وارث
معنی کلمه وارث در لغت نامه دهخدا

وارث

معنی کلمه وارث در لغت نامه دهخدا

وارث. [ رِ ] ( ع ص ) ارث بر. کسی که به او ارث میرسد. ( از اقرب الموارد ). آن که از کسی ارث می برد. میراث گیرنده. ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ). مرده ریگ بر. مرده ریگ برنده. عقب. ج ، ورثه ، وُرّاث ، وارثون :
خه ای وارث بزم کیخسروی
به بازوی تو پشت دولت قوی.نظامی.کسی کو خون فرزندی بریزد
چو وارث باشد آن خون برنخیزد.نظامی.گویند وارثی بود او را در بخارا بمرد علماء بخارا آن مال را نگاه داشتند سفیان را خبر شد عزم بخارا کرد اهل بخارا تا لب آب استقبال کردند و به اعزاز تمام در بخارا بردند. ( تذکرة الاولیاء ). تاجر کشتی شکسته و وارث با قلندران نشسته. ( گلستان ).
رد میراث سخت تر بودی
وارثان را ز مرگ خویشاوند.سعدی ( گلستان ). || تصاحب کننده منصب و مقام کسی پس از مرگ او :
امام زمان وارث مصطفی
که یزدانش یار است وخلقش عیال.ناصرخسرو.کس نبرد نام وارثان پیمبر
خلق نگوید که بود بوذر و سلمان.ناصرخسرو.بهاءالدوله وارث ملک شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
چنین گفت شوریده ای در عجم
به کسری که ای وارث ملک جم.سعدی ( بوستان ).این مژده مرا نیست بلکه دشمنان مراست یعنی وارثان مملکت را. ( گلستان ). || ( اِخ ) باقی پس ازفناء خلق. ( اقرب الموارد ). یکی از صفات خدای تعالی.( مؤلف ) ( ناظم الاطباء ). آن که باقی ماند پس از فناءخلق. ( ناظم الاطباء ). خداوند تبارک و تعالی. ( ناظم الاطباء ). نامی از نامهای خدای تعالی. ( مهذب لااسماء ). || ( ع ص ) آن که از همه کس بیشتر عمر میکند. || آن که کارهای دیگری را مرتب می نماید . ( ناظم الاطباء ). آنکس را گویند که پرداخت و تیمار احوال کسی او نماید و در فکر آسودگی و سرانجام کار او کوشد. ( آنندراج ). || خداوند. صاحب. ( ناظم الاطباء ) : و نیزفرموده که وارث زمینیم و آنچه بر روی زمین است و بازگشت اهل زمین به سوی ما است. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 307 ).
- بی وارث ؛ آن که کسی را ندارد که پس از مردن میراث وی بدو رسد. ( ناظم الاطباء ).
- وارث تاج و نگین ؛ کنایه از شاهزاده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
- وارث داود ؛ کنایه از سلیمان علیه السلام. ( برهان ) ( آنندراج ). رجوع به سلیمان شود.
وارث. [ رِ ] ( اِخ ) ( زیارت... ) نام زیارت نامه ای در زیارت حضرت حسین بن علی علیه السلام. ( مؤلف ).

معنی کلمه وارث در فرهنگ معین

(رِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ارث برنده .

معنی کلمه وارث در فرهنگ عمید

۱. (فقه، حقوق ) کسی که از دیگری چیزی به ارث می برد، ارث برنده، میراث بر.
۲. از نام های خداوند.

معنی کلمه وارث در فرهنگ فارسی

ارث برنده، میراث برکسی که ازدیگری به ارث ببرد
( اسم ) ۱ - آنکه از متوفی پول و مال و ملک و مستقل ارث برد میراث خوار مرده ریگ بر . ۲ - کسی که درجه ای مادی یا معنوی را از دیگری بارث برد: (( بفرمان امام حق و فرزند رسول مصطفی و وارث مقام جد خویش ... ) ) جمع ( عربی ) وارثین وراث ورثه . ۳ - باقی پس از فنائ خلق ( اقربی الموارد ) و آن یکی از صفات خدای تعالی است . یا بی وارث . ( صفت ) آنکه خویشاوندی ندارد که پس از مرگش ازوی ارث برد . یا وارث تاج رنگین . شاهزاده ولیعهد .
شیخ محمد وارث الله آبادی که مرید خلیفه قطب الدین مصیب الله آبادی و همراه پیر خود بسال ۱۱٠۶ بحج رفت و پس از بازگشت در وطن خود گوشه نشین شد و در همانجا در گذشت .

