هوابر

معنی کلمه هوابر در فرهنگستان زبان و ادب

{hood} [عمومی] وسیله ای که برای تهویۀ هوای آشپزخانه در بالای اجاق خوراک پزی تعبیه شود
{pneumatophore} [اقیانوس شناسی] هریک از انشعاب های ریشۀ چندل که در بالای بستر قرار دارد و کار تنفس را انجام می دهد

معنی کلمه هوابر در دانشنامه آزاد فارسی

هَوابَر (pneumatophore)
(یا: پنماتوفور) ریشۀ راست در گیاه. بیرون از خاک یا آب رشد می کند و باعث تسریع تبادل گازمی شود. هوابرها یا ریشه های تنفس کننده، در برخی از درختان مردابی، مانند مانگروها، تشکیل می شوند، زیرا در شرایط زندگی غرقابی، اکسیژن اندکی در اختیار ریشۀ این گیاهان قرار دارد. این ریشه ها در سطح خود منافذ یا عدسک های متعددی دارند که تبادل گاز را ممکن می سازند.

جملاتی از کاربرد کلمه هوابر

قدم خود از هوابر می‌نگیرند که گامی بی ریا برمی‌نگیرند
فعالیت حرفه‌ای پلی در سی بی اس در سال ۱۹۸۹ در شهر نیویورک آغاز شد. بعداً به دالاس بازگشت تا از دفتر سی‌بی‌اس به پوشش امور ملی بپردازد. پلی جنگ ۱۹۹۰/۱۹۹۱ خلیج فارس را از بغداد گزارش کرده و پوشش می‌داد، و با سپاه هجدهم هوابرد در حمله به عراق و کویت همراه بود. او مأمور شد که در ۱۹۹۲ مبارزات انتخاباتی راس پرو و بیل کلینتون را پوشش دهد و همچنین از رویدادهای مهمی مانند بمب‌گذاری در مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳، واقعه ویکو و بمب‌گذاری اوکلاهاما سیتی گزارش کند.
وخووتسکی در ۲۵ ژوئن ۱۹۷۴ به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۹۵ از مدرسه عالی فرماندهی هوابرد گارد ریازان فارغ‌التحصیل شد و در آغاز به عنوان فرمانده دسته ایفای وظیفه کرد و سپس به تدریج ارتقاء درجه دریافت کرد. ایندیپندنت او را «چترباز محترم» توصیف کرد. او در عملیات نظامی در قفقاز شمالی، از جمله در چچن، خدمت کرد و در طول جنگ روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ در آبخازیا جنگید. در سال بعد از آکادمی سلاح‌های ترکیبی فارغ‌التحصیل شد.
احمد ترکان در ۱۲ اسفند ۱۳۱۸ زاده شد. تُرکان در سال ۱۳۴۱ بعد از پایان خدمت سربازی، به دانشکده افسری نیروی زمینی وارد شد و پس از طی دوره‌ای در این دانشکده، با درجه ستوان دومی برای گذراندن دوره مقدماتی توپخانه به اصفهان و بعد به تیپ ۵۵ هوابرد شیراز منتقل شد و دوره‌های تکاور، چتربازی، مربی کوهستان و دیگر دوره‌ها را طی کرد. در سال ۱۳۵۴ وی با درجه سروانی در آزمون اعزام به آمریکا برای گذراندن دوره‌های عالی توپخانه قبول شد و به ایالات متحده رفت و در آنجا دوره عالی توپخانه و دوره دیگری تحت عنوان مدیریت آموزش را طی کرد. او پس از بازگشت به ایران، در مرکز توپخانه اصفهان به عنوان استاد تاکتیک تخصصی توپخانه مشغول به کار شد.
و گفت: یکی از بزرگان گفت: که شیطان می‌گوید که من بدین ابلهی نیم که اول بار مومنی را به کافری وسوسه کنم که اول او را بشهوات حلال حریص کنم چون بدین حریص شد هوابروی چیره گردد وقوت گیرد آنگه به معاصی وسوسه کنم تا مرا آسان‌تر بود آنگاه به کافری وسوسه کنم.
موسولینی که توسط ایتالیایی‌ها دستگیر شده بود آمادهٔ محاکمه شدن بود و این مشکل باز هم باید توسط آلمانی‌ها حل می‌شد. هیتلر به هوابردهای خود و به کماندوی اصلی خود یعنی اتو اسکورزنی دستور نجات او را داد. او هم با هوابردها موسولینی را از دست متفقین نجات می‌دهد. اما قوای متفق در حال بمباران و پیشروی بود.
دل هجران زده از سیر گلستان سیر است دور از او موج هوابر سر ما شمشیر است
نیروی زمینی شوروی در تاریخ ۶ دی (۲۷ دسامبر)، تحت فرماندهی مارشال سرگی سوکولف از جانب شمال وارد افغانستان شد. در صبح، گارد ۱۰۳ هوابرد «ویتبسک» در فرودگاه بگرام به زمین نشست و سایر دسته‌های شوروی نیز در حال پیشروی بودند. نیروهایی که وارد افغانستان شده بودند، در جمع شامل لشکر ۱۰۳ هوابرد، تحت فرماندهی سپاه چهلم و متشکل از گارد ۱۰۸ و ۵ لشکر موتوریزه، بخش ۸۶۰ هنگ موتوریزه، بخش ۵۶ تیپ هوابرد تهاجمی، جوخه هوایی مختلط ۳۶. سپس ۲۰۱ ستون و لشکر ۵۸ موتوریزه همراه با سایر یگان‌های کوچکتر وارد کشور شدند.