واحه
معنی کلمه واحه در لغت نامه دهخدا

واحه

معنی کلمه واحه در لغت نامه دهخدا

واحه. [ ح َ ] ( ع اِ ) ( اصطلاح جغرافیایی ) واح. آبادی که در وسط ریگزار قرار دارد و آن لفظی است منقول از لغت مصری. ( المنجد ). رجوع به واح و واحات شود.

معنی کلمه واحه در فرهنگ معین

(حِ ) [ ع . واحة ] (اِ. ) قطعه زمینی سبز و خرم در میان صحرا.

معنی کلمه واحه در فرهنگ عمید

آبادی کوچک در صحرا، قطعه زمینی دارای آب وعلف در بیابان وسیع.

معنی کلمه واحه در فرهنگ فارسی

آبادی کوچک درصحرا، قطعه کوچک زمین دارای آب وعلف
( اسم ) آبادیی که در میان. ریگستان قرار دارد : جمع : واحات .

معنی کلمه واحه در فرهنگ اسم ها

اسم: واحه (دختر) (فارسی) (تلفظ: vāhe) (فارسی: واحه) (انگلیسی: vahe)
معنی: منطقه ی آبادی که در میان کویر قرار دارد، ( معرب از قبطی )، ( در جغرافیا ) مکانی سرسبز و پر آب و گیاه در وسط بیابان

معنی کلمه واحه در دانشنامه عمومی

به نقطه ای سرسبز در میان صحرا، واحه گفته می شود. واحه ها معمولاً در پیرامون یک چشمه یا یک چاه پدید می آیند. واحه ها ممکن است از یک چاه و چند درخت تشکیل یافته باشند ولی برخی واحه های بزرگ تر چند کیلومتر مربع وسعت دارند و در آن ها خانه های مسکونی هم وجود دارد. بیشتر واحه ها را می توان در صحرای بزرگ آفریقا یافت. وجود واحه ها برای برپایی راه های ترابری و بازرگانی در بیابانها اهمیت حیاتی داشته است. واحه ها ایستگاه توقف کاروان ها است و تسلط بر واحه ها از نظر سیاسی اهمیت فراوانی داشته است. برای نمونه واحه های اوجله، کفره ( الکفرة ) و غدامس در لیبی نقشی حیاتی در بازماندن راه شمال به جنوب و شرق به غرب در صحرای بزرگ داشته اند. ریشه واژه واحه از واژه ( */waħe/ ) قبطی ( خویشاوند با مصری باستان ) است.
• طبس، ایران
• شهداد، کرمان، ایران
• واحه صفصف، مصر
• واحه سیوا، مصر
• تورفان، سین کیانگ، چین
• جندق، ایران
• ذید، شارجه امارات متحده عربی
• واحه کویر ورزنه
واحه (فیلم ۱۹۵۵). «واحه» ( انگلیسی: Oasis ) فیلمی در ژانر ماجرایی است که در سال ۱۹۵۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به میشله مورگان و پیر براسور اشاره کرد.
واحه (فیلم ۲۰۰۲). «واحه» ( انگلیسی: Oasis ) یک فیلم درام و رمانتیک به کارگردانی لی چانگ - دونگ که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این فیلم در هفتادمین و پنجمین دوره جایزه اسکار در سال ۲۰۰۳ نماینده کره جنوبی بود.
• واحه در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها ( IMDb )
معنی کلمه واحه در فرهنگ معین
معنی کلمه واحه در فرهنگ عمید

معنی کلمه واحه در دانشنامه آزاد فارسی

واحِه (oasis)
ناحیه ای در منطقۀ بیابانی. علت ایجاد آن وجود آب در نزدیکی سطح زمینی حاصل خیز است. وجود واحه در نواحی بیابانی جهان بر نحوۀ پراکندگی گیاهان، جانوران، و مردم مؤثر است.

معنی کلمه واحه در ویکی واژه

oasi
واحة
قطعه زمینی سبز و خرم در میان صحرا.

