هومان

معنی کلمه هومان در لغت نامه دهخدا

هومان. ( اِخ ) از پهلوانان تورانی شاهنامه و برادر پیران ویسه است و ازسران لشکر افراسیاب. وی در جنگ به دست بیژن پسر گیوکشته شد. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از برهان ).

معنی کلمه هومان در فرهنگ فارسی

نام یکی از سرداران افراسیاب و برادر پیران ویسه که در جنگ ایران و توران با طوس سپهبد سپاه ایران چندین جنگ کرد و میان پیران ویسه و خاقان چین که با افراسیاب در جنگ بر علیه ایران متحد شد رسالت کرد .

معنی کلمه هومان در فرهنگ اسم ها

اسم: هومان (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: hu mān) (فارسی: هومان) (انگلیسی: hu man)
معنی: هومن، دارنده ی روح خوب و نیک اندیش، از شخصیت های شاهنامه، ( = هومن )، نام پسر ویسه برادر پیران و از سپهسالاران افراسیاب تورانی

معنی کلمه هومان در دانشنامه آزاد فارسی

بنا بر شاهنامۀ فردوسی، دلاور تورانی ، پسر ویسه و برادر پیران . در جنگ های کِیخُسرو با اَفراسیاب حضور داشت . افراسیاب ، در کوششی که برای ناشناس ماندن رستم و سهراب داشت ، هومان را با ارمغان هایی فراوان نزد سهراب فرستاد. هومان با سهراب به ایران آمد و این دو در دژ سپید بودند که رستم سررسید. هومان در چوگان بازی افراسیاب با سیاوش در گروه سیاوش بود. هومان هنگامی که افراسیاب کیخسرو را تعقیب می کرد نیز همراه او بود و او را از گذشتن از رود جیحون برحذر می داشت . در نبرد هَماوَن، طرح شبیخون به ایران از هومان بود. سرانجام، پس از نبردهایی که هومان با دلاوران ایرانی داشت ، در نبردی طولانی به دست بیژَن از پای درآمد.

معنی کلمه هومان در ویکی واژه

~ از نام‌آوران ترکان‌چین پسر ویسه و برادر پیران بود او در نبرد ساحل رودشهد پس از پیران دومین فرمانده لشکر ترک‌چینی است. چنین گفت هومان که امروز جنگ ..... بسازید و دل را مدارید تنگ

جملاتی از کاربرد کلمه هومان

بیژن خورشید در کنابد گیتی پهلو شب را فکند خوار چو هومان
چنین گفت هومان به پیران شیر که امروز شد جانم از رزم سیر
به هومان و رویین و گلباد گرد به گرسیوز شیر با دست برد
چو هومان و نستیهن از پشت اوی جدا ماند شد باد در مشت اوی
ایرانرود طرح ساختی به‌منظور اتصال دریای خزر(کاسپین) در شمال ایران به جنوب ایران در خلیج فارس است. که نخستین بار در سال ۱۳۴۵ هومان فرزاد آن را مطرح کرد. کارشناسان طرح‌هایی برای ساخت این کانال از مسیرهای مختلف ارائه کرده‌اند.
چنین گفت هومان ویسه بدوی چرا برفروزی به بیهوده روی
که پیروزگر بود روز نبرد ز هومان ویسه برآورد گرد
بیامد بر شاه هومان چو شیر بدو گفت کای شهریار دلیر
طبقه‌بندی بیات اصفهان در دستگاه همایون، قدمت زیادی دارد چنانکه فرصت شیرازی نیز همین تقسیم‌بندی را ارائه کرده‌است. اما برخی (از جمله هرمز فرهت) بیات اصفهان را به دستگاه شور نزدیک‌تر می‌دانند. محمدرضا لطفی هم بیات اصفهان را مشتق از گوشهٔ قجر در دستگاه شور می‌داند و طبقه‌بندی‌اش در دستگاه همایون را اشتباه می‌داند. به گفتهٔ هومان اسعدی نیز بیات اصفهان توسط مهدیقلی هدایت و ژان دورینگ جزئی از شور دانسته می‌شده و انتساب آن به همایون ناشی از شیوهٔ نوازندگی آقا حسینقلی بوده‌است.
در خلال سال‌های ۱۷۰۰ تا ۱۷۲۰ میلادی، نقشه‌کش آلمانی به نام جووان باپتسیت هومان، نقشه‌ای از ایران و کشورهای اطرافش ترسیم کرد. در این نقشه نام خلیج فارس کاملاً مشخص است.
ز بیژن فزون بود هومان به زور هنر عیب گردد چو برگشت هور
همی دیر شد تا که هومان چو گرد بیامد بپرسیدش از هم نبرد
خبر شد به بیژن که هومان چو شیر به پیش نیای تو آمد دلیر