هویت
معنی کلمه هویت در لغت نامه دهخدا

هویت

معنی کلمه هویت در لغت نامه دهخدا

هویت. [ هَُ وی ی َ ] ( ع اِ ) هُویّة. رجوع به هُویّة شود.
هویة. [ هََ وی ی َ ] ( ع ص ) چاه دورتک. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). ج ، هوایا. ( از اقرب الموارد ).
هویة. [ هََ ی َ ] ( ع ص ) مؤنث هَوی. زن صاحب هوی یعنی دوست دارنده. ( از اقرب الموارد ). رجوع به هوی شود.
هویة. [ هَُ وی ی َ ] ( ع اِ ) هویت. عبارت است از تشخص و همین معنی میان حکیمان و متکلمان مشهور است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || هویة گاه بر وجود خارجی اطلاق میگردد. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || هویة گاه بر ماهیت با تشخص اطلاق میگردد که عبارت است از حقیقت جزئیه. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || ( اصطلاح صوفیه ) هویه مرتبه ٔذات بحت را گویند و مرتبه احدیت و لاهوت اشارت است از آن. در انسان کامل گوید: هویت حق تعالی عین او است که ممکن نیست ظهور آن. هویت از لفظ هو گرفته شده که اشاره به غایب است و آن درباره خدای تعالی اشاره است به کنه ذات او به اعتبار اسماء و صفات او با اشعار به غیبوبت آن. ( کشاف اصطلاحات الفنون ) :
ان الهویة عین ذات الواحد
و من المحال ظهورها فی شاهد
فکأنها نعت و قد وقعت علی
شان البطون و ما له من جاحد.( از کشاف اصطلاحات الفنون ).و رجوع به تعریفات سیدجرجانی و هویت شود.

معنی کلمه هویت در فرهنگ معین

(هُ و یَّ ) [ ع . هویة ] (اِ. ) شخصیت ، ذات ، حقیقت چیز.

معنی کلمه هویت در فرهنگ عمید

۱. آنچه از نام، نام خانوادگی، نام پدر و ویژگی های دیگر که شخص بدان ها شناخته می شود.
۲. حقیقت شیء یا شخص که مشتمل بر صفات جوهری او باشد، شخصیت، ذات.
۲. هستی، وجود.

معنی کلمه هویت در فرهنگ فارسی

حقیقت شی یاشخص که مشتمل برصفات جوهری اوباشد، شخصیت، ذات، هستی ووجود، منسوب به هو، شناسنامه
۱- ذات باری تعالی . ۲- هستی وجود. ۳- آنچه موجب شناسائی شخص باشد. یا ورق. هویت .شناسامه ۴- هویت عبارت از حقیقت جزئیه است یعنی هرگاه ماهیت با تشخص لحاظ واعتبارشود هویت گویند و گاه هویت بمعنی وجودخارجی است ومرادت شخیص است و هویت گاه بالذات و گاه بالعرض است .

