همجنس

معنی کلمه همجنس در لغت نامه دهخدا

هم جنس. [ هََ ج ِ ] ( ص مرکب ) دو چیز که از یک جنس ساخته شده باشند. || دو کس که دارای صفات روحی یکسان باشند. متناسب. هم خو :
خورشید به جستجوی همجنسی
پیمود هزار دور و هم فرد است.خاقانی.همجنس در عدم طلب اینجا مجوی از آنک
نیلوفر از سراب نداده ست کس نشان.خاقانی.کبوتر با کبوتر باز با باز
کند همجنس باهمجنس پرواز.نظامی.که عمری شد که همجنسی ندیدم
به جز وحشی اگر انسی ندیدم.نظامی.دو همجنس دیرینه هم زبان
بکوشند در قلب هیجا به جان.سعدی.دو همجنس دیرینه هم قلم
نباید فرستاد یک جا به هم.سعدی.- هم جنس جوی ؛ آنکه یار و همدمی جوید. که دوست مناسبی خواهد:
بر سر عالم شود همجنس جوی
در تک دریا رود مرجان طلب.خاقانی. || نظیر. مانند :
بود کعب بن زهیر از ابتدا کافرصفت
پس مسلمان گشته و همجنس حسان آمده.خاقانی.در جفا همجنس عالم بود لیک
آنچه او کرد از جفا عالم نکرد.خاقانی.خویشتن همجنس خاقانی شمارند از سخن
پارگین را ابر نیسانی شناسند از سخا.خاقانی.

معنی کلمه همجنس در فرهنگ معین

(هَ. جِ ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) ۱ - متعلق به یک جنس (نر یا ماده ). ۲ - از یک قوم یا نژاد. ۳ - متجانس .

معنی کلمه همجنس در فرهنگ عمید

آن که یا آنچه با دیگری از یک جنس باشد، یک جنس.

معنی کلمه همجنس در فرهنگ فارسی

(صفت ) ۱- متعلق بیک جنس ( نر یا ماده ). ۲ - از یک قوم و نژاد. ۳ - متجانس .