معنی کلمه وارث در فرهنگ اسم ها

اسم: وارث (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: vāres) (فارسی: وارث) (انگلیسی: vares)
معنی: ارث برنده، میراث بر، از نام های خداوند، ( در فقه و حقوق ) آن که مال، مِلک یا مقامی را از کسی به ارث می بَرَد، از نام ها و صفات خداوند، بدین معنی که پس از فنای خلایق او زنده می ماند و هر آن کس، هرچه را که در حیطه ی مالکیت خویش دارد به او بر می گردد، ( در ادیان ) نام زیارتی معروف که حضرت ابی عبدالله الحسین ( ع ) را بدان زیارت می کنند

معنی کلمه وارث در دانشنامه عمومی

وارث (فیلم ۱۹۶۹). وارث ( به هندی: Waris ) فیلمی محصول سال ۱۹۶۹ و به کارگردانی تی. آر رامانا است. در این فیلم بازیگرانی همچون جیتندرا، هما مالینی، پریم چوپرا، محمود، آریونا ایرانی، کامینی کاشال، ساچین، نیتو سینگ ایفای نقش کرده اند.
وارث (فیلم ۱۹۷۳). وارث ( به فرانسوی: L'Héritier ) یک فیلم سینمایی فرانسوی - ایتالیایی با بازی ژان - پل بلموندو و کارگردانی فیلیپ لابرو که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد.
بارت کوردل پسری جوان و خوش گذران است که بعد از مرگ پدرش ریاست شرکت بزرگ خانوادگی شان را به دست می گیرد اما کسی از وی انتظار کار …
وارث (فیلم ۲۰۲۳). وارث ( انگلیسی: Heir ) ( به هندی: Varisu ) فیلم درام اکشن هندی تامیل - زبان، تولید سال ۲۰۲۳ است که کارگردانی ان را وامشی پیدیپالی ( Paidipally ) بر عهده داشته است. بازیگران اصلی فیلم را گروه بازیگرانی از جمله ویجای، راشمیکا ماندانا، آر. ساراتکومار، سریکانت، شمس الدین ابراهیم، پرابو، جایاسودا، سنگیتا کریش، پراکاش راج، گانش ونکاترامن، یوگی بابو، وی تی وی گانش، میم گوپی، ناندینی رای و سومان تشکیل داده اند. این فیلم در روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳، در هفته فستیوال پونگال در کنار فیلم صلابت، به اکران درآمد.

معنی کلمه وارث در ویکی واژه

erede
ارث برنده.

جملاتی از کاربرد کلمه وارث

او پسر ارشد معلول خود فرانسوا را به عنوان وارث ظاهری سلسله خود با عنوان کنت کلرمون به رسمیت شناخت و اعلام کرد که فرانسوا از اختیارات خود به عنوان رئیس سلسله تحت «سلطنت» برادر کوچکترش شاهزاده ژان، دوک واندوم استفاده خواهد کرد. با این حال، با مرگ فرانسوا در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷، واندوم وارث ظاهری اورلئانیست شد. [نیازمند منبع]
آن معلّم بود وارث در علوم حکمت لقمان نموده درنجوم
سایه برج الهی مهر برج خسروی وارث ملک سلیمان صاحب تخت کیان
السلام ای عالم اسرار رب‌العالمین وارث علم پیمبر فارس میدان دین
وارث والدی تو اندر پوست مغز من برده ‌ ام نگر در دوست
از رحم عروس بخت این حرم جلال را نوخلفان فتح بین وارث ملک پروری
اگر چه جامه درد وارث و کند ناله بماند وارث شادان و خواجه غمگین رفت
وارث ملک و مال خواهد بود عمر او دیر سال خواهد بود
نه خود بخورید و نه خورانید واو گشت خراب و وارث باد
«اما استرایدر نام خاندان من خواهد بود. اگر زمانی این خاندان بنیان نهاده شود. در زبان برین چندان هم بی مسمّیٰ نیست؛ و نام من و نام همه وارثان شخص من تلکونتار خواهد بود.»
مرگِ غنی مقدمهٔ جنگ وارث است رحمت به روح آنکه بمرد و کفن نداشت
زمانی که آمد، وی را گفت: مرا وارثی جز تو نیست. زیر بستر من سی هزار درهم دفن گشته است، زمانی که از دست شدم، دویست درهم آن مرا خرج کن و باقی را خود بردار.
انتهای سال 2009 انتشارات «اکسمو» رمان «خانه ای در آزیورنی» را منتشرکرد. این رمان یک داستان امروزی در مورد وارثان یک خانواده بزرگ است که تمام پس انداز خود را در بحران های زندگی از دست داده ­اند.