معنی کلمه هویت در دانشنامه عمومی

هویت (آلبوم تیری تی). هویت ( انگلیسی: Identity ) دومین آلبوم استودیویی گروه آر اند بی آمریکایی تیری تی است. این آلبوم ابتدا به صورت مستقل منتشر شد و سپس از طریق وارنر میوزیک منتشر شد. این آلبوم دو تک آهنگ شامل روی تو گیر کرده و «درخواستِ جنسی» و ریمیکس ترودوکس برای «درخواستِ جنسی» شامل پسر عموی آن ها دیالز بود. در آلمان، این آلبوم دوباره با عنوان درخواستِ جنسی تغییر نام داد.
↑ 3T - Identity, retrieved 2023 - 02 - 15
• آلبوم های تیری تی
• آلبوم های ۲۰۰۴ ( میلادی )
• آلبوم ها
• مقاله های دارای شرح مختصر
• شرح مختصر متفاوت با ویکی داده
• جعبه های اطلاعات موسیقی دارای پودمان:String errors
• مقاله های دارای میکروفرمت اچ اودیو
• صفحه هایی که از جعبه اطلاعات آلبوم با پارامترهای نامعلوم استفاده می کنند
هویت (رمان). هویت ( فرانسوی:L'Identité ) رمانی از میلان کوندرا نویسنده اهل چک است. این رمان نخستین بار در سال ۱۹۹۸ و به زبان فرانسوی منتشر شد. کوندرا در سال ۱۹۷۵ به فرانسه مهاجرت کرد. هویت به کلی در فرانسه اتفاق می افتد و دومین رمان او به فرانسه است. پیش از این او تمام رمان های خود را به زبان چک می نوشت. رمان حول محور رابطهٔ شانتال و شریک عاطفی جوان ترش، ژان - مارک می چرخد. پیچیدگی های رابطهٔ میان آنها و تاثیری که روی هویتشان می گذارد، کوندرا را به سمت تفکرات فلسفی در باب هویت، نه تنها در مفهوم خود - محور آن و بلکه در مفهوم تاثیری که دیگران و روابطشان در شکل گیری هویت فرد دارد، سوق داده است.
رمان حول محور رابطهٔ صمیمانهٔ شانتال و ژان - مارک می گردد و در هر فصل داستان از منظر یکی از این دو روایت می شود. داستان با شانتال شروع می شود که در هتلی در ساحل نرماندی در انتظار است تا شریک عاطفی اش روز بعد از راه برسد. وقتی او می رسد، کمی کشمکش دارند تا یکدیگر را پیدا کنند و یکدیگر را با فرد دیگری در ساحل اشتباه می گیرند که از نزدیک شباهت بسیار کمی به آنها دارد. در حین دیدار، شانتال بخاطر رویای مختصرا جنسی ای که دیده است، غمگین است.
او همچنین در سال در پدرها و کودکان فرومی رود. این موضوع در داستان بسیار به کرات اتفاق می افتد و مرگ فرزند او از شریک عاطفی قبلی اش را تداعی می کند.
ژان مارک از او می پرسد که چرا غمگین است و اینطور جواب می دهد: «مردها دیگر به من نگاه نمی کنند. » در این نقطه، اتفاق حیاتی داستان رقم می خورد؛ چرا که شانتال چیزی از هویت خود بروز می دهد که با آنچه ژان - مارک از هویت او در ذهن داشته است، مغایرت دارد و لذا هویت ژان - مارک را نیز برای خودش دستخوش تزلزل می کند.
شانتال بعدها نامه های عاشقانه ای دریافت می کند که گستاخانه مخل رابطهٔ عاطفی او می شود و باعث می شود او به فکر فرو برود که از دید دیگران چگونه به نظر می رسد. همچنین باعث می شود او مدام فکر کند که کسی او را تماشا می کند. او این نامه ها را در لباس های خود مخفی می کند و چیزی درمورد آنها به ژان - مارک نمی گوید.
از منظر ژان - مارک، او نخستین نامه را برای از بین بردن این حس شانتال که هیچ مردی به او توجه ندارد، می نویسد. اما کم کم اینکه شانتال موضوع نامه ها را از او مخفی می کند و تغییر رفتار می دهد، باعث حسادت او می شود و همین مساله روابط آنها و تلقی آنها را از هویتشان دستخوش دگرگونی می کند.
هویت (فیلم ۲۰۰۳). هویت ( به انگلیسی: Identity ) فیلم روانشناسانه، رازآلود و جنایی محصول سال ۲۰۰۳ کشور ایالت متحده آمریکا است. این فیلم از ساخته های جیمز منگولد کارگردان آمریکایی می باشد که همسرش یعنی کتی کانرد تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است. مایکل کانی فیلم نامه را نوشته است. در این فیلم بازیگرانی چون جان کیوساک، آماندا پیت، آلفرد مولینا، کلیا دووال و ری لیوتا به ایفای نقش پرداخته اند.
مالکوم ریورز مرد زندانی مبتلا به اختلال چند شخصیتی است که به جرم ارتکاب به چندین قتل، محکوم به اعدام است و در شب قبل از اجرای حکم به درخواست روانشناس او ( مالیک ) جلسه ای برای ارائه آخرین دفاعیاتش ترتیب داده می شود. روانشناس او سعی دارد تا به حاضران در جلسه و قضات نشان دهد که قتلهای مالکوم به طور ناآگاهانه و به دلیل شرایط روحی و روانی خاص او صورت گرفته است. آنچه که مالکوم برای حضار تعریف می کند ماجرای شبی بارانیست که در آن ۱۰ شخصیت داستان فیلم شامل یک بازیگر زن و رانندهاش، یک پلیس و زندانیاش، یک دختر جوان، یک خانوادهٔ سه نفره ( زن و مرد و یک پسر بچه ۱۰ ساله ) و یک زوج جوان به دلیل شرایط بد جوی در یک مهمانسرا در حومه شهر توقف می کنند و به همراه صاحب مهمانسرا جمعی ۱۱ نفره را تشکیل می دهند. کلیه راه های ارتباطی مهمانسرا به دلیل شرایط بد جوی با خارج قطع شده است. ناگهان با کشته شدن یکی از آنان اوضاع بهم می ریزد. پس از مدتی کوتاه نفر بعدی هم کشته می شود. قاتل برای هر جسد، شمارهای می گذارد و این یعنی اینکه هر یک از آن ها می تواند قربانی بعدی ماجرا باشد. از اینرو یک فضای بی اعتمادی و رعب و وحشت در میان سایر افراد باقی مانده ایجاد می شود. فضایی که حتی مخاطب نیز آن را به روشنی لمس می کند. بین برخی از افرد ائتلاف هایی جهت پیدا کردن قاتل اصلی درمی گیرد اما قاتل اصلی همچنان ناپیدا است. افراد باقی مانده یکی پس از دیگری کشته می شوند و سرانجام تنها کسی که زنده می ماند دختر جوان فیلم است؛ یعنی تا این لحظه سایر شخصیت های خطرناک منفک شده از مالکوم به قتل رسیده اند. دکتر مالیک با استناد به این امر، برای حاضرین در جلسه چنین استنباط می کند از آنجایی که مالکوم در حال حاضر به یک وحدت و یکپارچگی شخصیتی دست یافته و نسبت به سایر شخصیت های وجودی خویش بینش لازم را پیدا کرده است از اینرو نمی تواند دیگر خطری برای سایرین دربرداشته و به سطح آگاهی رسیده است؛ بنابراین با اعلام رأی بخشودگی از سوی قضات حاضر در جلسه، جهت انتقال و بستری شدن در یک مرکز روانپزشکی به دکتر مالیک سپرده می شود. اما در طول مسیر انتقال به مرکز روانپزشکی در حالیکه به نظر می رسد همه چیز به خوبی و خوشی به پایان رسیده و در ماشینی که زندانی به همراه دکترش عازم محل مذکور است ناگهان مالکوم، دستبندش را دور گردن دکتر مالیک حلقه کرده و وی را خفه می کند و تازه اینجاست که مخاطب متوجه می شود شخصیت قاتل در ذهن مالکوم همان پسربچه ۱۰ ساله است.
معنی کلمه هویت در فرهنگ معین

