هویت جنسی

معنی کلمه هویت جنسی در فرهنگستان زبان و ادب

{sexual identity} [مطالعات زنان] گونه ای درک از احساسات جنسی خود که صرفاً تصویری عمومی از اهداف و مقاصد جنسی را که با شخصیت انسان یکی شده است، بازنمایی می کند

معنی کلمه هویت جنسی در ویکی واژه

گونه‌ای درک از احساسات جنسی خود که صرفاً تصویری عمومی از اهداف و مقاصد جنسی را که با شخصیت انسان یکی شده است، بازنمایی می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه هویت جنسی

در حوزه‌های حقوقی که ازدواج بدون توجه به جنسیت تعریف شده‌است؛ چنین پیچیدگی‌هایی به وجود نمی‌آید. به علاوه بعضی از حوزه‌های حقوقی که تغییر جنسیت را به رسمیت می‌شناسند و قانونی می‌شمارند می‌توان یک شخص تراجنسی با شخصی ازدواج کند که با هویت جنسی شخص همخوانی داشته باشد.
اصطلاح «زن تراجنسیتی» همیشه با «زن تراجنسی» یکی نیست، هرچند اغلب در یک معنای واحد استفاده می‌شوند. تراجنسیتی اصطلاحی چتری است که شامل افراد با هویت جنسیتی مختلف (از جمله افراد تراجنسی) می‌شود.
افراد غیردودویی ممکن است ویژگی‌های هویتی خود را بین دو یا چند جنسیت ببینند (دوجنسیتی یا چندجنسیتی) یا فاقد جنسیت باشند (بی‌جنسیتی). هویت جنسیتی بعضی از افراد کوییر بین چند جنسیت در نوسان است (جنسیت سیال) حتی ممکن است فرد غیردودویی هویت جنسیتی‌اش را برچسب نزند (جنسیت سوم)
اخلاق جنسی به بحث پیرامون میل جنسی در انسان و توضیح آمیزش جنسی در انسان می‌پردازد. اخلاق جنسی به دنبال درک و ارزیابی اخلاق در ارتباطات افراد و رویکرد اجتماعی، فرهنگی و فلسفی مربوط به فعالیت‌های جنسی است. در گذشته آنچه که مربوط به اخلاق جنسی است با دستورهای مذهبی پیوند خورده بود. امروزه اخلاق جنسی مباحثی مانند هویت جنسی، گرایش جنسی؛ نبود تساوی قدرت در رابطه‌ها، سن قانونی، آمیزش جنسی در انسان و جلوگیری از بارداری را پوشش می‌دهد.
جنسیت غیردودویی که معمولاً نان باینری گفته می‌شود، افرادی هستند که هویت جنسیتی خود را منحصراً مرد یا زن نمی‌دانند؛ ویژگی‌هایی که این افراد در توصیف هویت جنسیتی خود به کار می‌برند با دسته‌بندی رایج دوگانه جنسیت مردانه و زنانه مطابقت ندارد. چون افراد غیردودویی با جنسیتی متفاوت از جنسیت انتسابی زمان تولد، خود را هویت‌یابی می‌کنند، می‌توانند زیر چتر تراجنسیتی قرار بگیرند.
اعمال جنسی در مردان مردآمیز، بدون توجه به گرایش یا هویت جنسی آنها، آمیزش جنسی میان مردان مردآمیز است. شواهد نشان می‌دهد که رابطه جنسی بین مردان به دلیل تعصب و وجود هوموفوبیک‌ها که زندگی این افراد را سخت می‌کنند و سوگیری مطلوبیت اجتماعی در نظرسنجی‌ها به میزان قابل توجهی گزارش نشده‌است.