلِینَ، کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِینَ، کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِینَ، کَذَّبَ أَصْحابُ الْأَیْکَةِ الْمُرْسَلِینَ، وَ کَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ. آن گه کافران تزکیت ایشان خواهند.
فراق را نمک ما دودیده کور کند که تا یکی کشد از هر طرف عصای فراق
خلق جدید بشنید کوهی و زنده گردید چون دید او که یاران بار دیگر چودیدند
از باشگاه‌هایی که مودیدی در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال چارلتون اتلتیک، باشگاه فوتبال آرسنال و باشگاه فوتبال یوونتوس اشاره کرد،