معنی کلمه هویت در دانشنامه آزاد فارسی

هُویَّت
اصطلاحی در فلسفه، روان شناسی و علوم اجتماعی، مشتق از «هو» عربی به معنی «او». در معنی نخست فلسفی، برخی آن را با وحدت وجود مترادف گرفته اند، برخی آن را لفظی مراد کرده اند که دال بر ذات شیء است، برخی گفته اند هویت همان تشخص یا به تعبیری وجود خارجی است، برخی آن را با حقیقت مطلق همسان دانسته، و برخی آن چیزی را که در همۀ موجودات ساری است، هویت نامیده اند. در تقسیم بندی دیگر، هویت به معنای نخست فلسفی آن به چهار بخش تقسیم می شود؛ هویت عددی، مانند این جمله که «شیخ الرئیس همان ابن سینا است»؛ هویت شخصی که وحدت شخص است با چیزی شبیه آن؛ هویت کیفی یا نوعی که عبارت است از اتحاد صفت دو موضوع که به رغم اختلاف زمانی و مکانی در کیفیت مشترک باشند؛ و هویت منطقی که عبارت است از رابطۀ منطقی میان دو شیء متحد که آن را در منطق صوری با علامت (=) نشان می دهند و مراد از آن تساوی در مقدار است. هویت در معنای دوم فلسفی آن با «این همانی» یا «همانستی» مترادف است؛ بدین معنی که هر چیزی در تعریف «همان» است. هویت را در این معنی با عبارت «ب=ب» نشان می دهند. سه شرط منطقی برای اصل این همانی برشمرده اند: ۱. معنای تصور شده ثابت و محدود باشد و تغییر نپذیرد؛ ۲. این که حقیقت و کذب در هر زمان و مکانی معنی خود را حفظ کند؛ ۳. این که حقیقت هر موجودی عین ذات آن باشد. به فلسفۀ شلینگ عنوان «فلسفۀ این همانی» داده اند. شلینگ به وحدت طبیعت و فکر و وحدت آرمان و واقعیت قائل بود. هویت در روان شناسی عبارت است از تصور شخص از خود و حس استمرار وجود، به ویژه در قابلیت تفکیک شخص از دیگران، در عین تعامل با آنان. اصطلاح هویت در علوم اجتماعی عبارت است از تعلق خود به محدوده یا مقوله ای تعریف شده؛ مثلاً تعلقات دینی (هویت دینی)، تعلقات ملی (هویت ملی)، تعلقات قومی (هویت قومی) و تعلقات شغلی (هویت شغلی).

معنی کلمه هویت در ویکی واژه

identità
هویة
شخصیت، ذات، حقیقت چیز.

