هکتار

هکتار

معنی کلمه هکتار در لغت نامه دهخدا

هکتار. [ هَِ ] ( فرانسوی ، اِ ) واحد سطح برابربا ده هزار متر مربع. ( از یادداشتهای مؤلف ). معمولاًواحد سنجش زمین به خصوص در مورد اراضی زراعتی است.

معنی کلمه هکتار در فرهنگ معین

(ه ) [ فر. ] (اِ. ) ده هزار متر مربع .

معنی کلمه هکتار در فرهنگ عمید

واحد اندازه گیری سطح، معادل ده هزار متر مربع.

معنی کلمه هکتار در فرهنگ فارسی

ده هزارمترمربع
(اسم )واحد برای مقیاس سطح صد (( آر ) ) یک هکتومترمربع ۱٠٠٠٠ مترمربع .

معنی کلمه هکتار در دانشنامه عمومی

هِکتار یکی از یکاهای اندازه گیری سطح در واحدهای اندازه گیری متریک است که در دستگاه بین المللی یکاها ( SI ) نیز پذیرفته شده و بیشتر برای اندازه گیری مساحت اراضی به کار می رود. «هکتار» پسوند یونانی به معنای ۱۰۰ است. هکتار در واقع مساحت یک مربع با ضلعی به طول ۱۰۰ متر است؛ بنابراین هر هکتار برابر ۱۰, ۰۰۰متر مربع است. هر هکتار برابر با ۱۰۰ آر و ۰٫۰۱ ( یک صدم ) کیلومترمربع است.
هر ۱۰۰ مترمربع یک «آر» است.
این واحد اندازه گیری بیشتر برای زمین های کشاورزی همچنین مساحت شهرها به کار می رود. هر هکتار ۱۰, ۰۰۰ متر مربع است
اگرچه یک واحد SI نیست، اما تنها واحد نامگذاری شده از منطقه است که برای استفاده در SI پذیرفته شده است. این نام به زبان فرانسه، از لاتین ārea ابداع شده است. در عمل هکتار کاملاً از SI گرفته شده است که معادل یک هکتار مربع است.
این واحد به طور گسترده در سراسر جهان برای اندازه گیری مناطق بزرگ زمین استفاده می شود، و واحد اندازه گیری قانونی در حوزه های مربوط به مالکیت زمین، برنامه ریزی و مدیریت از جمله قانون ( کارهای زمین ) ، کشاورزی، جنگلداری، و شهرسازی در سراسر اتحادیه اروپا است. بریتانیا ، ایالات متحده، برمه، و تا حدی کانادا به جای آن از جریب استفاده می کنند.

معنی کلمه هکتار در دانشنامه آزاد فارسی

هِکتار (hectare)
واحدی در سیستم متریک، برابر با ۱۰۰ آر، ۱۰,۰۰۰ متر مربعیا۲.۴۸ ایکر، با علامت اختصاری ha. میدان ترافالگارلندن، یگانه میدان این شهر که ابعاد آن برحسب متر طراحی شده است، یک هکتار مساحت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه هکتار

محدوده آرامگاه بزرگمهر قائنی از تیر ماه سال ۱۳۹۳ توسط میراث فرهنگی شهرستان قائنات به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل گردید. مساحت این منطقه ۵۰۷ هکتار می‌باشد.
طرح جامع این حرم با وسعتی بالغ بر ۴۵ هکتار در دست ساخت است. این طرح شامل بخش‌های زائرسرا، مجتمع فرهنگی، تجاری، کتابخانه، خانه عالم، خانه خادم، پارکینگ، کشتارگاه، سرویس بهداشتی و حمام است.
نواحی جنگلی استان عبارت‌اند از: جنگل‌های مریوان (۱۸۵۰۰۰ هکتار)، بانه (۵۰۰۰۰ هکتار)، سقز (۷۰۰۰ هکتار) و جنگل‌های منطقه سنندج که مساحت آن حدود ۷۸۰۰۰ هکتار است و بیشتر درغرب کامیاران و جنوب سنندج واقع شده‌اند.
اکنون میزان فضای سبز شهر اراک حدود ۹۰۰ هکتار است که با ایجاد ۱٬۰۰۰ هکتار مصوب در طرح جامع آلودگی هوا در آینده، این میزان به ۱٬۹۰۰ متر مربع افزایش خواهد یافت. در سال ۱۳۹۲ سرانه فضای سبز در اراک به‌ازای هر نفر، ۲۰ مترمربع بوده است.
سطح زمین‌های کشاورزی قره‌باغ کوهستانی بالغ بر ۴۴۰ هزار هکتار است که ۲۱۵٬۵۰۰ هزار هکتار را مزرعه تشکیل می‌دهند.