والس

والس

معنی کلمه والس در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - نوعی رقص آرام دو نفره . ۲ - موسیقی سه ضربی مخصوص این رقص .

معنی کلمه والس در فرهنگ عمید

۱. نوعی رقص دونفرۀ آلمانی که همراه موسیقی سه ضربی اجرا می شود.
۲. (موسیقی ) موسیقی سه ضربی ویژۀ این رقص.

معنی کلمه والس در فرهنگ فارسی

یک نوع رقص آلمانی، سازی که برای آن نواخته میشود
(اسم ) نوعی رقص سه ضربی که شامل دو نوع است : والس آهسته والس تند یا والس وینی .

معنی کلمه والس در دانشنامه عمومی

والس ( به آلمانی: Walzer ) یک نوع رقص محلی و سالنی است که رقصنده ها یکدیگر را هنگام رقص نگه می دارند.
ظهور والس، به دوره کلاسیک برمی گردد؛ زمانی که موسیقیدانانی همچون فرانتس شوبرت و فردریک شوپن، قطعاتی را فارغ از هرگونه تظاهر به موسیقی هنری، برای رقص خانگی نوشتند. نویسندگان ایتالیایی ظهور والس را به قرن شانزدهم میلادی نسبت می دهند. والس در آلمان برای رقصی محلی به همین نام ساخته شد، رشد کرد و تا جنگ جهانی اول محبوبیت زیادی بین مخاطبان موسیقی در سراسر اروپا داشت. بعد از جنگ جهانی اول موسیقی والس کمرنگ و کمرنگ تر شد و میان نسل جنگ زده کسی با والس نمی رقصید؛ اما آهنگسازان جدید و خلاق در موسیقی آلمان، ایتالیا و روسیه باعث بیرون آمدن والس از مه گرفتگی پس از جنگ شدند و جانی تازه به این موسیقی دادند. رقص والس، نوعی رقص محلی آلمانی است و موسیقی آن هم زیرشاخه ای از موسیقی کلاسیک بوده و موسیقی محلی و اصیل المانی محسوب می شود. والس در آلمان ظهور کرد و به کشورهای دیگر راه پیدا کرد و در طول تاریخ، در پس جنگ ها، در سیاهی مستی و سفیدی شادی، انسان های بسیاری با آن رقصیدند. ( برگرفته از مقاله «والسی برای تو» نوشته علیرضا برجعلی ) . والس نوروزی یکی از والس های ایرانی و اثر احمد عاشورپور است.
والس از زمان پدید آمدن تا به امروز دستخوش تغییراتی شده است. مهم ترین شناسه فرم کنونی آن ریتم سه ضربی یا 34 آن است که تقریباً در تمام والس ها می توان یک لوپ پایه که با تأکید روی ضرب اول، تا پایان قطعه ادامه میابد را شنید که سایر ملودی ها بر اساس این لوپ نوشته و اجرا می شوند. این لوپ به ندرت تغییر می کند که معمولاً در مدولاسیون یا تغییر گام در میان قطعه اتفاق می افتد. نت ضرب اول در لوپ با شدت اجرا می شود و دو ضرب بعدی با شدتی کم تر و معمولاً با صدایی زیر نسبت به نت ضرب اول اجرا می شوند. اگر با تئوری موسیقی آشنا نیستید، برای فهمیدن این مسئله کافی ست از یک تا سه بشمارید و عدد یک را با شدت بیشتری تلفظ کنید تا متوجه مفهوم ریتم سه ضربی بشوید ( ۳ ۲ ۱ ۳ ۲ ۱ ) . ریتم سه - چهار در والس ها به وضوح خودنمایی می کند و می توان گفت تمام والس ها سه ضربی هستند. از دیگر ویژگی های لوپ سه ضربی