واته

معنی کلمه واته در لغت نامه دهخدا

واته. [ ] ( اِخ ) نام یکی از شهرهای اندلس نزدیک کنکه. ( از نخبةالدهر دمشقی ص 244 ).
واته. [ ت ِ ] ( اِخ ) نام جزیره ای از پولینزی در قلب جزایر هبرید جدید.

معنی کلمه واته در فرهنگ فارسی

نام جزیره ای از پولنزی در قلب جزایر هبرید جدید .

معنی کلمه واته در ویکی واژه

واته (جمع واته‌ها)
# الهه نگهبان باد باران در ایران باستان.

جملاتی از کاربرد کلمه واته

چه واجم هر چه واجم واته‌شان بی سخن از بیش و از کم واته‌شان بی
اسلاوهای جنوبی، شاخهٔ جنوبی مردمان اسلاو هستند که در بالکان و عمدتاً در سراسر یوگسلاوی پیشین (به معنای: «سرزمین اسلاوهای جنوبی») و بلغارستان زندگی می‌کنند. از نظر جغرافیایی، اسلاوهای جنوبی بومیان جلگه پانونین جنوبی، آلپ شرقی و شبه‌جزیرهٔ بالکان هستند و به زبان‌های اسلاوی جنوبی سخن می‌گویند. با جمعیتی نزدیک به ۳۵ میلیون نفر، این گروه به دو شاخه تقسیم می‌شود: بلغارها و مقدونیها در شرق؛ بوسنیاییها، کرواتها، مونته‌نگرویها، صربها و اسلوونها در غرب.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ایواته گرولا موریوکا اشاره کرد.
اسیره آش شمالیه در ۳٫۵ کیلومتری شمال نابلس قرار دارد. از شرق با تالوزا، الباضان و ازموت، از جنوب با نابلس، از غرب با زواته، ایجنیسینیا و نصف جبیل و از شمال با بیت عمرین و یاسید همسایه است.
جسمه فی مواته ینقی روحه فی قنائه یبقی
دْ دَسْت که یکی زلفْ بَرْسه کساته بَدْ مزوئه اُونْ زلفْ اگر وی نواته
بوره مو سوته دل واته سپارم ته ذونی با دل و دل ذونه با ته
از اعزام‌های برون مرزی اتحادیه متخصصان رزمی می‌توان به حضور تیم ایران در مسابقات بین‌المللی کیک بوکسینگ در اسپانیا و نخستین اعزام تیم ملی ساواته ایران به مسابقات جهانی فرانسه در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد.
مو را درد دلم خو کرده واته ندونی درد دل ای بیوفا ته
هو قسورة و دواته صیادة و ابیح عین المسک للادواء
استان ایواته یکی از استان‌های کشور ژاپن است که در جزیره هونشو قرار گرفته‌است. مساحت آن ۱۵۲۷۸ کیلومترمربع می‌باشد. جمعیت این استان در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۳۷۴۰۰۰ نفر برآورد شده‌است.
به شِکل میُونْ هفتْ چشمه اُو بساته دْ تَلْ و دْ شورْ، دْ سَلْ یکی نواته
منابع تاریخی گذشته بربرها را به دو دسته و طایفهٔ اصلی و هر طایفه را به چند قبیله بخش کرده‌اند. در دستهٔ نخست قبیله‌های مصموده، صنهاجه و زناته جای گرفته‌اند و دستهٔ دوم شامل قبایل هوّاره و لواته بوده‌است.
امیر گنه: یارْ دارمه که پری ذاته وی سر تا به پَیْ فَنّ و بلکه نواته
نوه میرزا ابوالحسن خان شیرازی، میرزا ابراهیم خان، خودو همسرش که از زاده‌های امیر سید اصیل الدین عبدالله الحسینی بود، از افراد محبوب ومورد توجه خاص وعام بودند و بیش از پیش باعث قدرت مذهبی او گشته بود وی با سیاست‌های پیش گرفته و با استفاده از نام جدش بر قدرتش می‌افزود. پس از رفت‌وآمدهایش به دربار و قدرت سیاسی-مذهبی که او در فارس داشت ناصر الدین شاه برای بهبودی چهره خویش از او استفاده می‌کرد اما پس از گذشت مدتی ناصرالدین شاه به تحریک نزدیکان از قدرت گرفتن این خاندان واهمه داشت و پس از توطئه واتهام خیانت به وی او و فرزندانش را تبعید کرد.
بدریا مو شدم گوهر برآرم هر آن گوهر که دیدم واته‌شان بی
خنقای دامن میشه تل خاک تواته گرفتن به قصد هلاک