جملاتی از کاربرد کلمه هویت

و اما سخن ما‌ اندرین توحید این گروه بدانچ گفتند خدای تعالی عالم نه بعلم است و قادر نه بقدرت است، و حی نه بحیات ا‌ست، و سمیع و بصیر نه بسمع و بصر ا‌ست، بل ذات او آنست که گوییم: اتفاق ا‌ست عقلارا بر آنک مر صفت را بذات خویش قیام نیست، بل قیام او بموصوف است، و موصوف بذات خویش قایم است. پس بدین احتجاج بی شبهت روا نباشد که خدا‌ی تعالی بصفتی موصوف باد، کآن صفت خود هویت باشد، و نه نیز آن صفت بدان قایم بود و اگر صفت او جز هویت او باشد صفت مر اورا عرض باشد و هویت او محل اعراض نیست. پس مر اورا صفتی نشاید گفتن البته. و‌اندر توحید اهل تایید مر این قول را سپس ازین مستوفی (شرح) کنیم، و چو بقول این گروه ذاتی باشد کآن شش صفت مختلف باشد یکی علم و دیگر قدرت و سدیگر زندگی و چهارم شنوایی و پنجم بینایی و ششم قدیمی، این ذاتی باشد بشش قسمت ار بهر انک معلوم است که علم جز قدرت است و قدرت جز علم است، و این هر دو نیز جز زندگی‌اند، و این هر سه جز شنوایی‌اند، و این هر چهار جز بینایی‌اندع و این هر پنج جز قدیمی‌اند، و این هر شش صفات‌اند. اگر هویت باری سبحانه شش مخالف است، این جوهری است بشش قسمت؛ و این نه توحید باشد که تکثیر باشد، که یک ذات هم علم است و هم قدرت، (و) قولی بی معنی است. پس اگر علم و قدرت هر دو یکیست، واجب آید که هر که عالم باشد قادر باشد. پس هر که گوید که خدای عالم است گفته باشد (قادر است)، و اگر چنین باشد خود بر یک صفت (از) این شش صفت اختصار باید کردن، تا چون آن صفت بگویی هر شش صفت گفته باشی.
موی: ظاهر هویت را گویند، یعنی وجود، که همه‌کس را به معرفت وجود او علم حاصل است و بدان راه نیست.
چه کسی مالک داده است؟ مالکیت شامل تعیین حقوق و تکالیف مربوط به اموال مالک است. مالکیت داده به معنی توانایی شخص در کنترل و محدود کردن اشتراک داده های خود می باشد. اگر شخصی مشاهدات خود را بر روی شخص دیگری که صاحب این مشاهدات است ثبت کند؟ مالک داده ناظر است یا شخص مشاهده شده؟ ناظر و مشاهده شده چه وظایفی نسبت به یکدیگر دارند؟ از آنجا که مشاهده افراد و افکار با وجود اینترنت مقیاس گسترده و سیستماتیکی یافته است ، پاسخ دادن به این سوالات اهمیت بیشتری پیدا می کنند. برده داری ، مالکیت یک شخص ، در تمام کشورهای شناخته شده غیرقانونی است. مسئله مالکیت داده های شخصی در بین مالکیت شرکتی ، مالکیت معنوی و برده داری در یک قلمرو ناشناخته قرار می گیرد. چه کسی دارای هویت دیجیتال است؟
شو غرقهٔ محیط هویت گرت هواست گردی ز بند و قید هوا و هوس رها
اسناد هویتی در ایران سند رسمی هویت و تابعیت ایرانی هستند و جهت شناسایی ایرانیان و احراز هویت آن‌ها به‌کار می‌روند.
پس مرغ وجود مرید را که در ملکوت بیضه انسانیت مستور و مودع است تصرف همت شیخ او را هم از دریچه ملکوت بفضای هوای هویت آورد و از صلب ولایت و رحم ارادت در مقام عندیت «فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر» بزاید.
او کتاب‌ها و مقالات خود را در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از جمله هویت یهودی و یهودستیزی، استعمار فرانسه، مأموریت سیستم آموزشی فرانسه در جذب مهاجران ناشی از جنگ‌های یوگسلاو نوشت.
دست کسی بر نرسد به شاخ هویت تو تا رگ نخلیت او ز بیخ و بن بر نکنی
در آنحضرت بحکم عالمیت هویدا گشت از غیب هویت
سر سریان هویت او ظاهر شده از کسوت عیانم
ای طایر عالم هویت وی سی و دو مرغ شهپر انداز
تو منی من توام دوئی بگذار این همه نزد ما هویت اوست
لومت نام، هویت و اصالت جدیدی را برای خود ساخت تا خودش را از شناسایی احتمالی توسط مردمی که او را در فرانسه می‌شناختند، پیشگیری کند.
در بحر هویتش چو فانی شده ام باقی ببقای بی زوالی مائیم