والس می توان به این اشاره کرد که در بیشتر والس ها در ضرب اول تنها یک نت اجرا می شود اما در ضرب های دوم و سوم شاهد اجرای دو یا چند نت به صورت همزمان هستیم؛ برای مثال در ضرب اول نت رِ ( D ) به صورت تکی و در ضرب های دوم وسوم نت های فا ( F ) و لا ( A ) همزمان اجرا می شوند. اگر نت های گفته شده را طبق مثالی که برای تعریف ریتم سه ضربی زدیم، به جای اعداد جای گذاری کنیم می شود: ( D/A - F/A - F/D/A - F/A - F ) البته گاهی ساختار اینگونه نیست و لوپ به صورت آرپژ ( اجرای جداگانه نت های یک آکورد ) یا روش های دیگر نوشته و اجرا می شود که در این صورت هم ریتم سه ضربی قابل تشخیص است. ( برگرفته از مقاله «والسی برای تو» نوشته علیرضا برجعلی )
والس (فیلم). والس ( ایتالیایی: Valzer ) یک فیلم درام ایتالیایی است که در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شد. این فیلم نخستین بار در شصت و چهارمین دورهٔ جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.
• مائوریتسیو میکلی
• والریا سولارینو
• کریستینا سرافینی
• بندیکتا بوکولی
• مارینا روکو
• جانکارلو یودیکا کوردیا
والس (کلودل). والس ( به فرانسوی: La valse ) ، ( به انگلیسی: The Waltz ) یا رقصنده ها مجسمه ای از هنرمند فرانسوی کامی کلودل است. این دو چهره، یک مرد و یک زن را نشان می دهد که در هنگام رقص یک والس، در آغوش عاشقانه هم محبوس شده اند. این اثر با الهام از روابط عاشقانه کامی کلودل با مربی و کارفرمای خود آگوست رودن ساخته شده است. نسخه های مختلفی از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۵ ساخته شد، ابتدا در گچ مدل سازی و بعدها در برنز اجرا شد. نمونه ها در موزه رودن و موزه کامی کلودل نگهداری می شود.
کلودل هنگام تحصیل با آلفرد بوشه در پاریس برای اولین بار در سال ۱۸۸۳، در سن ۱۹ سالگی با رودن آشنا شد. وی در حدود سال ۱۸۸۴ به کارگاه او پیوست و در آنجا به او در اجرای کارهایی چون دروازه های جهنم و شهروندان کاله کمک کرد. او هم چنین تحت هدایت رودن روی مجسمه های شخصی خود کار کرد. آن ها به سرعت در یک رابطه عاشقانه پرشور قرار گرفتند. کلودل از عدم تمایل رودن برای جدایی از معشوقه دیرینه خود، رز بوره، ناامید شد و رابطه عاشقانه آن ها در سال ۱۸۹۲ به پایان رسید.
کلودل در سال ۱۸۸۹ شروع به کار روی والس کرد، در حالی که رابطه او با رودن هنوز پرشور بود. همان طور که در ابتدا دیده می شود، این اثر دو رقصنده برهنه، یک مرد و یک زن را در یک تابلوی رقص به تصویر می کشد که لحظه ای در آغوش عاشقانه یکدیگر منجمد می شوند. سر این زن به آرامی روی شانه راست مرد استوار است و بدن آن ها به صورت روان در یک شکل واحد به هم می پیوندد و مرد سر خود را به سمت صورت زن می چرخاند گویی که او را می بوسد.

