همه
معنی کلمه همه در لغت نامه دهخدا

همه

معنی کلمه همه در لغت نامه دهخدا

همه. [ هََ م َ / م ِ ] ( ضمیر مبهم ، ص ، ق ) برای احاطه افراد و شمول اجزا می آید و جمع کردن آن با یای وحدت غرابتی دارد، چنانکه سعدی گوید :
همه تخت و ملکی پذیرد زوال.( از غیاث ).یکی از موارد استعمال لفظ همه در معنی «هر» و شاهد منقول از سعدی از این مورد است. ( یادداشت مؤلف ). فرق لفظ «هر» و «همه » آن است که «هر» برای شمول افراد است من حیث المجموع و «همه » من حیث الافراد، لهذا خبر هر دو مفرد و جمع واقع میشود. ( غیاث ). در این مورد نیز باید گفت که صحیح آن است که : خبر «هر» مفرد و خبر و فعل برای «همه » جمع استعمال شود و «هر» به معنی یک یک از افراد است و «همه » معمولاً به معنی «کل » و «تمام » افراد با هم است. با این حال گاه «همه » به معنی «هر» به کار میرود: همه کس یا همه جا یا همه چیز :
برگزیدم به خانه تنهائی
ازهمه کس درم ببستم چست.شهید بلخی.همه نیوشه ٔخواجه به نیکویی و به صلح
همه نیوشه نادان به جنگ و کار نغام.رودکی.کنون کنده و سوخته خانه هاشان
همه بازبرده به تابوت و زنبر.رودکی.هر کسی پژمرده گردد زو نه دیر
مرگ بفشارد همه در زیر غن.رودکی.بت پرستی گرفته ایم همه
این جهان چون بت است و ما شمنیم.رودکی.از آبنوس ، دری اندر او فراشته بود
بجای آهن ، سیمین همه بش و مسمار.ابوالمؤید بلخی.چون کلاژه همه دزدند و رباینده چو خاد
شوم چون بوم بدآغال و چو دمنه محتال.معروفی.همه کبر و لافی به دست تهی
به نان کسان زنده ای سال و ماه.معروفی.همه بازبسته بدین آسمان
که بر پرده بینی بسان کیان.ابوشکور.اگر روزی از تو پژوهش کنند
همه مردمانت نکوهش کنند.ابوشکور.و این قوم را با همه قومی که گرداگرد ایشان است جنگ است و دشمنی است. ( حدود العالم ). و همه طیبی که آنجا برند از هوای آنجا بوی او برود. ( حدودالعالم ).
خروشان و کفک افکنان و سلیحش
همه ماردی گشته و خنگش اشقر.خسروی سرخسی.چشم چون جامه غوک است گرفته همه سال
لفج چون موزه خواجه حسن عیسی کج.منجیک.تو نزد همه کس چو ماکیانی

معنی کلمه همه در فرهنگ معین

(هَ مِ ) [ په . ] (اِ. ) تمام ، جمیع .

