واردات

معنی کلمه واردات در لغت نامه دهخدا

واردات. [ رِ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ وارده و وارد. رجوع به وارده و وارد شود. || اصطلاحی است اقتصادی در برابر صادرات یعنی کالاهایی که از ممالک دیگر به کشور آید. متاعی که از خارج کشور آرند. هر چیزی که از خارج داخل گردد. ( ناظم الاطباء ). || حاصل و محصول. خراج و آنچه در خزانه دولت داخل گردد. || سرگذشت و اتفاق وواقعات و حادثات. ( ناظم الاطباء ). || از نظر عرفانی آنچه در دل صوفی درآید از اموری که بر دیگران پوشیده است. ( از یادداشتهای مؤلف ) :
گشاید دری بر دل از واردات
فشاند سر دست بر کائنات.سعدی ( بوستان ).رجوع به وارد شود.
واردات. [ رِ ] ( اِخ ) ( یوم... ) وقعه ای است بین بکر و تغلب و در آن بحیربن الحارث بن عیادبن مُرَة کشته شد و مهلهل درباره آن گفته است :
اَلیلتنا بذی حُسم انیری
اذا انت انقضیت فلاتحوری
فان یک بالذنائب طال لیلی
فقد ابکی من اللیل القصیر
فانی قد ترکت بواردات
بحیراً فی دم مثل العبیر.
هتکت ُ به بیوت بنی عباد
و بعض الغشم اشفی للصدور
و ابن مقبل آورده است.
و نحن القائدون بواردات
ضباب الموت حتی ینجلینا.( معجم البلدان ).ورجوع به مجمع الامثال میدانی و عقدالفرید ج 6 ص 74 شود.
واردات. [ رِ ] ( اِخ ) جایی است. ( منتهی الارب ). موضعی است در جانب چپ مکه هنگام رفتن به آنجا.( تاج العروس ). معجم البلدان ابوعبید السکونی گفته است. ربائع در چپ و سمیرا و واردات در راست آن قرار دارند و همه آنها دارای درخت سَمُر است و وجه تسمیه ٔسمیرا، هم به این مناسبت است. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه واردات در فرهنگ معین

(رِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ وارده ، کالاهایی که از خارج وارد کشور می شود.

معنی کلمه واردات در فرهنگ عمید

۱. آنچه از خارج به کشور وارد می شود.
۲. (تصوف ) [قدیمی] = وارد: گشاید دری بر دل از واردات / فشاند سر دست بر کاینات (سعدی۱: ۱۱۲ ).

معنی کلمه واردات در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) جمع وارده (وارد ) . ۱ - آنچه که داخل شود . ۲ - (اقتصاد ) کالاهایی که از خارج وارد کشور شود مقابل صادرات . ۳ - آنچه که وارد خزان. دولت شود خراج مالیات . ۴ - سرگذشتها واقعات ۵ - آنچه در دل صوفی خطور کند از اموری که بر دیگران پوشیده است : (( گشاید دری بر دل از واردات فشاند سدست بر کائنات . ) ) ( بوستان )
جاییست موضعیست در جانب چپ مکه هنگام رفتن بانجا .

معنی کلمه واردات در دانشنامه آزاد فارسی

واردات (import)
کالا یا خدماتی که کشوری از کشور دیگر برای مصرف داخلی، یا به قصد فرآوری و صادرات مجدد خریداری می کند (مثلاً، صادرات هنگ کنگ به شدت وابسته به واردات است). واردات ممکن است عینی (کالا) یا غیر عینی (خدمات) باشد. چنانچه در کشور وارد کننده، در مقابل، اقدام به صادرات، آن هم با ارزشی معادل واردات، نشود، تعادل در تراز پرداخت ها برهم می خورد و چه بسا متعاقب آن، با حمایت هایی که از صنایع داخلی به عمل می آید (نظیر وضع تعرفه های وارداتی یا سهمیۀ واردات) محدودیت هایی بر واردات اعمال شود.

معنی کلمه واردات در ویکی واژه

importazione
جِ وارده ؛ کالاهایی که از خارج وارد کشور می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه واردات

قلب او بی واردات نو بنو حاصلش را کس نگیرد باد و جو
دگر هم واردات حق که از قلب نماید کون و مافی الکون را سلب
در سال ۱۳۸۲ مقدار ۱۲۴٬۲۰۱ متر مکعب تخته صنعتی فشرده با جرم مخصوص متوسط وارد شده که نسبت به سال ۱۳۸۱، ۹۶٪ افزایش داشته‌است. از این مقدار واردات، ۵۳٪ به‌صورت خام و ۴۷٪ روکش‌شده بوده‌است. این درحالی است که واردات روکش، ۱۰۷٪ نسبت به سال ۱۳۸۱ افزایش یافته‌است.
از آنرو حمل هر باری بعادت نماید غیرتمکین واردات
مرا ذوق خودی چون انگبین است چه گویم واردات من همین است
ز سیر اسم ظهر وارداتت بود یعنی تجلی از صفاتت
اکبر کبیر، امپراتور مغولی هند در سده شانزدهم از ارمنیان برای اقامت در «آگرا» دعوت به عمل نمود و در اواسط سده نوزدهم میلادی، آگرا دارای یک جمعیت قابل ملاحظه‌ای از ارمنیان بود. بر اساس یک حکم امپراتوری، تجار ارمنی از پرداخت مالیات در خصوص واردات و صادرات کالا بوسیلهٔ خودشان معاف بودند و آن‌ها همچنین مجاز به حرکت به اطراف امپراتوری مغول بودند در حالیکه سایر خارجیان از این حق محروم بودند. در سال ۱۵۶۲ میلادی در آگرا یک کلیسای ارمنی ساخته شد.
قطر کشوری وابسته به واردات است. حدود نیمی از مواد خوراکی مصرفی از مرز زمینی با عربستان وارد می‌شود. اقتصاد قطر یکی از صنعتی‌ترین اقتصادهای حوزه خلیج فارس است. به گزارش مقامات اقتصادی ۸۱ درصد از اقتصاد قطر را صنعت ،۸/۱۸ درصد را بخش خدمات و ۲/۰ درصد راکشاورزی تشکیل می‌دهد.
خاک عدم نکرد ز آیات یکنظر شد مورد تجلی واردات
گشاید دری بر دل از واردات فشاند سرِ دست بر کاینات
عبد را تحصیل حاصل فطرت است واردات جان او بی ندرت است
خنکن ملتی کز وارداتش قیامتها ببیند کایناتش
ابوالحسن سیروانی گوید صوفی با واردات باشد نه با اوراد.