هنرمندی

معنی کلمه هنرمندی در لغت نامه دهخدا

هنرمندی. [ هَُ ن َ م َ ] ( حامص مرکب ) دارای هنر بودن. چیره دستی. شگفتی در کار یا اشتغال به کارهای هنری چون نقاشی ، پیکرسازی ، شاعری ، خوانندگی ، نوازندگی و مانند آن و مهارت در آن هنرها :
هنرمندی ز تو نادر نباشد
چو ملک شاه باشد اوستادت.مسعودسعد. || دلیری. زورمندی :
هنرمندی و رای و پرهیز و دین
زبان چرب و جوینده آفرین.فردوسی.همان با هنرمندی و رای او
نبینیم کس نیز همتای او.فردوسی.رجوع به هنرمند شود.

معنی کلمه هنرمندی در فرهنگ عمید

باهنر بودن و آثار هنری به وجود آوردن.

معنی کلمه هنرمندی در فرهنگ فارسی

۱- اشتغال به یکی از هنرهای زیبا . ۲- خلق آثار هنری . ۳- دارای اطلاعات و تجارب در رشته های مختلف فنون و علوم بودن . ۴ - زیرکی حیله گری .

جملاتی از کاربرد کلمه هنرمندی

آنکه بر ملک هنرمندی و دانش پادشاست پادشاهی کو وزیر پادشا دارد پدر
ابوالحسن صَبا (۱۴ فروردین ۱۲۸۱ – ۲۹ آذر ۱۳۳۶ ه‍.ش) موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده و آموزگار موسیقی اهل ایران بود. او در طولِ چهل سال فعالیت حرفه‌ای‌اش به آهنگسازی، طراحی شیوه‌های نوین نوازندگی، گردآوری ردیف، تألیف کتاب‌های آموزشی و تربیت شاگردانی سرشناس پرداخت و از این رو هنرمندی تأثیرگذار در رشد جریان‌های موسیقی در ایران شناخته می‌شود. وی با اصول علمی موسیقی غربی آشنایی کامل داشت و در عین حال بر گسترش و پیشرفت موسیقی سنتی و محلی ایران تمرکز داشت. از وی به‌خاطر نوآوری‌ها و تحولاتی که در موسیقی ایران پدید آورد، با عنوانِ «نیمای موسیقی ایرانی» یاد می‌شود و مدتی که در این عرصه حضور داشته‌است را «دوران طلایی موسیقی» نام نهاده‌اند.
در دیدۀ دینست خردمندی او نور در پیکر ملکست هنرمندی او جان
عنان را یکی بازپیچی براست چنان کز هنرمندی تو سزاست
ای هنرمندی که گر بر مار بگذاری ضمیر زار گردد همچو مور از حسرت تیمار مار
این هنرمندی ها در نمای ورودی و نیز در قسمت داخلی
خموشی بود دولت ایزدی دلیل هنرمندی و بخردی
همچنین او عنوان «بهترین رپر زندهٔ جهان» را از مجلهٔ «وایب» در سال ۲۰۰۸ دریافت کرد. امینم و گروه دی ۱۲ در کل ۱۰ آلبوم شمارهٔ یک در جدول بیلبورد ۲۰۰ دارد. او ۱۳ قطعه شماره یک در سراسر جهان دارد. امینم در دسامبر ۲۰۰۹ جایزهٔ «هنرمند دهه» را از مراسم جایزهٔ بیلبورد دریافت کرد. به گفتهٔ مجلهٔ بیلبورد، امینم تنها هنرمندی است که دو آلبومش توانسته‌اند به بهترین فروش سال در دهه ۲۰۱۰ میلادی دست یابند.
یاهنرمندی تو اندر این جهان تا بیابی در میان خلق نان
آخرین قاب خالی فیلم ایرانی است که این اثر در سال ۱۳۸۸ توسط هنرمندی بنام مرتضی هرندی کارگردانی شد.
استاد منصور نقاش هندی در دربار گورکانیان در قرن هفدهم میلادی بود که میان ۱۵۹۰–۱۶۲۴ میلادی فعالیت هنری داشت. وی در دوره جهانگیر (حدود ۱۶۰۵–۱۶۲۷) رشد کرد و در این دوره به تصویر کشیدن گیاهان و جانوران سرآمد بود. او اولین هنرمندی بود که دودو را به صورت رنگی به تصویر کشید و اولین کسی است که درنای سیبری را به تصویر کشیده. در اواخر سلطنت اکبر، او عنوان استاد را به دست آورد و در زمان سلطنت جهانگیر شاهکارهای وی لقب نادرالعصر را برایش به ارمغان آورد. اگرچه او عمدتاً به دلیل تصاویر تاریخ طبیعی خود شناخته شده‌است، اما وی همچنین مردم را در تصاویر مختلف نسخه‌های خطی به تصویر کشیده‌است.
وان مارهٔ زر چیست که مردان جهان را بر فضل و هنرمندی بر سنگ زند زر
هر یکی عالمی از فضل و هنرمندی و باز فارغ از نیک و بد گردش عالم بودیم
«آینهٔ شکسته» داستان کوتاهی از نویسندهٔ ایرانی، صادق هدایت است که بار نخست در ۱۳۱۱ خورشیدی همراه با ده داستان کوتاه دیگر در مجموعه‌داستان سه قطره خون در تهران منتشر شد. «آینهٔ شکسته» داستانی عاشقانه دربارهٔ رابطهٔ جمشید و دختر هنرمندی به نام اودت در پاریس است.
پیش او رفتن پیاده حشمتی داند بزرگ هر هنرمندی که بر اسب هنر گردد سوار
بزرگواری آزاده هنرمندی که بر سران بودش از در کمال سری