واگردان

معنی کلمه واگردان در لغت نامه دهخدا

واگردان. [ گ َ ] ( ن مف مرکب ، اِ مرکب ) پوشاک عوضی. ملبوسی که بجای آنچه در تن دارند پوشند. ( ناظم الاطباء ). کن و واکن. جامه ای به ذخیره که جامه پوشیده را بدل باشد. جامه ای جز آن که بر تن دارند که چون این شوخ گیردآن دیگری را پوشند. جامه نهاده برای بدل کردن جامه ای که در تن دارند. ( یادداشت مؤلف ). واشور. واشو.
- امثال :
یک پیرهن دارد که واگردانش آفتاب است ؛ یعنی جامه اش منحصر به همین یک پیراهن است و پیرهنی جز آنچه پوشیده و هم اکنون برتن دارد ندارد.
|| در تداول تصنیف سازان و خوانندگان ، ترجیع. آن قسمت از آهنگ یا تصنیف که پس از هر بندی تکرار شود به وسیله خواننده یا به وسیله جماعتی از اعضای ارکستر و نوازندگان.

معنی کلمه واگردان در فرهنگ معین

(گَ ) (اِمص . ) زیر و رو کردن ، دوباره گرداندن .

معنی کلمه واگردان در فرهنگ عمید

۱. ضرر، عدم سود.
۲. جامه و لباسی که به جای لباسی که در تن دارند بپوشند.

معنی کلمه واگردان در فرهنگ فارسی

دوباره گرداندن، زیروروکردن، دوباره حساب کردن
(صفت اسم ) لباس بجز آنچه که بر تن دارند و چون این جامه چرکین گردد از تن در آرند و آن یک را بتن کنند واشور. یا یک پیرهن دارد که واگرداناش آفتاب است . جامهاش منحصر بهمین یک پیرهن است . ۲ - آن قسمت از تصنیف و آهنگ که پس از هر بندی تکرار شودبرگردان ترجیع.۳ - تفاوت توفیر ما به الاختلاف

معنی کلمه واگردان در فرهنگستان زبان و ادب

{converter/ convertor, electric energy converter} [مهندسی برق] افزاره ای برای تغییر یک یا چند مشخصۀ انرژی الکتریکی

معنی کلمه واگردان در ویکی واژه

زیر و رو کردن، دوباره گرداندن.

جملاتی از کاربرد کلمه واگردان

چه بد کردم که واگردانمش، من کیستم باری که از کین هر زمان اندیشه‌ای با جان من داری
در سال ۱۹۲۰ پس از انقلاب بلشویک‌ها، امیر بخارا امیر عالم‌خان به دوشنبه گریخت و پس از آن دوشنبه اقامتگاه ابراهیم بیک، رهبر شورشگران تاجیک شد که با بلشویک‌ها می‌جنگید. پس از پیروزی ارتش سرخ در سال ۱۹۲۴، این روستا به عنوان مرکز جمهوری شوروی سوسیالیستی تاجیکستان تعیین شد. در پی آن در ۱۶ اکتبر سال ۱۹۲۹ نام این شهر به «استالین‌آباد» تغییر کرد اما در ۱۹۶۱ دوباره به دوشنبه واگردانده شد.