واژگان

معنی کلمه واژگان در فرهنگ معین

(اِ. ) فهرستی از مجموعة واژه های یک کتاب ، یک موضوع یا یک زبان .

معنی کلمه واژگان در فرهنگستان زبان و ادب

{vocabulary, lexicon} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] مجموعه ای از واژه های یک زبان که به وسیلۀ مردم یا طبقه ای از مردم یا فرد در زمینه ای از دانش یا نظایر آن به کار می رود

معنی کلمه واژگان در ویکی واژه

فهرستی از مجموعهٔ واژه‌های یک کتاب، یک موضوع، یا یک زبان.
مجموعه اصطلاحات یک رشته

جملاتی از کاربرد کلمه واژگان

اسپانیایی دارای گویش‌های ملی و منطقه‌ای بسیاری است که گاه میان آن‌ها تفاوت‌های بسیاری، به ویژه در تلفظ و واژگان و تا حد کمتری در دستور زبان وجود دارد. گویش‌های اسپانیایی به‌طور کلی به دو گروه اروپایی (ایبریایی یا شبه‌جزیره‌ای) و آمریکایی تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای گویش‌های زیرمجموعه بسیاری هستند.
لاهوتی اصطلاحات و واژگانی را که تا پیش از آن راهی در شعر فارسی نداشت به زبان شعر وارد کرد. در شعر وی واژگانی از قبیل سوسیالیزم، فاشیسم، کالخوز، کامسومول، فابریک، کالکتیو، آیروپلان و … به وفور به چشم می‌خورد و افزون بر واژگان می‌توان استعاره‌ها و تشبیه‌های بی‌سابقه‌ای را نیز مشاهده نمود. در مجموع زبان شعر وی ساده و عامه فهم و نزدیک به زبان گفتار است، اما در غزل زبانی نزدیک به زبان رایج در ادبیات کلاسیک فارسی را به کار گرفته‌است.
لهجهٔ اشنویه‌ای از نظر واژگان مشابه به لهجهٔ مهابادی است، اگرچه شباهت‌هایی به لهجهٔ اربیلی که در استان اربیل عراق به آن صحبت می‌شود نیز دارد. همچنین بخشی از این شهر را کُردهای کرمانج از ایل هرکی تشکیل می‌دهند که به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند.
محمود بن حسین رملی (؟ -۹۶۲م) (نسب:ابوالفتح محمود بن حسین بن شاهک) شناخته‌شده با عنوان کُشاجم که برگرفته از سرواژگانِ شاخه‌های پویایی اوست(کتابت، شعر، انشا، جدل و منطق)، ادیب، شاعر و کاتب عرب‌زبان شامی سندی‌اصل بود. کشاجم با لقبِ سندی، از روی زادگاه پدربزرگش نیز شناخته شد.
این بخش، شیوه‌ها و توصیه‌های نوشتن واژگان مختلف را توضیح می‌دهد.