هم‌نام

هم‌نام

معنی کلمه هم‌نام در لغت نامه دهخدا

هم نام. [ هََ ] ( ص مرکب ) آداش. آتاش. ( یادداشت مؤلف ). دو تن که به یک نام خوانده شوند :
ایا مصطفی سیرت مرتضی دل
که همنام و هم سیرت مصطفایی.فرخی.هست چوهمنام خویش نامزد بطش و بخش
بطش ورا عیب پوش بخش فراوان او.خاقانی.

معنی کلمه هم‌نام در فرهنگ عمید

۱. هم اسم.
۲. کسی یا چیزی که با دیگری دارای یک نام باشد.

معنی کلمه هم‌نام در فرهنگ فارسی

هم اسم، کسی که بادیگران دارای یک نام باشد

معنی کلمه هم‌نام در فرهنگستان زبان و ادب

{homonym} [زبان شناسی] هریک از دو یا چند واژه ای که از نظر آوایی و گاه نوشتاری یکسان اند، ولی معنی متفاوت دارند

معنی کلمه هم‌نام در دانشنامه عمومی

همنام (رمان). «همنام» ( انگلیسی: The Namesake ) اولین رمان جومپا لاهیری نویسنده هندی آمریکایی است که انتشارات هاوتن مفلین هارکورت آن را در سال ۲۰۰۴ منتشر کرد. وی همنام را ابتدا به صورت رمان کوتاه در مجله نیویورکر منتشر کرد ولی بعدتر با گسترش آن به صورت یک رمان کامل درآورد. لاهیری در این رمان نیز مانند مجموعه داستان مترجم دردها مسائل فرهنگی و احساسی مهاجران هندی به آمریکا را واکاوی کرده است. رمان به بررسی تفاوت های موجود بین دو فرهنگ متضاد با تفاوت های مذهبی، اجتماعی و ایدئولوژیک بسیار متمایز می پردازد. این رمان را امیرمهدی حقیقت به فارسی ترجمه کرده است.

معنی کلمه هم‌نام در ویکی واژه

هریک از دو یا چند واژه‌ای که از نظر آوایی و گاه نوشتاری یکسان‌اند، ولی معنی متفاوت دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه هم‌نام

بود جان ما سرخوش از جام او که ما را گلی هست هم‌نام او
گفته می‌شود در مذاکرات گروه ۵+۱ که در مارس ۲۰۱۵ در لوزان سوئیس برگزار شد، او نقش مؤثری در تهیه و بررسی متن فارسی چهارچوب تفاهم‌نامه پایانی گفتگوها داشت.
در ۱۹۹۰ این حزب با حزب هم‌گام‌اش در آلمان شرقی که دقیقاً هم‌نام آن‌ها بود (اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان) ادغام شد.
کیتو پایتخت اکوادور است و در استان پیچینچا در ناحیهٔ سیِرا واقع است. گوای اکیل بزرگ‌ترین شهر اکوادور است که در استان گوایاس در کُستا واقع است. در مورد شهر کوتوپکسی که در جنوب کیتو در استان مجاور هم‌نام قرار دارد به اشتباه گفته شده که فعالترین و بلندترین آتشفشان جهان در آنجا قرار دارد، اما در حقیقت چندین قله در شمال شیلی و جنوب پرو بلندتر و فعال‌تر از آن هستند. در عین حال آتشفشان چیمبوراسو با ارتفاعی بین ۶٬۲۶۷ تا ۶٬۳۱۰ متر، بلندترین قلهٔ اکوادور است.
روز بهرام و رنگ بهرامی شاه با هردو کرده هم‌نامی
دیجی‌پی استارت‌آپی در زمینهٔ فین‌تک و صنعت پرداخت است که پیش از این با نام هماپی فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۹۶ به گروه دیجی‌کالا پیوست. این سیستم یکپارچه پرداخت آسان بدون نیاز به ورود اطلاعات کارت است. در خردادماه ۱۴۰۰، خبرگزاری‌ها از امضای تفاهم‌نامه‌ای به ارزش دو هزار میلیارد تومان بین دیجی‌کالا، دیجی‌پی و پست بانک ایران خبر دادند.
معجزست این‌ کلک دستور ملک اندر عجم همچنان‌ کاندر عرب هم‌نام او را ذوالفقار
اول باید الکتروسکوپ‌ها دارای بار الکتریکی معین باشد. برای مثال الکتروسکوپ دارای بار مثبت است. جسمی باردار را نزدیک کلاهک الکتروسکوپ می‌کنیم و اگر دو ورقه از هم باز شدند یعنی بار جسم و دستگاه هم‌نام است (طبق مثال، نتیجه می‌گیریم جسم، دارای بار مثبت است) و اگر به هم نزدیک شوند یعنی بار دستگاه و جسم ناهم‌نام است (طبق مثال، جسم دارای بار منفی است).
این زنجیره‌ها دارای لیست‌هایی گوناگون متشکل از برگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، دسر و نوشیدنی‌های کنسرو شده می‌باشند. مشتریان غذا را از یک اپلیکیشن تحویل سفارش می‌دهند، که به نوبه خود در مکان‌های آجری رستوران‌های تفاهم‌نامه‌ای تهیه می‌گردد.