جملاتی از کاربرد کلمه واحه

پیامبر، بعد از کشته شدن «عبدالله بن رواحه» در جنگ «موته»، او را برای سنجش محصول خرمای منطقه فدک، که بخشی از خیبر بود و پرداخت سهم یهودیان از آن محصول، مأموریت داد.
و الَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ اضاف الموت الیه و هو فوق المرض لان الموت لهم غنیمة و نعمة لانهم یصلون الیه بارواحهم. و فی الخبر: تحفة المؤمن الموت.
در فوریهٔ ۲۰۱۲، ادارهٔ فرهنگ و میراث فرهنگی ابوظبی اعلام کرد که در حال گسترش محل استقرار موزه ملی العین و حفاظت پارک باستان‌شناسی حلی در العین است. هدف از این پروژه، نشان‌دادن تاریخ فرهنگی العین در خارج از شهر مرکزی و در نواحی نزدیک‌تر به مرزهای واحه بود. حفاظت از پارک باستان‌شناسی العین، شامل یک مرکز تفسیری پیرامون مردم و تاریخ این منطقه بود.
و روی أنّ ابلیس قال: «یا ربّ! و عزّتک و کبریائک و جلالک لا ازال اغوی بنی آدم ما دامت ارواحهم فی اجسادهم. فقال الرّبّ تبارک و تعالی: و عزتی و جلالی و ارتفاع مکانی لا ازال اغفر لهم ما استغفرونی.
در سال ۱۹۱۵ او دوباره برای همراهی برادرش به راه افتاد. از سرپرسی سایکس خواسته شده بود تا زمانی که سر جورج مکارتنی و همسرش کاترین مکارتنی به مرخصی رفته بودند، به عنوان کنسول موقت جانشین او در کاشغر شود. خواهر و برادر باید به تاشکند می‌رفتند و سپس با اسب سواری بر روی گذرگاه‌هایی در ارتفاع ۱۲۰۰۰ فوتی از سطح دریا برای یافتن کاشغر در ترکستان حرکت می‌کردند. سفر آنها بیش از یک ماه طول کشید. او اولین زن بریتانیایی بود که از گذرگاه "کاتا داوان" که ۱۳۰۰۰ فوت ارتفاع داشت عبور کرد. سفر آنها به خانه نیز یک ماه طول کشید و این سفرها در عکس‌ها ثبت شد. در سال ۱۹۲۰ او و برادرش پرسی کتاب "در میان بیابان‌ها و واحه‌های آسیای مرکزی" را منتشر کردند.
ارزش درختان نخل این ناحیه در آن زمان، با ارزشِ درختان نخل شهر کوفه در قرن هفتم برابر بود. همچنین زمانی که عمر بن خطاب تصمیم گرفت یهودیان را از عربستان خارج‌کند، مبلغ پنجاه هزار درهم که معادل نصف ارزش فدک بود به آنان پرداخت کرد. بعد از فتح خیبر نصف سرزمین خیبر برای مسلمانان شد و بعد از آن، محمد، ابن رواحه را برای محاسبه خرمای خیبر فرستاد و او خرمای خیبر را چهل هزار بار شتر تخمین زد.هر شتر به راحتی می‌تواند دویست کیلو خرما حمل کند؛ پس میزان تولید سالیانه خرمای فدک حدود هشت هزار تن بوده‌است.
به هرچ انفاسها داند تو آن انفاس میدانی به هر چه ارواحها داند به خوبی هم تو اعلایی
زید بن اسلم روایت کند از پدر خویش که: عبد اللَّه بن رواحه را مهمانی رسید، و شغلی را از خانه بیرون شد. اهل وی طعام پیش مهمان ننهاد، و انتظار عبد اللَّه کرد. چون باز آمد، گفت: چرا طعام بمهمان ندادی و از بهر من او را باز داشتی؟ گفت: طعام اندک بود میخواستم که تو نیز در رسی، و با یکدیگر بخوریم.
اقتصاد لا ریوخا در بخش کشاورزی با اینکه درصد کمی از کل اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد، محصولات گوناگونی تولید می‌کند. به سبب شرایط جغرافیایی و اقلیم خشک، کشاورزی در کنار رودهای دائمی واحه‌ها به عمل می‌آید (مزارع پنبه، زیتون، خشکبار و انگور).
در ۲۵ فوریه سال ۲۰۰۹، واحه جایزه ان‌ام‌ئی برای بهترین گروه بریتانیایی سال ۲۰۰۹ و همچنین به عنوان بهترین وبلاگ برای وبلاگ نوئل که عنوانش قصه‌هایی از وسط ناکجا آباد بود، دریافت کردند.