واکسن

واکسن

معنی کلمه واکسن در لغت نامه دهخدا

واکسن. [ س َ ] ( فرانسوی ، اِ ) ماده آبله که از گاو گرفته به انسان تزریق می شود، نیز هر ماده ای که برای تزریق درست کرده می شود. ( فرهنگ نظام ). مایه. ( لغات فرهنگستان ). میکروب ضعیف شده یا کشته شده امراض که به منظور ایجاد مصونیت در بدن انسان یا حیوان نسبت به مرضی مسری - خصوصاًهنگام شیوع آن مرض - با آمپول آن را در عضله تزریق کنند مانند واکسن سیاه سرفه و دیفتری یا زیر پوست تزریق شود چون واکسن وبا و التور یا با ایجاد خراش سطحی روی پوست آن را وارد بدن کنند مانند واکسن آبله.

معنی کلمه واکسن در فرهنگ معین

(سَ ) [ فر. ] (اِ. ) ماده ای که از میکروب ضعیف شده یک بیماری می گیرند و برای پیش گیری از آن بیماری به بدن انسان یا حیوان اهلی تزریق می کنند.

معنی کلمه واکسن در فرهنگ عمید

دارویی حاوی میکروب های ضعیف یا کشته شدۀ یک بیماری واگیردار که برای پیشگیری از بیماری به بدن تزریق یا به صورت خوراکی مصرف می شود، مایه.

معنی کلمه واکسن در فرهنگ فارسی

( اسم ) هر ماده ای که بموجود زنده ای جهت ایجاد مصونیت در مقابل یک یا چند بیماری تلقیح شود واکسن ها معمولا عبارت از میکروب های ضعیف شد. مولد امراض و یا سموم میکربی ضعیف شد. آنها میباشند و معمولا زیر جلد و یا داخل عضله تزریق میشوند مایه .

معنی کلمه واکسن در دانشنامه عمومی

واکسن ( به فرانسوی: Vaccin ) یا به فارسی افغانستان واکسین ( به انگلیسی: Vaccine ) یک فراوردهٔ زیستی است که در برابر یک بیماری میکروبی مشخص، ایمنی فعال اکتسابی تولید می کند. در واقع سوسپانسیونی است از ریزاندامگان های کشته یا ضعیف شدهٔ ویروس یا باکتری یا پروتئین های آنتی ژنیک به دست آمده از آن ها که برای پیشگیری یا بهبود یا درمان بیماری های عفونی تجویز می شود. پروتئین های آنتی ژنی امروزه بدون استفاده از میکروب های ضعیف یا کشته شده و با به کارگیری فناوری دی ان ای نوترکیب تولید می گردند. واکسن معمولاً برای پیشگیری از بیماری ها و ایجاد ایمنی در برابر آن ها استفاده می شود.
واکسن ها اغلب تزریقی هستند ( عضلانی یا زیرجلدی و داخل جلدی ) و گاه حتی خوراکی ( مانند فلج اطفال ) . اغلب برای ایمنی کامل و دائم در برابر بیماری نیاز به چندبار تزریق یک واکسن می باشد. گاه برخی از واکسن ها را می توان همراه هم تزریق کرد مانند واکسن سه گانه، دوگانه و MMR.
ادوارد جنر ( Edward Jenner ) ( تولد ۱۷ مه ۱۷۴۹ - مرگ ۲۶ ژانویه ۱۸۲۳ ) پزشک انگلیسی اولین کسی بود که کاربرد واقعی واکسیناسیون را کشف کرد. او را پدر ایمنی شناسی می دانند و گفته می شود کار او بیش از هر کس دیگری جان انسان ها را نجات داده است. وی پسری را در برابر بیماری آبلهٔ گاوی واکسینه کرد. این بیماری مانند بیماری آبله ولی کم خطرتر از آن است. پس از آنکه جنر میکروب بیماری را به آن پسر تزریق کرد چون واکسن آبلهٔ گاوی در وی مصونیت ایجاد نموده بود دیگر به بیماری آبله مبتلا نگردید.
معروف ترین بیماری هایی که واکسن مؤثر دارند عبارتند از آبله، سه گانه ( دیفتری، کزاز، سیاه سرفه ) ، فلج اطفال، سل، MMR ( سرخک، اوریون و سرخجه ) ، هپاتیت ، مننژیت مننگوکوکی، آنفلوانزا، تب زرد، تیفوس. هاری ، کرونا، ، طاعون، وبا، حصبه، سیاه زخم، مالاریا، روتاویروس، سالک، تب تیت، گارداسیل تب دنگی هموفیلوس آنفولانزا نوع B انسفاواریسلا پنوموکوک ذات الریه لیت کنه انسفالیت ژاپنی آدنوویروس زونا پاپیلوما
واکسن های با اجرام زنده که از قدرت بیماریزایی آن ها کاسته شده است، معمولاً با دوز واحد می توانند ایمنی مؤثر و طولانی نسبت به واکسن های کشته شده ایجاد کنند. این واکسن ها علاوه بر دستگاه ایمنی هومورال، دستگاه ایمنی سلولی را نیز تحریک می نمایند، این نوع واکسن ها تمایل دارند واکنش های مشابه شکل طبیعی بیماری به خصوص در افراد با نقص ایمنی را ایجاد کنند. برای اینکه با واکسن های کشته شده ایمنی کافی و به مدت طولانی به دست آید، بایستی این واکسن ها ابتدا در چند نوبت تزریق گردند و برای جلوگیری از کاهش سطح آنتی بادی و ادامه ایمنی اغلب لازم است که تزریق واکسن در آینده یادآوری شود.