معنی کلمه والس در دانشنامه آزاد فارسی

والْس (waltz)
(یا: والتس) رقص مجلسی در میزان سه ضربی متعادل ( ۴/۳) که در اواخر قرن ۱۸ در آلمان و اتریش از رقص اتریشی لندلِر(رقص روستایی سنتیِ دهقانان) شکل گرفت. این رقص که پیوند خاصی با وین و خانوادۀ اشتراوس دارد، تا امروز شهرت خود را حفظ کرده و الهام بخش آهنگ سازانی همچون شوپن، برامس، و راول بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه والس

ساغر و ساقی ما جمله توئی والسلام عشق نگوید تمام جمله ز هست آمدیم
ندارم دگر جز تو کس والسّلام امیدم همین است و بس والسّلام
سبکبار باید که باشی مدام گرانی به اندازه کن والسّلام
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سوئیندون تاون، باشگاه فوتبال چلتنهام تاون، باشگاه فوتبال سلو تاون، باشگاه فوتبال استیونج، و باشگاه فوتبال والسال اشاره کرد.
ما چه خواهیم از تو مشتی ناتمام هر چه خواهی کن تو دانی والسلام
تایید به نفس مردم پیوسته نشود مگر به عمل و علم . و هر گاه که مردم عمل شریعت نکند و علم راه از راه عمل اندر نپذیرد باز ماند از پذیرفتن تایید و از رسیدن به درجه مویدان . مردم به عمل بیرون آید از حد قوت به حد فعل ، بر مثال بیرون آمدن چیزهای طبیعی از حد قوت بحد فعل بدو چیز که آن هر دو ماننده اند به عمل و علم . چنانک سیبی که بر درخت خویش از حد قوت به فعل بیرون خواهد آمدن مادت بایدش پذیرفتن از طبایع از راه درخت خویش . و هر روز بپذیرفتن آن مادت شکل او و رنگ او همی گردد ، و آن پذیرفتن مادت مرورا از طبایع بمیانجی درخت ماننده است بعملی که مردم کند از شریعت بمیانجی خداوندان شریعت . و چون آن سیب از عمل همی پذیرد وزان باز نه ایستد ، چون عمل بآخر رسید مران سیب را بوی خوش و رنگ نیکو ومزه شیرین یابد که آن بوی و رنگ و مزه مرورا ماننده است به علمی که مردم آنرا بیابد بمیانجی آن عمل که کند . پس آن سیب بدین دو حال که یکی ماننده عمل است و دیگر ماننده علم است از حد قوت بحد فعل رسد ، اگر اندر میانه که آن سیب از طبایع مادت همی پذیرد که آن مرورا عمل است از پذیرفتن مادت بسبب ی از اسباب بازمانده تباه شود و از درخت خویش بیوفتد و به رنگ و بوی و مزه نرسد که آن مرورا بمنزلت علم است . پس همچنین کسی که او از عمل شریعت باز ایستد بعلم آن نرسد ، از تایید دور ماند . و دلیلی گوئیم دیگر بر حال پیوستن تایید را بمویدان ، و گوئیم که روشنایی چشم نکند جز اندر چشم درست که آن از عیب ودرد و بیماری پاک باشد ، همچنین تایید که او مانند روشنایی چشم است نه پیوندد جز به کسی که عمل او و علم پاکیزه باشد و نفس او شسته باشد بآب عمل و علم از آلایشهای طبیعی . – واین بیانی شافی است مر خردمندان را ، والسلام .
انت ذوالسبحان والمجدالمتین اننی قد کنت بعض الظالمین
اندرین اسرار، گر بوئی بری توالست از جان جانان بشنوی
باد بر اهل دل درود و سلام ختم شد والسلام خیر ختام
اتکینسون با ماری کارولین هیث در ۱۸۵۵ میلادی ازدواج کرد؛ آن‌ها ۹ فرزند داشتند، ۷ تن آن‌ها زنده مانده و بزرگ شدند. یکی از پسران وی به‌نام رابرت ویتمن اتکینسون (۱۸۶۸ – ۱۹۳۴ میلادی) یک موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز بود که شهرت خود را با ساختن آهنگ «محفل در سالن آدم‌های مجزا» که یک والس مشهور دهه ۱۸۹۰ با شعر جی. ویندل جونیور بود، به‌دست‌آورد.
آندره ریو در یک خانوادهٔ مسیحی، که همگی موسیقی‌دان بودند، متولد شد. پدرش رهبر ارکستر بود و آندره نزد او از ۵سالگی شروع به نواختن پیانو و ویلن کرد و در نوجوانی با اجرای قطعهٔ والس، ذوق و استعداد خود را نشان داد. او بعدها به‌عنوان یک ویولنیست به ارکستر سمفونی لیمبورخ پیوست.
طمع کی گربه در انبان فروشد که بخل امروز با سگ در جوالست
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال روترهام یونایتد، باشگاه فوتبال بارنزلی، باشگاه فوتبال استوک‌پورت کانتی، باشگاه فوتبال اسکانتورپ یونایتد، باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز، باشگاه فوتبال چسترفیلد، و باشگاه فوتبال والسال اشاره کرد.
سایه در خورشید گم بینی مدام خود همه خورشید بینی والسلام
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ساوت‌همپتون، باشگاه فوتبال والسال، باشگاه فوتبال فولام، و باشگاه فوتبال سوئیندون تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به بیرمنگام سیتی، والسال، باشگاه فوتبال ردیچ یونایتد، بلکبرن راورز، باشگاه فوتبال کاونتری سیتی، و کریستال پالاس اشاره کرد.