وابستگی

معنی کلمه وابستگی در لغت نامه دهخدا

وابستگی. [ ب َ ت َ / ت ِ ] ( حامص مرکب ) حالت و چگونگی وابسته. الفت.
- وابستگی بفلان امر داشتن ؛ علقه. علاقه بدان داشتن.
|| نسبت. انتساب.

معنی کلمه وابستگی در فرهنگ معین

(بَ تِ ) (حامص . ) علاقه ، پیوستگی .

معنی کلمه وابستگی در فرهنگ عمید

علاقه، ارتباط، پیوستگی.

معنی کلمه وابستگی در فرهنگ فارسی

حالت و چگونگی وابسته . الفت
۱ - ارتباط تعلق . ۲ - علاقه .

معنی کلمه وابستگی در دانشنامه عمومی

وابستگی (رمان). وابستگی یک رمان تخیلی تاریخی از سارا واترز است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. این دومین رمان این نویسنده پس از اولین رمان او انحنای مخمل است.
داستان این رمان در انگلستان ویکتوریایی دهه ۱۸۷۰ می گذرد و داستان زنی به نام مارگارت پریور را روایت می کند که توسط گذشته ای مبهم تسخیر شده است و در تلاش برای درمان بیماری و افسردگی اخیر خود، بازدید از بخش های زنان زندان میلبانک را آغاز می کند. در حالی که او در آنجا مجذوب سلینا داوز معنوی گرا می شود، که با او وسواس پیدا می کند و رابطه نامناسبی را آغاز می کند. این داستان که به عنوان یک رمان معمایی نوشته شده است، به عنوان مجموعه ای از یادداشت های روزانه نوشته شده توسط هر دو شخصیت اصلی متناوب می شود.
این رمان توسط اندرو دیویس در فیلمنامه اقتباس شد. این فیلم بلند بر اساس اقتباس دیویس از وابستگی در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۸ در شب افتتاحیه فیلم لاین، جشنواره بین المللی فیلم سانفرانسیسکو، در تئاتر کاسترو به نمایش درآمد. این فیلم برای اولین بار در بریتانیا در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۸ نمایش داده شد.

معنی کلمه وابستگی در ویکی واژه

dipendenza
علاقه، پیوستگی.

جملاتی از کاربرد کلمه وابستگی

اجرای پیش‌بینی‌کننده شکلی از اجرای پیش بینانه است که در آن برخی از نتایج پیش‌بینی می‌شود و اجرا در مسیر پیش‌بینی‌شده پیش می‌رود تا زمانی که نتیجه واقعی مشخص شود. اگر پیش‌بینی درست باشد، اجرای پیش‌بینی‌شده مجاز به انجام است. با این حال، اگر پیش بینی نادرستی وجود داشته باشد، اجرا باید باز شده و دوباره اجرا شود. اشکال رایج این مدل شامل پیش‌بینی‌کننده‌های شاخه و پیش‌بینی وابستگی حافظه است. یک فرم کلی از این حالت گاهی اوقات به عنوان پیش بینی ارزش نامیده می‌شود.
امروزه تغییرات با آهنگی پرشتاب‌تر رخ می‌دهند. تغییرات فناوری و به دنبال آن تغییر در دیگر جنبه‌های زندگی، افزایش روزافزون وابستگی متقابل کشورها و ملل، تمرکززدایی جوامع و نهادهای موجود که به دلیل گسترش فناوری اطلاعات، شتاب بیشتری یافته‌است، تمایل روزافزون به جهانی‌شدن به همراه حفظ ویژگی‌های ملی، قومی و فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر، لزوم درک بهتر از «تغییرات» و «آینده» را برای دولت‌ها، کسب وکارها، سازمان‌ها و مردم ایجاب می‌کند.
سوی خود می کشد از دایرهٔ تدبیرم زور وابستگی سلسلهٔ تقدیرم
تا سلسله زلف تو زنجیر جنون شد وابستگی این دل دیوانه فزون شد
سعی وابستگی آخر در فیضی نگشود عقده درکار من افتاد چو قفل از پر خویش