هنر انتزاعی
معنی کلمه هنر انتزاعی در فرهنگستان زبان و ادب

هنر انتزاعی

معنی کلمه هنر انتزاعی در فرهنگستان زبان و ادب

{abstract art} [هنرهای تجسمی] شیوه ای از بیان تجسمی که در آن هنرمند با بهره گیری از ذهنیت فردی و اجتناب از بازنمایی پدیده ها و اشکال طبیعی و مصنوع آثار خود را بیافریند

معنی کلمه هنر انتزاعی در دانشنامه عمومی

هنر مجرد یا هنر انتزاعی یا هنر آبستره ( به فرانسوی: Art abstrait ) به هنری گفته می شود که هیچ صورت یا شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و فقط از رنگ و فرم های تمثیلی و غیرطبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می گیرد. این اصطلاح معمولاً در مقابل هنر فیگوراتیو استفاده می شود و در معنای وسیعش می تواند به هر نوع هنری گفته شود که و رخدادهای قابل شناخت را بازنمایی نمی کنند ولی عموما به آن گونه از آفرینش های هنر مدرن گفته می شود که از هر گونه تقلید طبیعت یا شبیه سازی آن به مفهوم مرسوم آن در هنر اروپایی روی می گردانند.
هنر انتزاعی غیرواقع گرا است. هنر انتزاعی حد و مرزی ندارد و درگیر اصول و قوانین مشخصی نیست.
در ابتدای قرن بیستم این واژه بیشتر برای مکاتب هنری چون کوبیسم و فوتوریسم به کار می رفت چرا که در این گونه مکاتب طبیعت در صورت های ساده یا مبالغه شده تنها تصوری از موضوع طبیعی اصلی بیان می شد. در نقاشی های این گونه سبک ها هدف عموما ضبط و روایت حقیقت اشیاء بود نه لزوما شکل ظاهری آنها. به گفتهٔ مورخان هنر مدرن، کاندینسکی نخستین نقاشی است که حدود سال ۱۹۱۰ نخستین نقاشی کاملاً غیر بازنما را عرضه کرده است و از آن پس هنر انتزاعی مدرن در بسیاری از جنبش ها و مکاتب هنری مختلف پرورانده شده است.
تجریدگرایی به رعایت اصول و جنبه های عملی تجرید به منظور هر چه ساده تر کردن اثر هنری از یک سو و هر چه گویاتر و غنی تر کردن زبان و بیان آن از سوی دیگر گفته می شود. در حوزه هنرها و ادبیات فارسی تجرید را اغلب ایجاز نامیده اند.
آثار سعدی و حافظ از نمونه های برجستهٔ تجریدگرایی و اصالت ایجاز در ادبیات کهن فارسی به حساب می آیند.
معنی کلمه هنر انتزاعی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه هنر انتزاعی در ویکی واژه

شیوه‏ای از بیان تجسمی که در آن هنرمند با بهره‏گیری از ذهنیت فردی و اجتناب از بازنمایی پدیده‏ها و اشکال طبیعی و مصنوع آثار خود را بیافریند.

جملاتی از کاربرد کلمه هنر انتزاعی

مجسمه ای که از وی از سال ۱۹۶۲ میلادی به نام (هوا یا اِیر) در نزدیکی دانشگاه اسلو به یادگار باقی مانده‌است؛ اولین مجسمهٔ هنر انتزاعی نروژ در فضای باز به حساب آورده می‌شود.