هیرا

معنی کلمه هیرا در فرهنگ اسم ها

اسم: هی را (پسر) (کردی) (تلفظ: hira) (فارسی: هیرا) (انگلیسی: hira)
معنی: فراخ، وسیع، وسیع ( نگارش کردی

معنی کلمه هیرا در ویکی واژه

الگو:اسم پسرانه -هیرا

جملاتی از کاربرد کلمه هیرا

هرچه نه قرآن عربی و نه لفظ نبی است که آن یکی این طراز دارد که: لایاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا و آن دیگر این صفت دارد که: ان هو الا وحی یوحی دیگر همه از ذوات اشکال و امثال است و در حد امکان و ادمان.
احمدشاه در سن ۱۷ سالگی (یک سال پیش از تاج‌گذاری) با «بدرالملوک والا» دختر ظهیرالسلطان والا (نوادهٔ عباس‌میرزا)، پیمان زناشویی بست. این ازدواج توسط مادر احمدشاه ترتیب داده شده بود. عروس در آن هنگام ۱۲ ساله بود و در تنها مدرسهٔ دخترانهٔ تهران درس می‌خواند. مراسم عقد با تشریفات مفصلی انجام شد و حاصل این ازدواج دختر بزرگ احمدشاه، ایراندخت بود.
من رهیرا هست هر جا نام کاینجا هست نام من رهیرا هست هر جا نان کاینجا هست نان
صهر شاهنشه ظهیرالدوله کاوست با فقیر از همدمی چون لحم و پوست
آدامز در ۱۶ مه ۱۶۲۰ در هیرادو، در شمال ناگاساکی در سن ۵۵ سالگی درگذشت. او در ناگاساکی به خاک سپرده شد، جایی که نشان قبر او هنوز هم دیده می‌شود. قبر او در کنار بنای یادبود مقدس فرانسیسکو خاویر است.
آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی آرامگاه منسوب به ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابی القاسم زید بیهقی مشهور به ابن فُندَق است. این بنا مربوط به دوره معاصر است و در ۳۵ ک جنوب شهرستان سبزوار و در شهرستان ششتمد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خدای عَزَّوَجَلَّ گوید من خواهم که شما را از رجس پاک کنم که رجس بخل و طمع بود و یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً و شما را پاکیزه گردانم یعنی بسخاوت و ایثار.
نام مادر وی به درستی مشخص نیست. بر اساس شینچوکو کی قبل از ازدواج اوایچی با ناگاماسا متولد شده‌است و بنابراین برخی دختر هیرای ساداتاکه را مادر وی می‌دانند که قبل از ازدواج اوایچی از ناگاماسا طلاق گرفت. برخی با توجه به اینکه ازدواج خواهر نوبوناگا، اوایچی با آزای ناگاماسا احتمالاً در سال ۱۵۶۱ انجام شده‌است، مادر وی را اوایچی می‌دانند. احتمال این نیز می‌رود که وی با یکی از سه دختر اوایچی دوقلو بوده‌است. در خردسالی به عنوان گروگان به نزد آساکورا یوشیکاگه فرستاده شد.
دریغا هفتاد و دو مذهب که اصحاب با یکدیگر خصومت می‬کنند؛ و از بهر ملت هر یکی خود را ضدی می‬دانند ویکدیگر را میکشند و اگر همه جمع آمدندی، و این کلمات را از این بیچاره بشنیدندی ایشانرا مصور شدی که همه بر یک دین و یک ملت‬اند. تشبیه و غلط، خلق را از حقیقت دور کرده است «وَما یَتَّبِعُ أکْثَرُهُمْ إِلّا ظَنَّاً وإِنَّ الظَنَّ لایُغْنی مِنَ الحَقِّ شَیئاً». اسمها بسیار است، اما عین و مسمی یکی باشد: ترا ظهیرالدین خوانند و خواجه خوانند و عالم خوانند و مفتی خوانند؛ اگر بهر نامی حقیقت تو بگردد، تو بیست ظهیر الدین باشی؛ اما اسم تو یکی نباشد و مختلف باشد، و مسمی یکی باشد. «لَکُمْ دینُکُم وَلیَّ دِیْن» این معنی باشد. دریغا مگر از مصطفی- علیه السلام- نشنیده‬ای که گفت: «کلُّ مُجْتَهِد مُصیبٌ»؟ اجتهاد مجتهد، صواب می‬انگارد؛ و هر ملتی بر اجتهاد، اعتماد کرده است.
ظهیرالدین و محی الشرع مفتی الشرق رکن الحق که بر گوش خطابش، زلف نعمان الزمان زیبد
فرزند ظهیرالدین پنجم ز محرم در منتصف ظهر شد آرام دل ما
ال هیراه ۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
ال هیراه یک منطقهٔ مسکونی در امارات متحده عربی است که در شارجه واقع شده‌است.
ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابی القاسم زید بیهقی (میلادی ۱۰۹۷-۱۱۶۹) مشهور به ابن فُندُق مورخ و ادیب قرن پنجم هجری قمری است.
الحمدالله الذی اید الحق و شیدالدین والف بین قلوب المسلمین و لو انفقنا ما فی الارض جمیعا و اجتمعت الجن و الانس و لوکان بعضهم لبعض ظهیرا لم تالف قلوبهم و لم تکشف کروبهم لکن الله الف بین قلوبهم و سهل صعب خطوبهم انه عزیز حکیم و بعباده روف رحیم.
فرستاد او به ایران وینت معلوم شهیرا کو بود سلطان معصوم
زهیرابن قین آن سوار نبرد بیامد برشاه رخ پر زگرد