هیدرولیک

هیدرولیک

معنی کلمه هیدرولیک در فرهنگ معین

(رُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - دانشی که در مورد مایعات در حال حرکت بحث می کند. ۲ - دستگاه هایی که از نیروی هیدرولیک برای تسهیل کارهای مکانیکی استفاده می شود.

معنی کلمه هیدرولیک در فرهنگ عمید

دستگاهی که با فشار روغن کار می کند: فرمان هیدرولیک.

معنی کلمه هیدرولیک در فرهنگ فارسی

آبی، حرکت آب درلوله هاوتلمبه ها، سدبندی، زه کشی

معنی کلمه هیدرولیک در دانشنامه عمومی

هیدرولیک، ( به فرانسوی: Hydraulique، هیدرولیک ) ( به انگلیسی: Hydraulics، هایدرولِکس ) مبحثی است که به روش های کاربردی استفاده از سیالات تحت فشار می پردازد.
سامانه های هیدرولیک که یکی از ۲ زیرمجموعه کلی سامانه های انرژی سیالات هستند ( گونه دیگر پنوماتیک است ) ، برای انتقال انرژی استفاده می شوند. مزیت هیدرولیک نسبت به روش های انتقال انرژی مکانیکی و الکتریکی، قابلیت افزایش نیرو در حین انتقال و تغییر سریع جهت حرکت است؛ ( از این نوع سیستم هیدرولیک در ساخت دستگاه هایی مانند  : دریل CNC استفاده می شود ) از آنجا که در هیدرولیک انتقال انرژی با کمک یک سیال هیدرولیک انجام می شود و سیالات به طور کلی قابلیت شکل پذیری دارند و می توان آن ها را از مسیرهای دلخواه عبور داد.

معنی کلمه هیدرولیک در دانشنامه آزاد فارسی

هیدْرولیک (hydraulics)
حوزه ای از مطالعات علمی دربارۀ به کارگیری خواص آب و سایر مایعات، به ویژه چگونگی جریان یافتن آن ها و انتقال فشار با آن ها، و نیز کاربرد این خواص در مهندسی. در این علم اصول هیدروستاتیک و هیدرودینامیککاربرد دارد. قدیم ترین نوع ماشین هیدرولیکی، پرس هیدرولیکی، اختراعِ جوزف برامادر انگلستان است (۱۷۹۵). امروز، از این اصل هیدرولیکی که مایع تحت فشار نیرو را افزایش می دهد، در ساخت سیستم ترمز خودرو، پرس آهنگری، و سیستم های هیدرولیکی هواپیماها و بیل های مکانیکی استفاده می کنند. پرس هیدرولیکی متشکلّ از دو پیستون مرتبط با مایع در سیلندرهایی است که قطر یکی از پیستون ها کم و قطر دیگری زیاد است. نیرویی که به پیستون باریک وارد می شود، فشار (نیرو بر واحد سطح) معینی بر مایع وارد می کند که به پیستون بزرگ تر منتقل می شود. از آن جا که سطح این پیستون بزرگ تر است، نیروی بیشتری بر آن وارد می شود و بنابراین، نیروی اولیه چندبرابر می شود. به هر حال، پیستون باریک باید مسافت زیادی را بپیماید تا پیستون قطور را کمی جابه جا کند.

معنی کلمه هیدرولیک در ویکی واژه

دانشی که در مورد مایعات در حال حرکت بحث می‌کند.
دستگاه‌هایی که از نیروی هیدرولیک برای تسهیل کارهای مکانیکی استفاده می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه هیدرولیک

گیره یا فک دستگاه وظیفه محکم نگه داشتن نمونه آزمون را برعهده دارد. گیره دستگاه باید بتواند نیروهای ناشی از سیکل‌های اعمالی را بدون هیچ گونه پس زدن یا واکنش شدید مهار کند. به همین جهت امروزه کاربرد گیره‌های هیدرولیکی نسبت به گیره‌های مکانیکی افزایش زیادی داشته‌است و شرکت‌های سازنده دستگاه سعی می‌کنند تا حد امکان از رابط‌های مکانیکی کمتری استفاده کنند.
عملیات در ۷ فوریه ۱۹۹۲ شروع و در ۷ مه ۱۹۹۴ با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد پزوی اسپانیا، به پایان رسید. این هزینه بدهی باشگاه را که هیچ حامی رسمی نداشت افزایش داد. عملیات این پروژه با احداث سالن تئاتری در قسمت غربی و پی ساختمان که با جک هیدرولیکی به هم متصل شده بود، به پایان رسید.
بخش‌های مختلف دستگاه: ۱ سیستم خلاء سازی و ورود گاز ۲ سیستم هیدرولیک ۳ سیستم جریان بالای پالسی ۴ سیستم گرمایش القایی ۵ سیستم خنک سازی ۶ سیستم فرمان کنترل و مانیتورینگ
در اوایل دهه ۱۸۶۰ در حالی که استخراج هیدرولیک در اوج خود بود، استخراج پلاسر در مقیاس کوچک، تا حد زیادی لایه‌های سطح غنی پلاسر را خسته کرده بود، و صنعت معدن به سنگ سخت (با نام استخراج کوارتز در کالیفرنیا) یا استخراج هیدرولیک، که به تشکیلات بزرگ‌تر و سرمایه و بودجه بسیار بیشتر نیاز داشت، روی آورد. تخمین زده می‌شود که ۱۱ میلیون اونس طلا (تقریبا به ارزش ۷٫۵ میلیارد دلار با احتساب قیمت‌های اواسط سال ۲۰۰۶) توسط استخراج هیدرولیک در تب طلای کالیفرنیا، در اواسط دهه ۱۸۸۰ بازیابی شده باشد.