همزمانی

معنی کلمه همزمانی در فرهنگ فارسی

هم دوره بودن هم عصری .

معنی کلمه همزمانی در فرهنگستان زبان و ادب

{synchrony} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] زمان بندی مشترک میان فرستنده و گیرنده

معنی کلمه همزمانی در دانشنامه آزاد فارسی

هَمزمانی (روان شناسی)(synchronicity)
اصطلاحی در فراروان شناسیو از مفاهیم اصلی در نظریۀ کارل یونگ، روان پزشک سوئیسی برای توجیه برخی از پدیده های فراهنجارو دیگر پدیده های ابهام آمیز، نظیر پیشگویی و طالع بینی. طبق نظر یونگ، بین برخی مسائل هیچ رابطۀ علّی وجود ندارد؛ مثل دو فکر مشابه در زمانی واحد بین دو فرد که در مکان های مختلف قرار دارند یا رویایی بدشگون و رویداد مرتبط با آن. در ضمن این رخدادها کاملاً هم تصادفی نیستند. اما بین این رخدادهای کم وبیش همزمان، نوعی همزمانی معنی دار وجود دارد، به نحوی که نشان دهندۀ ظهور عملی ادراک مربوط به فرآیندهای الگویی در ناخودآگاه جمعیاست.

جملاتی از کاربرد کلمه همزمانی

اطلاعات متقابل نقطه ای را می‌توان بین [۱+,۱-]عادی سازی کرد که به ۱- (در حد) برای اینکه هرگز با هم اتفاق نیفتند، ۰ برای استقلال، و +۱ برای همزمانی کامل نتیجه می‌دهد.
بسیاری از کارگران و کارکنان در صنایع ایران در اعتراض و حمایت از اعتراضات سراسری دست به اعتصاب و تجمع زدند. پیش از این نیز کارگران بارها دست به اعتصاب زده‌اند که عمدتاً اهداف صنفی داشت. همزمانی و حمایت اعتصاب‌های کارگری با اعتراض سیاسی در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است. به گزارش یورونیوز اعتصاب و اعتراض کارکنان و کارگران صنعت نفت و پتروشیمی، اولین بار پس از انقلاب۵۷ است که کارگران به جز مطالبات حقوقی و صنفی خود، همگام با معترضان به کشته‌شدن مهسا امینی در ایران شعارهایی سیاسی سر دادند.
پس از بیش از ۵۰ سال برگزاری در اواخر مارس یا اوایل آوریل، در سال ۲۰۰۴ برگزاری این جشن به اواخر فوریه یا اوایل مارس تغییر کرد که احتمالاً دلیل آن اجتناب از همزمانی این جشن با سایر برنامه‌های مهم در تلویزیون است.
این اختلال با اختلال و حملات پانیک بیشترین همزمانی را داشته و شدت و وضعیت‌های گوناگونی دارد.
تحقیقات اولیه حاکی از عمدی بودن حریق بود. همزمانی این رویداد با اعتراضات و طولانی شدن رسیدگی به آن در سال‌های پس از انقلاب گمانه‌هایی را پیرامون عاملان این حادثه ایجاد کرد. حکومت پهلوی در ابتدا «مارکسیست‌های اسلامی» را مسئول آتش‌سوزی دانست و بعداً گزارش داد که شبه‌نظامیان اسلامی آتش را آغاز کردند، در حالی که مخالفان ساواک را مقصر می‌دانستند. سید روح‌الله خمینی آن را «شاهکار بزرگ شاه برای بدنام کردن انقلاب» خواند. اظهارات خمینی در اندک زمانی مقبولیت عام یافت. این در حالی است که مخالفان در سال ۱۳۵۷ بیش از ۳۰ سینما را آتش زدند و سال ۵۷ را سال سینما سوزی نامگذاری کرده‌اند.
همزمانی این اجلاس بحران اقصادی جهان باعث اهمیت زیاد این اجلاس شده بود.بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و سال پس از آن، پس از بحران دهه ۱۹۳۰ بدترین بحران اقتصادی و مالی جهان به حساب می‌آید.این اجلاس تحت تدابیری امنیتی شدید برگزار شد.انجام این تدابیر امنیتی دهها میلیون پوند هزینه داشته است.این اجلاس با حضور سران سازمانهای بین‌المللی مالی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان جهانی تجارت و اسپانیا و هلند به عنوان عضو ناظر برگزار شد..در زمان برگزاری این اجلاس تجمعات و تظاهرات‌های اعتراض‌امیز بسیاری برگزار شد که بعضاً با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.
در دو مرحلهٔ اول، تمرکز ما روی تناسب و همزمانی است. در دو مرحلهٔ دیگر نیز تمرکز روی موقعیت، و دیگر مسائل مربوط به کارایی است.