وبلاگ

معنی کلمه وبلاگ در دانشنامه آزاد فارسی

وِبْلاگ (WEBLOG)
(یا: بلاگ) سایت اینترنتی که قالبی خبرگونه یا روزنامه ای دارد و عمدتاً به وقایع نگاری روزانه می پردازد. وبلاگ ها معمولاً به موضوعات خاص و محدودی می پردازند، مثلاً مسائل سیاسی، اجتماعی یا اخبار محلی. یک وبلاگ ترکیبی از متن، عکس و پیوندهایی به سایت ها یا وبلاگ های دیگر است. وبلاگ هایی که به غیر از متن روی عکس متمرکز هستند و عمده مطالب آن ها را عکس تشکیل می دهد به نام فتوبلاگ و آن هایی که بر تصاویر ویدئویی تمرکز دارند ویدئو بلاگو وبلاگ های صوتی را آدیوبلاگ یا پادکَست می نامند. تا پایان ۲۰۰۷ بیش از ۱۱۲میلیون وبلاگ در شبکه اینترنت قابل دسترسی بوده است. برخی تفاوت های وبلاگ با وب سایت از این قرار است: وب سایت از نظر طراحی ساختار پیچیده تری دارد، درحالی که وبلاگ ها ساده ترند و راه اندازی و استفاده از آن ها نیاز به تخصص چندانی ندارد. علاوه بر آن، وب سایت برای مالک خود هزینه اقتصادی دارد، حال آن که وبلاگ ها رایگان اند. در وب سایت مالک کنترل کامل و دایمی بر سایت دارد در صورتی که در وبلاگ این کنترل در اختیار مدیران مجموعه ای است که وبلاگ از آن تهیه شده است. نیز محتوای وب سایت ها معمولاً در درون صفحات نسبتاً زیادی قرار دارند، امّا مطالب وبلاگ ها در صفحۀ اول قابل مشاهده و متمرکزند. نیز ← وب_سایت

معنی کلمه وبلاگ در ویکی واژه

[gush]

جملاتی از کاربرد کلمه وبلاگ

برخی از منابع اسلامی مطالب این‌گونه وبلاگ‌ها را «بدعت در دین» می‌دانند.
بسیاری از اسناد و نقشه‌های ضمیمه این پژوهش بجای انتشار کاغذی بصورت آنلاین در اختیار علاقه مندان قرار گرفته‌است. فیلمی مستند با عنوان «خلیج فارس» در سال ۱۳۸۸ به کارگردانی ارد عطار پور برای شبکه یک فیلمبرداری شده‌است که عمدتاً براساس اسناد این کتاب ساخته شده‌است این فیلم هر سال در روز ملی خلیج فارس از شبکه یک و پرس تی وی پخش می‌شود. این کتاب سال ۲۰۰۱ به صورت آنلاین و بدون نام نویسنده منتشر و گفتار چه باید کرد حاوی پیشنهادات و از جمله ثبت روز ملی خلیج فارس مورد استقبال وبلاگ گران ایرانی قرار گرفت. سپس در سال ۲۰۰۴ با چند سند رنگی در سه هزار نسخه رایگان به انضمام مجله گسترش صنعت توزیع گردید و نسخه جدیدتر آن در سال ۲۰۰۹ منتشر گردید.
در سال ۲۰۱۱، استریوگام برنده وبلاگ موسیقی سال از ویلج ویس شد.
با نزدیک شدن به اکران فیلم ۳۰۰ در سینماها، ایرانیان با هدف ایجاد بمب گوگلی اقدام به ایجاد وب‌سایت و پیوند دادن به آن در وبلاگ‌ها و سایت‌های خود کردند. این عمل در جهت نشان دادن اعتراض به محتوای این فیلم بود.
کورتیس یک وبلاگ به نام «رسانه و پیام» را که تحت میزبانی بی بی سی قرار دارد مدیریت می‌کند.
آرش عاشوری‌نیا (۶ بهمن ۱۳۵۹ – ۶ مهر ۱۴۰۱) عکاس خبری اهل ایران بود. او برنده جایزه فتوبلاگیز سال ۲۰۰۵ و جایزه ویژه خبرنگاران بدون مرز در سال ۲۰۰۶ است. عکس‌های او به‌ویژه از اعتراضات سال ۱۳۸۸ شهرت دارد که آن زمان در وب‌سایت او به اسم «کسوف» منتشر می‌شد.
اردوان روزبه (متولد ۱۳۴۸ در بجنورد)، روزنامه‌نگار، فتوژورنالیست و محقق ایرانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی‌ و هم چنین وبلاگ‌نویس و تهیه‌کننده رادیویی می‌باشد.