معنی کلمه همه در فرهنگ عمید

۱. تمام، جمله، جمیع: همه آمدند.
۲. همگی: آن ها همه آمدند.
۳. هر: همه طرف را گشتم

معنی کلمه همه در فرهنگ فارسی

تمام، جمله، جمیع
کاری که قصد کردن آن نمایند قصد

معنی کلمه همه در دانشنامه عمومی

همه (آلبوم لاجیک). «همه» ( به انگلیسی: Everybody ) سومین آلبوم استودیی از رپر اهل ایالات متحده آمریکا لاجیک است که در سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شد. سه تک آهنگ از این آلبوم منتشر شده است: همه، مرد عنکبوتی سیاه پوست، و ۱ - ۸۰۰ - ۲۷۳ - ۸۲۵۵ ( به همراهی آلیسیا کارا و خالید ) . این آلبوم در چارت آمریکا به رتبه یک رسید.
همه (ترانه تانل پادار و دیو بنتون). همه ( انگلیسی: Everybody ) ترانه ای با خوانندگی تانل پادار و دیو بنتون و ترانه سرایی مایان کارماس است.
این آهنگ در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۰۱ با ۱۹۸ امتیاز مقام اول را کسب کرده است.
همه (ترانه لاجیک). «همه» تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا لاجیک از آلبومی به همین نام است که در ۳۱ مارس ۲۰۱۷ منتشر شد. این ترانه در فیلم نفرتی که تو می کاری استفاده شد.
همه (ترانه مدونا). «همه» ( به انگلیسی: Everybody ) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا مدونا است که در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم مدونا ( آلبوم مدونا ) قرار داشت.
معنی کلمه همه در فرهنگ معین
معنی کلمه همه در فرهنگ عمید

معنی کلمه همه در دانشنامه آزاد فارسی

هَمِه (Häme)
استانی در جنوب غربی مرکز فنلاند، با ۳۸۷,۱۸ کیلومتر مربع مساحت و ۷۳,۵۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۷). عمدتاً ناحیه ای کشاورزی است و چندین دریاچه دارد. مرکزش شهر هَمِنلیناو بزرگ ترین شهر آن تامپِرِهاست.

معنی کلمه همه در ویکی واژه

بی همراهی اسم، در معنی مجموع اشخاص مورد نظر یا مجموع امور و اشیای مورد نظر. اسم تمام، جمعی. همه ممکن است تغییر یافته هئومه باشد، و با اصطلاح منسوخ شده هَمّهَ در گویش بهاری قرابت دارد.
هرویسپ (harvisp)

جملاتی از کاربرد کلمه همه

گر در همه عمر دوستی گیرم هم هیچ بود چو باز می‌بینم
بکویش ماند و نامد با همه یاری ز من یادش بجز دل قاصدی گر میفرستادم چه میکردم؟!
پایهٔ ساختاریِ همهٔ باربیتورات‌ها از «اسید باربیتوریک» است.
در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ اعلام شد که جواب آزمایش دوپینگ لاشمانووا مثبت بوده‌است. او یکی از گروه بزرگ ورزشکاران روسی بود که جواب آزمایش آن‌ها مثبت درآمد و به مدت دو سال محروم شدند. تا المپیک مدت محرومیت حاصل از دوپینگ تمام شده و او می‌تواند از مدال طلایش دفاع کند. او به گروه نخبه‌ای از ورزشکاران رشتهٔ دو سرعت پیوست که مربی همهٔ آن‌ها ویکتور چگین بود و به دلیل دوپینگ از شرکت در مسابقات محروم شدند.
من زیر لحد خفته و می باز نه استد باران دریغا همه شب از زبر من
ساری اندر حباب قطره و یم بی‌تغییر وجود ماست همه
«سومین آزادی، آزادی از فقر و نیاز است که به زبان اصطلاحات جهانی، به معنای فهمی اقتصادی است که برای هر ملتی، یک زندگی سالم و صلح‌آمیز را تضمین کند، در همه‌جای جهان.»
ور فسادی به دل رسد ناگاه به همه تن فساد یابد راه
بیماری ابولا حداقل چهار مرتبه در اتومبی شیوع پیدا کرده و اعتقاد بر این است که روستاییان با مصرف گوشت حیوانات مرده‌ای که در جنگل پیدا می‌کرده‌اند، باعث شیوع ابولا شده‌اند. در سال ۲۰۰۳، حداقل ۱۲۰ تن بر اثر شیوع این بیماری در شهر جان باختند. در سال ۲۰۰۵ نیز، شیوع و همه‌گیری ابولا در شهر باعث ایجاد قرنطینه در اتومبی شد.
گاهی بیخود، بی سر و بی پا برویم گه بی همه اندر همه زیبا برویم
گرچه همه تن به ذکر شکرت گویاست عذرت به چنین زبان نمی آید راست