معنی کلمه واکسن در دانشنامه آزاد فارسی

واکْسَن (vaccine)
(یا: مایۀ تلقیح) هر نوع آماده سازی عوامل بیماری زا، ویروس ها یا باکتری ها، به شکل تغییر یافته، برای ورود به بدن. از طریق دهان یا با تزریق زیرجلدی، و برای القای واکنش اختصاصی پادتن و تولید ایمنی دربرابر بیماری خاص به کار می رود. در ۱۷۹۶، ادوارد جنراولین بار با موفقیت کودکی را با ویروس آبلۀ گاوی مایه کوبی کرد تا موجب ایجاد ایمنی در برابر آبله شود. این روش، یعنی کوبیدن عامل ابتلا به پوست خراشیده شده، برای مایه کوبی آبله هنوز به کار می رود. کودکان معمولاً دربرابر دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک، اوریون، سرخجه، و سل مایه کوبی می شوند.

معنی کلمه واکسن در ویکی واژه

vaccino
ماده‌ای که از میکروب ضعیف شده یک بیماری می‌گیرند و برای پیش گیری از آن بیماری به بدن انسان یا حیوان اهلی تزریق می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه واکسن

طبق صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، آن‌ها سفارش‌های بیش از ۱٫۲ میلیارد دوز واکسن را در هفته اول دسامبر دریافت کرده‌اند. بیش از ۵۰ کشور تقاضای دوز کرده‌اند، لوازم موردنیاز بازار جهانی توسط شرکای هند، برزیل، چین، کره جنوبی، مجارستان و سایر کشورها تهیه شده‌است. در اوت ۲۰۲۰، طبق گفته مقامات روسی، حداقل ۲۰ کشور وجود داشتند که می‌خواستند این واکسن را تهیه کنند.
آذَر اَندامی (زاده ۱۶ آذر ۱۳۰۵ در رشت – درگذشته ۲۸ مرداد ۱۳۶۳ در تهران) پزشک، باکتری‌شناس ایرانی، سازنده نوعی از واکسن وبا در ایران و از پژوهشگران انستیتو پاستور ایران بود. بخاطر خدمات علمی و انسانی آذر اندامی، یکی از دهانه‌های برخوردی روی سیاره ناهید، به نام وی «اندامی» نامگذاری شده است.
- مواد بیولوژیک: از قبیل واکسنها، فراوردههای خونی، ژندرمانی و سلولی؛
فاز دوم مطالعات این واکسن در ایران و در خرداد و تیر ۱۴۰۰ صورت گرفت. کیانوش جهانپور در ۳۱ می ۲۰۲۱ اعلام کرد که فاز دوم مطالعات با مشارکت ۴۰۰ داوطلب ایرانی انجام خواهد شد. در تیرماه، پژوهشگر طرح مطالعاتی واکسن ایرانی-استرالیایی اسپایکوژن، از پایان فاز ۲ مطالعه بالینی واکسن اسپایکوژن و انتشار نتایج آن خبر داد که به گفته وی پس از تأیید وزارت بهداشت منجر به آغاز فاز ۳ مطالعه بالینی آن شد.
به ادعای آیگپ تعداد کاربران این پیام رسان نزدیک به ۲۰ میلیون نفر رسیده‌است. در حالی که بازار اندروید تعداد کاربر فعال این اپلیکیشن را ۴ میلیون نشان می‌دهد و تعداد کل نصب ۸ میلیون در کافه بازار و ۳ میلیون در مایکت برای تلفن های همراه اندرویدی و تعداد کل نصب برای تلفن های همراه آیفون نزدیک به ۱ میلیون است. ثبت نام فاز ۲ و ۳ مطالعاتی واکسن کرونای کووایران برکت از طریق بستر آیگپ انجام شد و دانشگاه آزاد برای استفاده از سیستم آموزشی این دانشگاه دانشجویان را مجبور به ثبت نام در این پیام رسان نموده‌است.
در تمامی میمون‌ها، تنها پس از تزریق یک نوبت از واکسن اسپایکوژن، سطح ایمنی بسیار بالایی در مقابل ویروس کرونا ایجاد شد. هیچ مرگ مرتبط با واکسن و عوارض بالینی از جمله تغییر در وزن و تغذیه حیوانات، گزارش نشد. حیواناتی که واکسن را دریافت نکرده بودند به سرعت دچار علائم اصلی بیماری کووید-۱۹ شدند و میزان بالایی از ویروس در ریه داشتند؛ در حالی که ریه حیوانات ایمن شده با واکسن اسپایکوژن کاملاً نرمال بود؛ تمام میمون‌هایی که واکسن کرونای اسپایکوژن را دریافت کردند، زنده ماندند در حالی که تمام میمون‌هایی که واکسن را دریافت نکرده بودند، از بین رفتند.