همگان. [ هََ م َ / م ِ ] ( ضمیر مبهم ) ج ِ همه. و به معنی همه و مجموع. ( برهان ) : مر مرا حاجت آمده ست امروز به سخن گفتن شما همگان.فرخی.همگان حال من شنیدستید بلکه دانسته اید و دیده عیان.فرخی.چند گاهی است که در آرزوی روی تو بود صدر دیوان و بزرگان خراسان همگان.فرخی.بود آن همگان را غرض و مصلحت خویش این را غرض و مصلحت شاه جهان است.منوچهری.نیست یک تن به میان همگان اندر به این چنین زانیه باشند بچه ی ْ هر عنبی.منوچهری.همگان می گفتند که حال بوسعید چون شود با حاصلی بدین عظیمی ؟ ( تاریخ بیهقی ). پس از آنکه حصار ستده آمد لشکر دیگر دررسید و همگان آفرین کردند. ( تاریخ بیهقی ). مقرر گشت همگان را که کار وزارت قرار گرفت. ( تاریخ بیهقی ). پرکینه مباش از همگان دایم چون خار نه نیز زبون باش به یک بار چو خرما.ناصرخسرو.ازبهر قضا خواستن و خوردن رشوت فتنه همگان بر کتب بیع و شرااند.ناصرخسرو.عقل و معقول هر دوان جفتند همگان جفت کرده سبحان.ناصرخسرو.با هرکس منشین و مَبُر از همگان نیز بر راه خرد رو، نه مگس باش و نه عنقا.ناصرخسرو.همه چیز را همگان دانند. ( قابوسنامه ). ازتو شادی است قسمت همگان غم دل قسم من چرا باشد؟مسعودسعد.چون بخواند همگان خیره بماندند. ( کلیله و دمنه ). لیکن همگان را بنده دینار و درم می بینم. ( کلیله و دمنه ). سر من دار که چشم از همگان بردارم دست من گیر که دست از دوجهان بردارم.سعدی.از همگان بی نیاز و بر همه مشفق از همه عالم نهان و بر همه پیدا.سعدی.
معنی کلمه همگان در فرهنگ معین
(هَ مَ یا مِ ) (ق . ) جِ همه ، همگی .
معنی کلمه همگان در فرهنگ عمید
= همه: از همگان بی نیاز و بر همه مشفق / وز همه عالم نهان و بر همه پیدا (سعدی۲: ۳۰۳ ).
معنی کلمه همگان در فرهنگ فارسی
جمع همه، همگی، مجموع، همگانی، عمومی جمع همه و بهمان معنی همه مجموع : ازخل نهان زان شدن تا جمله ترا باشد گر هیچ پدیدستی زان همگانستی . ( سنائی ) حسن غریب تو مرا کرد غری دو جهان فردی تو چون نکند از همگان فرد مرا. ( دیوان کبیر ) گفتند ( وزیررا ) : رای ملک را چه مزیت دیدی بر فکر چندین حکیم ? گفت : بموجب آنکه انجام کار معلوم نیست ورای همگان در مشیت است که صواب آید یا خطا. پس موافقت رای پادشاه اختیار کردم .
معنی کلمه همگان در ویکی واژه
جِ همه، همگی.
جملاتی از کاربرد کلمه همگان
تظاهرات ۱۳۹۶ ایران مجموعه اعتراضات رهبرینشدهٔ مردمی و ضد حکومتی در سراسر ایران است؛ که از ۷ دی ۱۳۹۶ (۲۸ دسامبر ۲۰۱۷) از مشهد و شهرهای بزرگ استان خراسان آغاز شد. فراخوان شرکت در این تظاهرات که در آغاز «نه به گرانی» (پویش اعتراضات و تجمع مردمی) و اعتراض به سیاستهای دولت حسن روحانی نامیده شد، در شبکههای اجتماعی انجام گرفت، ابتدا با خواستهایی اقتصادی، علیه فساد جاری در دولت ایران و میزان بالای بیکاری بود؛ اما با فراخوانهای بیشتر، دامنهٔ همگانی آن فراتر از مشکلات اقتصادی رفت و مخالفتها با نظام سیاسی ایران بهویژه علیه ولایت فقیه و مقامدار آن، علی خامنهای را نیز دربرگرفت.
حسن غریب تو مرا کرد غریب دو جهان فردی تو چون نکند از همگان فرد مرا
قوله تعالی: یا أَیُّهَا النَّاسُ الآیة این خطاب با اهل هر دو کتاب است: تورات انجیل، و رسول ایدر محمد (ص) است، میگوید: ای جهودان و ای ترسایان! محمدبشما آمد و قرآن آورد، فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ او را تصدیق کنید، و قرآن براست دارید که شما را این به بود از کفر. پس اگر کافر شید و محمد را دروغ زن گیرید، و نعمت خدای بر خود بپوشید، بدرستی بدانید که هر چه در آسمانها و زمینها خلق است همه آن اللَّه است. تواند که شما را بزمین فرو برد، یا آسمان بسر شما فرو آرد، و روزی از شما باز گیرد. کفر شما شما را زیان دارد، و اگر نه خدای بینیاز است از شما و طاعت شما. پس گفت: وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً اللَّه دانا است بعاقبت کار همگان از کفر و ایمان، حکیم است درین تکلیف که شما را میکند، و میداند که از شما چه آید.
همهٔ ما هنوز هم نشانههایی از طرحهای شما را در پارکهای دیزنی سراسر دنیا میبینیم. خلاقیت شما به شناخت همگان از محیطهای ساخته شده توسط دیزنی کمک کرد. تردیدی نیست که افراد انگشتشماری چون شما هستند که میتوان ادعا کرد تا این اندازه مؤثر بودهاند.
و چون رایت عالی ببلخ و جیحون نزدیک باشد، در مرو که واسطه خراسان است این همه خللها زائل شود. امیر گفت «همچنین است، اکنون باری روزی چند بسرخس بباشیم تا نگریم حالها چگونه گردد.» و بونصر در چنین کارها دوراندیشتر جهانیان بود، ایزد، عزّ و جلّ، بر همگان که رفتهاند رحمت کناد بمنّه و فضله و سعة جوده .
کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ هر تنی چشنده مرگ است، ثُمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ (۵۷) آن گه با ما خواهند آورد شما را همگان.
به حرمت از همگان حق تری که در قرآن گوای حرمت توست آیت اولوالارحام
آورد بر این زلفت، چون کان می کردون رو، رو که بدان چوگان گوی از همگان بردی
همگان سُغبهٔ صیدند و حرام کو کسی کز پی حق در حرم است
برخلاف تصور همگان که میپندارند مارهای شاخدار بسیار بزرگ و درازایی بیش از ۲ یا ۳ متر دارند، طول افعی شاخدار ایرانی معمولاً حدود ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است وخیلی کم تا ۱۲۰ سانتی متر می رسد.
گل بمیان حجاب از همگان فارغست حال برین صورتست، بلبل بیدل، بنال
از خلق نهان زان شد تا جمله مرا باشد گر هیچ پدیدستی آن همگانستی