وارن
معنی کلمه وارن در لغت نامه دهخدا

وارن

معنی کلمه وارن در لغت نامه دهخدا

وارن. [ رَ / رِ ] ( اِ ) آرنج را گویند که بندگاه ساعد و بازوست و به عربی مرفق خوانند. ( برهان ). آرنج باشد. ( جهانگیری ). وارنج. ( ناظم الاطباء ). بند میان پیش دست و بازو. ( صحاح الفرس ) :
زمانی دست کرده جفت رخسار
زمانی جفت زانو کرده وارن.آغاجی ( از صحاح الفرس ).الارتفاق ؛ بر وارن تکیه کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ).
وارن. [ رُ ] ( ص ) مخفف وارون که باژگونه باشد و به عربی عکس گویند. ( برهان ). وارون. باژگونه. زیر و زبر. ( ناظم الاطباء ). || نحس و شوم و باژگونه. ( از یادداشت مؤلف ).
وارن. [ رِ ] ( اِخ ) هوارد کروسبی. روانشناس معاصر امریکایی ، استاد دانشگاه پرینستن متولد در 1867 م. و متوفی در 1934. ( وبستر ).
وارن. [ رُ] ( اِخ ) شاعر و نویسنده ٔلاتینی ( 27 - 116 ق. م. ) متولد ردت . وی بسبب داشتن اطلاعات جامع و وسیع بزرگترین دانشمند عصر خویش بود. از آثار مهم او بجز سه کتاب درباره اقتصاد روستایی چیزی در دست نمانده است.
وارن. [ رُ ] ( اِخ ) ترنتیوس کنسول روم در قرن سوم ق. م. و همکار پل امیل بود. وی به سال 216ق. م. با آنیبال سردار کارتاژی در کان نبرد کرد و در آن کارزار شکست خورد.

معنی کلمه وارن در فرهنگ معین

(رَ یا ر ) (اِ. ) آرنج ، مرفق .

معنی کلمه وارن در فرهنگ عمید

= آرنج: زمانی دست کرده جفتِ رخسار / زمانی جفتِ زانو کرده وارن (آغاجی: شاعران بی دیوان: ۱۹۵ ).

معنی کلمه وارن در فرهنگ فارسی

سردار وسیاستمدار رومی . در ۲۱۶ ق م. با همکاری پل امیل کنسول روم بود . از نحوه جنگ فابییوس با آنیبال ناشکیبا شد و خود به جنگ آنیبال شتافت ولی در نبرد کان که در ۲۱۶ ق م . رخ داد شکست خورد .
مرفق، آرنج، آرن وارنج هم گفته شده است
( صفت ) ۱ - باژگونه وارونه . ۲ - نحس شوم .
شاعر و نویسنده لاتینی متولد در رات وی بسبب داشتن اطلاعات جامع و وسیع بزرگترین دانشمند عصر خویش بود از آثار مهم او بجز سه کتاب درباره اقتصاد روستایی چیزی در دست نمانده است .

معنی کلمه وارن در دانشنامه عمومی

وارن (آرکانزاس). وارن ( آرکانزاس ) ( به انگلیسی: Warren, Arkansas ) یک شهر در ایالات متحده آمریکا با جمعیت ۶٬۰۰۳ نفر است که در آرکانزاس واقع شده است.
موقعیت جغرافیایی شهرها و مناطق اطراف به شرح زیر است:
وارن (موریتز). شهر وارن ( به آلمانی: Waren ) در ایالت مکلنبورگ - فورپومرن در کشور آلمان واقع شده است.
وارن (نیو ساوت ولز). وارن ( به انگلیسی: Warren ) یک شهرک در استرالیا است که در وارن شایر واقع شده است.
معنی کلمه وارن در فرهنگ معین
معنی کلمه وارن در فرهنگ عمید
معنی کلمه وارن در فرهنگ فارسی
معنی کلمه وارن در دانشنامه عمومی

جملاتی از کاربرد کلمه وارن

از زمان کوچ روس‌های وارنگی و مجاور شدنشان با خزران و اسلاوها، آن‌ها تحت‌تأثیر نفوذ فرهنگی همسایگان خود قرار گرفتند. کستلر معتقد است آنان سعی داشتند از کسانی که با آن‌ها ارتباط دارند، بیاموزند. چنانچه حکام نخستین نووگورود خود را به تقلید از خزرها «خاقان» نامیدند و مانند نظام سیاسی خزر، امیری را سردار سپاه منسوب کرده و به عنوان نمایندهٔ خود نزد رعایا فرستادند. به گفتهٔ منابع اولیه چنین مدلی در بین اقوام وایکینگ اسکاندیناوی و ژرمن‌ها بی‌سابقه بود. خزرها مرفه و پیشرفته‌ترین حکومتی بودند که در نخستین موج حملات روس‌ها با آن‌ها ارتباط یافتند.
عشّاق به زیر پای خوارند باشد که چو دنگ سر بر آرند
چنین لطیف و گوارنده میوه ی سخنی غذای اهل دل است و بلای جان من است
که آنجا پیر و برنا شاد خوارند همه کنغالگی را جان سپارند
فیلم احضار ۲ فروش ۳۲۰ میلیون دلاری موفقی داشت. به‌همین جهت نسخه جدید فیلم احضار قرار شد تولید شود و نسخه سوم این فیلم، براساس یکی از کتاب‌های اد وارن روایت شد، که این فیلم در سال ۲۰۲۱ اکران شد. وظیفه نوشتن فیلم‌نامه بر عهدهٔ دیوید لزلی جانسون یکی از نویسندگان احضار ۲ بود.
وزان کس که با او شدند انجمن همه زار و خوارند بر چشم من
وی در سال ۱۸۹۹ در وارنا، بلغارستان به دنیا آمد و در سال ۱۹۱۱ به ایالات متحده آمریکا نقل مکان نمود. والدین وی از ارمنی‌های ترکیه بودند که به دلیل آزار و اذیت ارمنیان در ترکیه به بلغارستان گریخته بودند.
آنها سکان آن دیارند ز آن بر دم قدسیان سوارند
بر فرودی بسی است در مردم گرچه از راه نام هموارند
که این ترکزاده سزاوارنیست بشاهی کس او را خریدار نیست
در همت مردانه اگر کوتهیی نیست مگریز ازان کار که دشوارنماید
استفاده منظم از سلاح گرم توسط ارتش عثمانی پیش از سرعت همتایان اروپایی خود پیش رفت. نیروهای ینی‌چری در ابتدا با استفاده از تیر و کمان یک محافظ پیاده بودند. در زمان سلطان محمد فاتح، آنها به سلاح گرم مجهز شدند و «شاید اولین نیروی پیاده‌نظام مجهز به سلاح گرم در جهان» بودند؛ بنابراین ینی‌چری‌ها اولین ارتش دائمی مدرن محسوب می‌شوند. ترکیبی از به‌کارگیری توپخانه و قدرت شلیک آنها همانند نبرد وارنا در سال ۱۴۴۴ در برابر نیرویی از صلیبیون و نبرد اوتلوق‌بئلی در سال ۱۴۷۳ در برابر آق‌قویونلوها تعیین‌کننده بود.
وارن در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۹ در اکلاهما سیتی متولد شد. او چهارمین فرزند خانواده است.
شبی پیش خدا بگریستم زار مسلمانان چرا زارند و خوارند
گوارنده آبی کزین تیره خاک بدو شاید اندوه را شست پاک