هیدرات

معنی کلمه هیدرات در فرهنگ عمید

ترکیبی که در ساختمان شیمیایی خود دارای آب باشد.

معنی کلمه هیدرات در فرهنگ فارسی

امتزاج آب باجسمی، ترکیب آب درساختمان شیمیایی

معنی کلمه هیدرات در دانشنامه آزاد فارسی

هیدْرات (hydrate)
هر ترکیب شیمیایی احاطه شده با مولکول های آب. این آب به آب تبلورموسوم است و تعداد مولکول های آب، برای هر مولکول ترکیب، هم در نام آن و هم در فرمول شیمیایی اش مشخص می شود. مثلاًCuSO۴.H۵O۲سولفات مس (II) پنج آبه است.

جملاتی از کاربرد کلمه هیدرات

اکسید بریلیم را می‌توان از تکلیس کربنات بریلیوم، دی هیدراته کردن هیدروکسید بریلیوم یا اشتعال بریلیوم فلزی به شرح واکنش‌های ذیل تهیه نمود:
بنیاد آرد را نشاسته می‌سازد که خود، یکی از پیچیده‌ترین گونه‌های کربوهیدرات می‌باشد. هنگامی که این آرد را با آب مخلوط می‌کنیم، گونه‌ای پروتئین پیچیده به نام گلوتن ساخته می‌شود. وجود گلوتن به خمیر ویژگی کشسانی می‌دهد و می‌توان آن را به هر ریختی درآورد. همین ویژگی گلوتن، سبب می‌شود که گازهای فراور، درون خمیر به‌جا بمانند و بودن این گازهاست که سبب تردی و حالت اسفنجی فراورده پایانی می‌گردد. این ویژگی آرد گندم در پخت نان و کیک بسیار برجسته‌است.
وقتی که قند وارد بدن شما می‌شود فقط می‌تواند در یاخته‌های کبد و ماهیچه ذخیره گردد. اگر یاخته‌های کبد و ماهیچه از کربوهیدرات اشباع باشند، قندها دیگر جایی برای رفتن ندارند. اگر ذخیره یاخته‌های ماهیچه در پی ورزش کردن مصرف گردد پس از صرف غذا قندها به وسیله ماهیچه جذب می‌شوند و مقدار آن‌ها در خون افزایش نمی‌یابد؛ بنابراین اگر با یک برنامه ورزشی منظم بتوانیم ذخیره قند ماهیچه‌ها را کاهش دهیم مسلماً می‌توانیم شاهد بهبود همه‌جانبه عوارض بیماری دیابت باشیم.
استن و الکل های بوتیل و اتیل از تخمیر کربوهیدرات تولید شدند. (در دهه ۱۹۲۰)
استرنژیت شکل معدنی فسفات آهن هیدراته است.