واحدی

معنی کلمه واحدی در لغت نامه دهخدا

واحدی. [ ح ِ دی ی ] ( ص نسبی ) منسوب به واحد.
واحدی. [ ح ِ ] ( اِخ ) یکی از شعرای عثمانی و فرزند قره داودزاده سلیمان چلبی است. وی ابتدا تابع طریقه علما بود پس از آن به سیر و سلوک گرائید و سپس کنج زهد و قناعت را برگزید. ( قاموس الاعلام ترکی ج 6 ).
واحدی. [ ح ِ ] ( اِخ ) یکی ازشعرای ایران. وی به عهد جلال الدین محمداکبر پادشاه به هند رسید اما ناکام به وطن خود بازگشت. از اوست :
کور میخواهم ز گریه دیده اغیار را
تا نبیند چشم بد دیگر جمال یار را.واحدی تائب و زاهد شده بودی دو سه روز
باز عاشق شده ای جای مبارکباد است.( تذکره صبح گلشن ) ( قاموس الاعلام ترکی ).
واحدی. [ ح ِ ] ( اِخ ) ( مولانا... ) ولد مولانا معرف مشهدی است و هم ساکن آن دیار. این مطلع از اوست :
تا ترا طره عنبر شکنی پیدا شد
دل آواره ما را وطنی پیدا شد.( مجالس النفائس چ 1323 ص 83 و 258 ).و شاید هم او باشد که اشعارش در شرفنامه منیری آمده است.
واحدی. [ ح ِ ] ( اِخ ) ( ... نیشابوری ) علی بن احمدبن محمدبن علی بن متویه مکنی به ابوالحسن. رجوع به ابوالحسن علی بن احمدبن محمد... و معجم المطبوعات ج 2 ص 1905 و تاریخ گزیده چ ادوارد براون ص 812 و الاعلام زرکلی ج 6 ص 655 و قاموس الاعلام ترکی ج 6 و روضات الجنات ص 484 شود.

معنی کلمه واحدی در فرهنگ فارسی

ابوالحسن علی بن احمد واحدی نیشابوری از علمای قرن پنجم . وی شاگرد ابوالفضل عروضی و ابوالحسن ضریر قهندزی بود و نزد خواجه نظام الملک تقرب داشت . کتاب معروف او [ اسباب التنزیل ] است و دیگر آثارش : کتاب البسیط کتاب الوجیز که همه در تفسیر قر آن میباشد . و نیز دو کتاب شرح دیوان متنبی و کتاب شرح اسمائ الله الحسنی از اوست .
( صفت ) منسوب به واحد
ولد مولانا معرف مشهدی است و هم ساکن آن دیار .

معنی کلمه واحدی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] واحدی (ابهام زدایی). واحدی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • علی بن احمد واحدی، متوفای سال ۴۶۸ هجری قمری، از علمای بزرگ قرن پنجم، صاحب کتاب اسباب النزول• ضامن علی واحدی، از روحانیون و نویسندگان مبارز شیعه افغانستان در قرن چهاردهم هجری
...

جملاتی از کاربرد کلمه واحدی

احدیت توان زو کرد تاویل که پس در واحدیت یافت تفصیل
دگر از برزخ جاکع بتفسیر کنم در واحدیت بر تو تعبیر
واحدیان یک سال در دبیرستان‌های تهران تدریس کرد. در آن زمان، دانشکده فنی تهران دو نفر را برای تدریس، یکی برای رشته فیزیک و یکی برای ریاضی می‌خواست. واحدیان یکی از داوطلبان دبیری بود. او پس از امتحان و مصاحبه برای دبیری فیزیک انتخاب شد. با آن‌که در ابتدا وزارت فرهنگ به دلیل احتیاج مخالف انتقال او به دانشگاه بود، ولی سرانجام موافقت نمود. ابراهیم واحدیان از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۵۱ در دانشکده فنی دانشگاه تهران تدریس کرد.
تحقق بروی اندر واحدیتی فنای عبد از رسم دوئیت
خروجی: مخرج کسرهای واحدی که کسر ورودی را تولید می‌کنند.
ای خواجه! ز روی واحدیت چون در دو جهان یگانه ماییم
واحدیت طلب کن از اسما احدیت ولی ز ذات بجو
ز حیث اعتبار واحدیت که جمع است اندر او اسمای حضرت
ز من باز از مقام واحدیت یکی بشنو گرت ذوقیست احلی
تحقق باشد او را بر حقیقت احدیت دگر هم واحدیت
پس آن حضرت که باشد واحدیت عما نبود بود مبدای کثرت
ای آنکه به ذات خویش فرد واحدی بر حال صفی به نیکویی کن مددی
حالت چگالیده فرمیونی تا حدی شبیه چگالش بوز-اینشتین است. هر دو حالت از اتم‌هایی تشکیل شده‌اند که این اتم‌ها در دمای پایین به هم می‌پیوندند و جسم واحدی را تشکیل می‌دهند. در چگالش بوز-اینشتین اتم‌ها از نوع بوزون هستند در حالی که در چگالش فرمیونی اتم‌ها، فرمیون هستند.
در سده ۱۹ میلادی، اسلام در قزاقستان رشد سریعی داشت، چون تزارهای روس بر این تصور بودند که با قبول اسلام از طرف قبیله‌ها، آن‌ها به هم نزدیک شده و تمدن واحدی ایجاد می‌کنند؛ پس در پذیرش اسلام از سوی آنان محدودیت قائل نشدند. البته برخلاف تصور روس‌ها، نفوذ اسلام در مردم قزاق آنان را به صورت اقوامی ظلم‌ستیز درآورد و آن‌ها در مقابل روسها به شورش و مقاومت برخاستند. بعدها که روس‌ها که متوجه قدرت سیاسی مسلمانان توسط قزاق‌ها شدند، ساخت مساجد را سخت نموده و تبلیغات مسیحی را در این جمهوری گسترش دادند.