هواکش

معنی کلمه هواکش در لغت نامه دهخدا

هواکش. [ هََ ک َ / ک ِ ] ( اِ مرکب ) سوراخ یا لوله ای که بر دیوار اطاق تعبیه کنند تا هوای سنگین را بیرون دهد و هوای سالم به درون اطاق آورد. || امروز نوعی پروانه الکتریکی را گویند که به پنجره یا در محلی مخصوص از دیوار نصب می شود و با گردش خود هوای درون را تعویض می کند.

معنی کلمه هواکش در فرهنگ عمید

مجرا یا منفذی در سقف یا دیوار اتاق که هوا از آن داخل و خارج شود.

معنی کلمه هواکش در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) مجرایی که از آنجا هوا وارد اطاق شود : هوا کش بخاری .

جملاتی از کاربرد کلمه هواکش

در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۱۲میلادی ، بیل گیتس ، رئیس مایکروسافت ، با والدین رندهاوا تماس گرفت و پزشکان خبره ای را برای احیای حال وی دورهم جمع کرد. بیل گیتس یک هیئت ویژه از پزشکان بین‌المللی ایجاد کرد که از طریق کنفرانس تلفنی با پزشکان محلی پاکستان در تماس بودند. این هیئت در تشخیص و درمان بیماری وی کمک کرد. پزشکان محلی گزینه انتقال رندهاوا به بیمارستان دیگر را به دلیل قرار گرفتن در هواکش در شرایط وخیم رد کردند. اعضای خانواده ارفع عبدالکریم بیل گیتس را به دلیل پرداخت هزینه های درمانی وی تشکر کردند.
رفتار اجسام پرنده انعطاف‌پذیر باعث ایجاد پدیده هواکشسانی می‌شود. این پدیده می‌تواند نقش مهمی در رفتار دینامیکی وسایل پرنده انعطاف‌پذیر ایفا کند.
اکثر پدیده‌های هواکشسانی نامطلوب هستند، چون اولاً در حالت کلی پدیده‌هایی غیرقابل پیش‌بینی هستند و ثانیاً روی بازده عملکردی وسیله پرنده اثر منفی می‌گذارند.
لوور یا دودکش در قرون وسطی به عنوان سازهٔ فانوس چوبی که در بالای سوراخ سقف آشپزخانه‌های بزرگ نصب می‌شد تا امکان تهویه برای آشپزخانه در عین حال عدم ورود برف و باران را ایجاد کند. آن‌ها در واقع جایگزین بهتری برای سازه‌های خام یک بار مصرف بودند. بعدها آن‌ها به طرح‌های پیچیده‌تر با جزئیات بیشتر از جنس سفال در آمدند بیشتر، شبیه هواکش‌های مدرن امروزی بودند؛ با تیغه‌های قایل تنظیمی که با کشیدن یک طناب باز و بسته می‌شدند.
لوور (هواکش) به عنوان دیوار نیمه فعال جهت کنترل حرارت در سفینه‌های فضایی نیز استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین به عنوان لوازم جانبی برای برخی از خودرو استفاده می‌شوند.