هیوم

معنی کلمه هیوم در لغت نامه دهخدا

هیوم. [ هََ ] ( ع ص ) سرگشته. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). متحیر. ( از اقرب الموارد ). || تشنه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
هیوم. ( اِخ ) دیوید. فیلسوف و مورخ انگلیسی ( 1711-1776 م. ). علاوه بر آثار فلسفی ، کتابی نیز در تاریخ انگلستان تألیف کرده است. ( از فرهنگ عمید ).

معنی کلمه هیوم در فرهنگ فارسی

از فلاسفه و مورخین معروف اسکاتلند در ادمبورگ متولد شد ( ۱۷۷۶ - ۱۷۱۱ م . ) از مهمترین آثار فلسفی او [کتاب طبیعت انسان] است که در مسافرت به فرانسه آنرا نوشته و نخستین کسی است که در تاریخ نویسی از امور زندگانی مردم درادوار مختلف بحث نموده است . هیوم تصنیف های زیادی درباره تاریخ و سیاست اقتصاد و فلسفه و مباحث دینی و اخلاقی دارد .
سر گشته متحیر

جملاتی از کاربرد کلمه هیوم

در اوایل دههٔ ۱۹۸۰، هنرمندانی همچون گری نیومن، هیومن لیگ، سافت سل، جان فاکس و ویساژ کمک کردند تا نوع جدیدی از موسیقی سینث‌پاپ با تکیهٔ بیشتر و قوی‌تر بر سینث‌سایزرهای و عناصر موسیقی الکترونیک شکل بگیرد. شکل‌گیری سبک الکترو که توسط افریکا بمباتا ابداع و توسعه داده شده‌بود، به شدت تحت تأثیر آثار هنرمندان سینث‌پاپ و الکتروپاپ از جمله یلو مجیک ارکسترا و کرافت‌ورک قرار گرفته‌بود؛ و در مقابل الهام‌بخش آثار موسیقایی مدونا در سبک پاپ در دههٔ ۱۹۸۰ بود.
بسیاری از گونه‌های منقرض شده در بیشتر کشورهای اروپایی هنوز در استونی یافت می‌شوند. پستانداران موجود در استونی شامل گرگ، وشق اوراسیایی، خرس قهوه‌ای، روباه سرخ، رودک، گراز، موس، مرال، شوکا، سگ آبی اوراسیایی، شنگ اوراسیایی، فک خاکستری و فک حلقه‌دار است. تیره‌راسوی اروپایی که به شدت در معرض خطر انقراض است مجدداً با موفقیت در جزیره هیوما دیده شده و سنجاب پرنده سیبریایی در شرق استونی زیست می‌کند.
ماخ، کرسی تاریخ و نظریه علم استقرایی در دانشگاه وین را بر عهده داشت. کار عمده او پرورش بیشتر تجربه‌گرایی جرج بارکلی و دیوید هیوم بود.
وی پس از کری هیوم دومین نویسنده نیوزیلندی است که جایزه من بوکر را به خانه می‌برد.
آلک داگلاس-هیوم در ۹ اکتبر ۱۹۹۵ در سن ۹۲ سالگی درگذشت.
اسرائیل هیوم یک نشریه یِ خبری اسرائیلی به زبان عبری است که اولین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و یکی از پرطرفدارترین روزنامه‌های اسرائیلی است.
یهودیان از سال ۱۷۶۳ در دوران استعمار موبیل در آلاباما حاضر بودند. قدیمی‌ترین جمعیت یهودی در آلاباما، «جمعیت شاعارای شاموییم» نام دارد. این جمعیت در ۲۵ ژانویه ۱۸۴۴ توسط مجلس قانون‌گذاری آلاباما به رسمیت شناخته شد. امروزه فرق مختلف یهودی شامل دو کنیسهٔ ارتودوکس، چهار کنیسهٔ محافظه‌کار، ده کنیسهٔ یهودیت اصلاح شده و یک کنیسهٔ هیومنیستیک در آلاباما پیرو دارند.
پیشگامان سینث‌پاپ در ژاپن گروه یلو مجیک ارکسترا، و در بریتانیا گروه‌های اولتراوکس و هیومن لیگ بودند.
هرچند این سنت در چند قرن پسین به پس‌زمینه افکار فلسفی اروپایی کشانده شد، اما اصطلاح «فضیلت» تا امروزه باقی‌مانده‌است و در واقع به‌طور غالب در سنت‌های جمهوری‌گرایی کلاسیک و لیبرالیسم کلاسیک دیده می‌شود. این سنت در زندگی عقلانی ایتالیایی قرن شانزده و همچنین بریتانیا و آمریکایی قرن هفده و هجده غالب بود؛ اصطلاح «فضیلت» در واقع در کارهای نیکولا ماکیاولی، دیوید هیوم، جمهوری خواهان عصر جنگ داخلی انگلستان، ویگ‌های انگلیسی قرن هژدهم میلادی، شخصیت‌های بارز در عصر روشن‌گری اسکاتلند و پدران بنیان‌گذار آمریکا به‌طور مکرر دیده می‌شود.
اریک ویلسون و لارا دنیس به تأثیر دیوید هیوم بر کانت اشاره می‌کنند. هیوم و کانت هر دو معتقدند که آزادی در اخلاق نقش اساسی دارد و تلاش می‌کنند آزادی را با جبرگرایی علی‌ومعلولی سازگار کنند. همچنین هر دوی آن‌ها معتقدند که بنیادِ اخلاق مستقل از دین است.