هیأت

معنی کلمه هیأت در لغت نامه دهخدا

( هیآت ) هیآت. [ هََ ی ْ ] ( ع اِ ) ج ِ هیأت. ( غیاث اللغات ) ( مفاتیح العلوم خوارزمی ). رجوع به هیأت شود.

معنی کلمه هیأت در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- شکل. ۲- پیکر . ۳- وضع طرز صورت ظاهر : باید که داعی برهیت جمیله باشد۴- مراد از هیات در کلمات شیخ اشراق همان عرض است در کلمات فلاسف. مشائ . ناصرخسرو گوید : اماهیات آن است که اشخاص بدان ازیکدیگر جداشوند خاصه اندر مردم با آنکه بصورت همه یکی اند. یا هیات ظلمانیه . مراد اعراض جسمانی است که مقولات نه گان. عرض باشد. یا هیات ظلمانی. جسمانیه.مراداعراض جسمانیه اند. یا هیات نوریه . مراد انوار عرضیه است. ۴ - علمی است که بحث از احوال ستارگان یعنی بحث از وضع آنها نسبت بیکدیگر و شکل آنها و قوانین ثابت حرکت آنها می نماید.
سان صورت

معنی کلمه هیأت در فرهنگستان زبان و ادب

هیأت
{field} [ریاضی] دستگاهی جبری، دارای دو عمل که تمام خصوصیات جمع و ضرب اعداد حقیقی را دارند متـ . میدان 2

معنی کلمه هیأت در ویکی واژه

دستگاهی جبری، دارای دو عمل که تمام خصوصیات جمع و ضرب اعداد حقیقی را دارند

جملاتی از کاربرد کلمه هیأت

روزنامه شرق که هشت ماه پیش از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود، انتشار مجدد خود را از روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت از سرگرفت. بی‌بی‌سی
این معنی را بر او عیب کردند، گفت: زمانی که در حال فراخیم، جامه ای همی پوشم که هیبت آرد. و زمانی که تنگدستم به هیأت ظاهر خود را آرایم.
و چون گفتیم موضوع این علم هیأت اجتماع اشخاص انسانی است و اجتماع اشخاص انسانی در عموم و خصوص مختلف افتد، پس معنی اجتماع اشخاص بر اعتباری باید کرد که معلوم بود. گوییم: اولا اجتماع نخستین که میان اشخاص باشد اجتماع منزلی بود، و شرح آن داده آمد، و اجتماع دوم اجتماع اهل محله باشد، و بعد ازان اجتماع اهل مدینه، و بعد ازان اجتماع امم کبار، و بعد ازان اجتماع اهل عالم. و چنانکه هر شخصی جزوی بود از منزل، هر منزلی جزوی بود از محله و هر محلتی جزوی بود از مدینه و هر مدینه ای جزوی بود از امت و هر امتی جزوی از اهل عالم.
ایرانیان در سال ۹۲۰ در جنگ چالدران به خاطر عدم استفاده از سلاح گرم که عثمانیان از آن سود می‌بردند، شکست خوردند. زمان مناسب برای ساخت توپ و استفاده از سلاح گرم در میدان‌های جنگ، پس از نبرد رباط پریان حاصل شد. در این سال هنگامی که شاه عباس از پیروزی بزرگ خود بر ازبکان برمی‌گشت، در قزوین هیأتی اروپایی به ریاست رابرت شرلی و آنتونی شرلی در چشم به راه باریابی بودند.
برای پیشبرد این پروژه، آمریکا و شوروی هرکدام هیأتی را شامل فضانوردان خبره و مهندسان انتخاب کرده و به این پروژه اختصاص دادند. برای حسن نیت، قرار بر این بود که کیهان‌نوردان روسی زبان انگلیسی را فراگیرند، فضانوردان آمریکایی به زبان روسی مسلط شوند، و هرکدام از هیئت‌ها چندین بار به کشور مقابل سفر کنند تا از تأسیسات فنی و فضایی آن‌ها بازدید کرده، با روش کار آن‌ها آشنا شود.
در چمن از اثر فیض‌گشائی نسیم هیأت غنچه شود نافة آهوی ختا
همایون مرکبش باشد به گاه سیر در میدان قمر سرعت فلک هیأت صبا قوت پری پیکر
داوران و هیأت انتخاب نامزدهای چهرۀ مردمی سال؛ از میان 2 هزار چهرۀ موثر اجتماعی، ابتدا به 500 و سپس به 200 نفر رسیدند. هیأت انتخاب این برنامه از طیف متنوعی از افراد، از هنرمندان، ورزشکاران، بازیگران سینما و تلویزیون، نویسندگان، سیاستمداران، جامعه ­شناسان، روانشناسان و فعالان اجتماعی تشکیل شده بود و آن­ها کارنامۀ فعالیت­ های افراد را به دقت بررسی می­کردند. در نهایت 11 نفر برگزیده نهایی برای رأی­ گیری مردمی انتخاب شدند. اسماعیل آذری­ نژاد یکی از این 11 نفر بود که به خاطر فعالیت­های گستردۀ داوطلبانه ­اش در زمینۀ آموزش و قصه­ خوانی برای کودکان، برای انتخاب به عنوان چهرۀ مردمی سال برگزیده شد.
در سال ۱۳۹۱ هیأتی بلندپایه از چهره‌های علمی و ادبی تاجیکستان با حضور در این مقبره و انتقال یک مشت از خاک آن اقدام به ساخت بنای یادبودی برای نگهداری تربت کمال‌الدین مسعود خجندی نمودند.
اولین حکم استاندارد جهانی در مورد سوخت با محتوای کربن کم در کالیفرنیا و در سال (2007) به تصویب رسید. معیارهای پذیرش این دستورالعمل قانونی توسط هیأت مدیرۀ هوایی کالیفرنیا در آوریل (2009) تدوین و در ژانویۀ (2011) به اجرا درآمد. در آوریل (2008)، قوانین مشابهی در ایالت بریتیش­کلمبیا به تصویب رسید. در اتحادیۀ اروپا هم متن پیش­نویس قانون در ژانویۀ (2007) تدوین و در دسامبر (2008) به تصویب رسید. بریتانیا هم در حال پیاده­سازی برنامۀ الزام­آور سوخت تجدیدپذیر در حوزۀ حمل­ونقل است که سوخت­هایی با محتوای کربن کم را در برمی­گیرد.
هیأت وزیران ایران به ریاست محمود احمدی‌نژاد، لایحه‌ای فوری با قید دو فوریت را به مجلس شورای اسلامی فرستاد که حداقل سن واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری را از ۱۸ سال به ۱۵ سال کاهش می‌دهد. بی‌بی‌سی فارسی
داده شتاب و درنگ از ره حکمت قدرت تو هیأت زمین و زمانرا
خبر داد دانای هیأت شناس به اندازهٔ آن که بودش قیاس
و روی انّ عمر بن الخطّاب سمع رجلا علیه هیأت السّفر یقول: لو لا انّ الیوم یوم الجمعة، لخرجت.