هواپیمایی

معنی کلمه هواپیمایی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به هواپیما.
۲. سازمان مسئول امور پرواز و مسائل مربوط به آن.

معنی کلمه هواپیمایی در فرهنگستان زبان و ادب

{aviation} [حمل ونقل هوایی] علم و فنّاوری پرواز و صنایع مربوط به آن

معنی کلمه هواپیمایی در ویکی واژه

علم و فنّاوری پرواز و صنایع مربوط به آن.

جملاتی از کاربرد کلمه هواپیمایی

دفتر مرکزی آنگارا ایرلاینز در ایرکوتسک، روسیه واقع شده‌است و قطب این شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی ایرکوتسک قرار دارد و به ۱۹ مقصد، پرواز مستقیم انجام می‌دهد.
آورو ۵۰۴ نخستین هواپیمایی بود که برای به گلوله بستن نیروهای دشمن روی زمین به کار گرفته شد و نخستین هواپمایی بود که عملیات بمباران برفراز آلمان انجام داد. این هواپیما همچننی نخستین هواپیمایی بود که مورد هدف پدافند هوایی قرار گرفت و سرنگون شد.
اروفلوت-کارگو (روسی: Аэрофлот-Карго) شرکت هواپیمایی روس است، که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد.
نور الحسین در واشینگتن در ایالات متحده آمریکا از پدری سوری و مادری آمریکایی به‌دنیا آمد. پدر او کارمند دولت بود و در یک شرکت هواپیمایی نیز کار می‌کرد.
شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ایران ایر و آتا جابه‌جایی مسافران فرودگاه ارومیه را به عهده دارند.
همسر او پریسا اقبالیان و ری‌را دختر آن‌ها، در پی شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین کشته شدند. اسماعیلیون رئیس هیئت‌مدیره انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ است که پس از این واقعه با هدف محاکمه عاملان حمله، تأسیس شده‌است، همچنین او تا اواسط خیزش ۱۴۰۱ ایران سخنگوی این انجمن بود که از آن استعفا داد.
دفتر مرکزی آلتا فلایتس در ادمونتون، آلبرتا، کانادا واقع شده‌است و قطب این شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی ادمونتون قرار دارد.
آویانووا (روسی: ООО «Авианова») شرکت هواپیمایی روس است، که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد.