وابند

معنی کلمه وابند در لغت نامه دهخدا

وابند. [ ب َ ] ( اِ مرکب ) در اصطلاح بنایان ، محل تقاطع دو دیوار.

معنی کلمه وابند در فرهنگ معین

(بَ ) (اِ. ) محل تقاطع دو دیوار.

معنی کلمه وابند در فرهنگ فارسی

( اسم ) محل تقاطع دو دیوار

معنی کلمه وابند در ویکی واژه

محل تقاطع دو دیوار.

جملاتی از کاربرد کلمه وابند

می ده که شبست و جمله در خوابند جز بخت خدایگان که بیدارست
چه شد این خروس امشب که خروش او ناید که مؤذنان بخوابند و برآمد آفتابم
بر اساس نوشته‌های کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا، با تغییر فصل، برخی، دچار تغییر جدی در شرایط روانی خود می‌شوند؛ آن‌ها ممکن است که زیاد بخوابند، انرژی کمی داشته باشند و احساس افسردگی کنند؛ معمولاً این نشانه‌ها که می‌توانند جدی هم باشند، با تغییر فصل از بین می‌روند. شرایط بیماری در تابستان می‌توانند با اضطراب شدید، همراه باشند.
توختایی بچه‌ای، در تو خطا نیست عجب کانچه بر راه صوابند خطا نیز کنند
کوخرد که به گویش محلی به «کوه زیر» معروف است واقع شده‌است، تنب مش در بالای غار قرار دارد، و تقریباً بلندترین تنبی است که در آن منطقه وجود دارد، وقتی که به گشت ویا به شکار می‌روند یکی از جوانان به بالا تنب می‌رود از آنجا به اطراف کوه و دره‌ها دوربین می‌اندازد و وقتی که مطمئن شدند که کسی یا دزدی در آن منطقه وجود ندارد با خیال راحت در غار می‌خوابند.
کاروان رفت و هنوز این ماندگان جمله در خوابند بیداری کجاست
برخلاف انسان، اسب‌ها در یک ساعت به‌خصوص و پیوسته به خواب نمی‌روند بلکه در بازه‌های زمانی کوتاه می‌خوابند. یک اسب از چهار تا پانزده ساعت در روز می‌تواند ایستاده استراحت کند و از چند دقیقه تا چند ساعت ممکن است نشسته باشد. یک اسب در ۲۴ ساعت شبانه روز ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت در خواب باشد و بیشتر به صورت بازه‌های کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای به خواب برود. به صورت میانگین یک اسب خانگی (اهلی) ۲٫۹ ساعت در روز خواب است.
غازیانِ اَحَد و بَدر مگر در خوابند که به دنیا ز پیِ نصرتِ ما نشتابند
ولادیمیر رایتس روش نوینی را برای گردشگری در ۲۰ می ۱۹۵۰ در شرکت جدید التأسیس افق، یا هورایزن ابداع کرد و طی آن سفر دوهفته‌ای به کالوی را طراحی نمود. سفر با این تور اختصاصی برای هر نفر ۳۲ پوند و ۱۰ سنت بود. مسافران می‌توانستند در چادرهای سفر بخوابند و دو وعده غذا و شراب محلی بخورند. چنین سفری برای مردم جنگ دیده جنگ جهانی دوم بسیار روحیه‌بخش بود. ظرف مدت ۱۰ سال شرکت وی گردشگری گروهی را شروع کرده بود و مقاصد پالما دومایورکا (۱۹۵۲)، لوردس (۱۹۵۳)، کوستا براوا (۱۹۵۴)، آلگیرو (۱۹۵۴)، دمینورکا (۱۹۵۵)، پورتو (۱۹۵۶)، کازابلانکا (۱۹۵۷) و کاستا دلسول (۱۹۵۹) را پوشش می‌داد.
اسب‌ها نیاز دارند که به صورت نشسته به خواب روند و حرکت تند چشم در خواب را داشته باشند. آن‌ها هر چند روز یک بار باید دست کم یک تا دو ساعت به صورت نشسته بخوابند و به این حالت برسند. اگر به اسب اجازهٔ نشستن و استراحت داده نشود پس از چند روز دچار کمبود خواب می‌شود و گاهی هم ممکن است ناگهانی بر زمین افتد چون بدون آنکه بخواهد در حالت ایستاده به خواب عمیق (حرکت چشم در خواب) رفته‌است و تعادلش را از دست می‌دهد. این وضعیت با اختلال حملهٔ خواب که برخی اسب‌ها به آن دچارند، متفاوت است.
آسوده دلانی که بخوابند همه شب سرگشتگی عاشق شبگرد چه دانند؟
رند و زاهد همه در مستی خوابند و خیال این بخوابی دگر آن نیز بخوابی دگر است
چو تو مستی ز لب می ده بمستان دمی بنشین که در خوابند مستان
می کند می سازد این معمار کو اینهمه خوابند آن بیدار کو
پیران زمان جمله مرید خور و خوابند جز دعویشان نیست در انبان تصوف