هنرهای تجسمی
معنی کلمه هنرهای تجسمی در فرهنگستان زبان و ادب

هنرهای تجسمی

معنی کلمه هنرهای تجسمی در فرهنگستان زبان و ادب

{plastic arts, visual arts} [هنرهای تجسمی] هنرهایی که آثار آنها بخشی از فضای دوبعدی یا سه بعدی را اشغال می کنند

معنی کلمه هنرهای تجسمی در دانشنامه عمومی

هنرهای تجسمی که گاه با اصطلاح هنرهای بصری یاد می شوند، هنرهای مبتنی بر حس بینایی مانند نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی، طراحی محصول، چاپ دستی، عکاسی، گرافیک، تصویرسازی، طراحی صنعتی، صنایع دستی، ویدئو، فیلمسازی و طراحی داخلی است. همچنین هنرهای تجسمی شامل گروه دیگری با عنوان هنرهای کاربردی مانند طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی داخلی و هنر تزئینی، شوگرآرت می شود. در حال حاضر هنرمند تجسمی به شخصی گفته می شود که در زمینه هنرهای زیبا یا هنرهای کاربردی به شکل اصولی آموزش دیده یا تحصیل کرده است و فعالیت دارد.
قلمرو کاری طراحی و هنرهای تجسمی بسیار گسترده است. در اصل این قلمرو همهٔ آنچه که می توان دید به جز نمایش را در بر می گیرد. منظور از نمایش هنرهایی مانند تئاتر، موسیقی، یا اُپرا است. البته مرز مشخص و درستی میان این تعاریف نیست؛ مثلاً توجه کنید به هنر تن و بدن یا مثلاً فیلم و هنر رسانه ای که می توانند همهٔ دسته های دیگر هنر را در خود جای دهند.
معنی کلمه هنرهای تجسمی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه هنرهای تجسمی در ویکی واژه

هنرهایی که آثار آنها بخشی از فضای دوبعدی یا سه‏بعدی را اشغال می‏کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه هنرهای تجسمی

سرژ آواکیان دانش آموختهٔ «دانشگاه هنرهای زیبای کرویدون» لندن در رشتهٔ هنرهای تجسمی و دانشگاه لندن در رشتهٔ نقاشی است. او پس از بازگشت به ایران آتلیه خود را در خیابان طالقانی راه‌اندازی می‌کند و به کار گرافیک مشغول می‌شود.
در سال ۱۳۹۴ فیلم مستند سرآمد به کارگردانی سید هادی موسوی دربارهٔ وی ساخته شد. این فیلم مستند هم‌زمان با مروری بر زندگی و آثار هنرمند، داستان بازگشت مجسمه امیر کبیر به ایران را روایت می‌کند. این فیلم در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و در مراسم یکصد و بیستمین سالگرد تولد استاد صدیقی در سینما تک موزه هنرهای معاصر ایران به نمایش درآمد.
البوکرکی ۳۰۰ سازمان، موزه، جشنواره و انجمن در زمینه هنرهای تجسمی، موسیقی، رقص، ادبیات، فیلم، قوم‌نگاری، و صنایع دستی دارد.
از سوابق کفشچیان مقدم می‌توان به انتشار کتاب‌های مجموعه کاریکاتور، چاپ آثار کاریکاتور در نشریات داخلی، مدیر گروه نقاشی و مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران، مؤلف مقالات متعدد در زمینه هنرهای تجسمی و هنر جدید در نشریات فرهنگی و هنری، دبیر سومین و چهارمین نمایشگاه هنر جدید تهران، داور و عضو شورای سیاستگذاری و انتخاب آثار چند نمایشگاه جشنواره هنری و شرکت در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی هنری اشاره کرد. او نقش فعالی به ویژه در نمایشگاه‌های «هنر مفهومی» و «هنر جدید» همچنین شوراهای انتخاب هنرمند برای دوسالانهٔ جهانی هنر ونیز داشت. او پس از ابتلا به کرونا به علت سکته قلبی در ۵۸ سالگی درگذشت.
جرارد وِی دانش‌آموختهٔ مدرسهٔ هنرهای تجسمی بود و پس از پایان تحصیلات‌اش در سال ۱۹۹۹، در یک فروشگاه کتاب‌های کمیک در نیویورک کار می‌کرد. در روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ او شاهد حادثهٔ حملهٔ تروریستی به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک بود. مشاهدهٔ آن حادثهٔ ناگوار تأثیر زیادی روی جرارد گذاشت و باعث شد در هفته‌های بعد، در دیدگاه‌اش به زندگی تغییر ایجاد شود. حدود یک هفته بعد، جرارد در یک کافه با دوست دوران مدرسه‌اش مت پلیسیر ملاقات کرد و به او پیشنهاد تشکیل یک گروه موسیقی را داد.
بسیاری از هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری ایران در اعتراض به سرنگون کردن پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران اعلام کردند در جشنواره بین‌المللی شعر فجر، جشنواره فیلم فجر، جشنواره موسیقی فجر، جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جشنواره تئاتر فجر شرکت نکرده و این رویدادهای هنری را تحریم خواهند کرد.
آموزشگاه هنر یک مؤسسهٔ آموزشی است که در درجهٔ نخست بر هنرهای تجسمی از جمله هنرهای زیبا بویژه تصویرسازی، نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی و طراحی گرافیک تمرکز دارد. آموزشگاه‌های هنر می‌توانند مدرک تحصیلی ابتدایی و بالاتر دهند.
آناتومی بدن به یکی از بخش‌های کلیدی هنرهای تجسمی تبدیل شده‌ است. چگونگی عملکرد عضلات و استخوان‌ها و تغییر حرکتی آن‌ها مفاهیم عمومی این هنر بوده و در طراحی و نقاشی یا متحرک‌سازی اساسی هستند. کتاب‌های بسیاری (مثل " آناتومی بدن انسان برای هنرمندان: عناصر فرم") برای راهنمایی طراحی بدن انسان نوشته شده‌اند. لئوناردو دا وینچی هنر خود را با درک بهتر از آناتومی بدن انسان بهبود بخشیده بود. در این راستا، او پیشرفت بزرگی در آناتومی بدن انسان و نشان دادن آن در هنر داشته است.
• دانشکدگان هنرهای زیبا (تهران) (دانشکده شهرسازی، دانشکده معماری، دانشکده هنرهای تجسمی، گروه هنرهای نمایشی، گروه طراحی صنعتی)
برخی از آثار احمد خلیلی در موزه هنرهای معاصر تهران، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد و موزه آزادی حفظ و نگهداری می‌شوند.