جملاتی از کاربرد کلمه همجنس

دو همجنس دیرینه را هم‌قلم نباید فرستاد یک جا به هم
به شکل همجنس از با بهانه همجنسند به نور همسان و ز فعل ها نه همسانند
نبود همدم من جز دو یار ناهمجنس کرشمه ساز و ترانه نواز و دستان زن
قمر خرچنگ را همجنس خود دید ذنب چون راس شد یک عقده بگزید
ازدواج همجنس‌ در آرژانتین از ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۰ قانونی شد. این قانون در پنج مه ۲۰۱۰ توسط مجلس نمایندگان، و در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۰ توسط سنای آرژانتین تصویب شد و رئیس‌جمهور آرژانتین کریستینا فرناندز د کیرشنر در ۲۱ ژوئیه آن را امضا کرد؛ و در ۲۲ ژوئیه رسماً قانونی شد. آرژانتین اولین کشور در آمریکای لاتین است که ازدواج همجنس ها را در سطح کشوری، قانونی کرده‌است؛ و هم‌چنین دهمین کشور در جهان محسوب می‌شود.
در طی یک نظر سنجی ۶۵٪ مردم اسپانیا از این قانون حمایت کردند. با این وجود اولیای امور درکلیسای کاتولیک رومی با این قانون مخالفت کرده و آن را باعث تضعیف ارزش ازدواج دانستند. سایر گروه‌های مخالف موضوع پذیرش فرزند خوانده توسط زوج همجنس را مورد انتقاد قرار دادند. چندین تظاهرات علیه این قانون در سراسر اسپانیا برگزار شد. حزب محافظه کار اسپانیا (حزب مردم) این قانون را برای بررسی، در دادگاه قانون اساسی اسپانیا مطرح کرد.
حکومت قلمرو پایتختی استرالیا در سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که تصمیم دارد پیش‌نویس قانونی را منتشر کند که در صورت تصویب منجر به قانونی‌سازی ازدواج همجنس‌گرایان در آن ناحیه خواهد شد. در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ قانون‌گذاران قلمرو پایتختی با رأی ۹ به ۸ این قانون را تصویب کردند. نخستین ازدواج‌های زوج‌های همجنس‌گرا از ۷ دسامبر ۲۰۱۳ در کانبرا برگزار گردید.
یکی مر فراغت دل را که لابد بود و گفته‌اند که: ما دو گرده را آن قیمت ننهیم که روز و شب در انتظار آن گذاریم؛ از آن‌چه هیچ مشغولی چون شغل طعام نیست و از آن بود که چون بایزید مرید شقیق را پرسید از حال شقیق رضی اللّه عنهم در آن حالت که به زیارت وی آمده بود، مرید گفت: «او از خلق فارغ شده است و بر حکم توکلی نشسته.» بویزید گفت او را که: «چون باز گردی، بگوی او را که: نگر تا خدای را به دو گرده نیازمایی. چون گرسنه گردی دو گرده از همجنس خود بخواه و بارنامهٔ توکل یک سونه تا آن شهر و ولایت از شومی معاملت تو به زمین فرو نشود.»
ازدواج همجنس‌ها در واشینگتن، دی. سی. از ۱۸ دسامبر ۲۰۰۹ وقتی که آدریان فنتی شهردار، لایحه ازدواج همجنس‌ها امضا کرد، قانونی شد، این لایحه در شورای شهر بخش کلمبیا‌ در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۹ تصویب شد، ۳ دسامبر ۲۰۱۰ عقدنامه‌ها آماده شد و از ۹ مارس ۲۰۱۰ ازدواج آغاز گردید. بخش کلمبیا اولین بخش فرمانداری آمریکاست که ازدواج همجنس‌ها را قانونی می‌کند.
بر آن بر نهادند از آن پس بخیل که همجنس گیرد بهمجنس میل
دده دندان نیالاید به همجنس تو ساغرها کشی از خون اعدا
در اسطوره‌های بعدی، او پسر ایزدهای آفرودیته و آرس بود: اروس این اسطوره‌های بعدی یکی از اروت‌ها است. اروس با ورزشکاری همراه بود، با مجسمه‌هایی که در ژیمناسیا ساخته شده بودند، و «اغلب به عنوان محافظ عشق همجنسگرایانه بین مردان در نظر گرفته می‌شد.»: ۱۳۲ اروس اغلب در حال حمل یک چنگ یا تیر و کمان تصویر شده. او همچنین با دلفین‌ها، فلوت‌ها، خروس‌ها، رزها و مشعل‌ها همراهی می‌شد.
دادگاه عالی نیوجرسی در سال ۲۰۰۶ اتحاد مدنی همجنس را قانونی اعلام کرد. اما اتحاد مدنی تمام حقوقی که زوج‌های دگرجنس‌گرا از آن بهره‌مند بودند را برای زوج‌های همجنس را فراهم نمی‌کرد. آنان از برخی حقوق مانند تخفیف‌های مالیاتی یا خدمات تأمین اجتماعی محروم بودند.
اولین فرد مشهور آمریکایی که تمایلات همجنسگرایانه خود را آشکار کرد، رابرت دانکن شاعر بود. او در سال ۱۹۴۴ با استفاده از نام خود در مجله آنارشیستی «سیاست»، نوشت که همجنسگرایان یک اقلیت تحت ستم هستند.
حین اقامت در ایران با کلود کلار که او نیز همچو آنه ماری همجنسگرا بود و در سفارت فرانسه در تهران کار می‌کرد ازدواج کرد و به این ترتیب گذرنامه‌ی سیاسی فرانسوی به دست آورد که سفرهای او را آسان‌تر می‌ساخت.
درساز به همجنسان زنهار که می گردد چون حبل متین محکم یک تار به آمیزش
تصوّف خلق نیکوست؛ و این بر سه گونه باشد: یکی با حق، به گزاردن اوامر حق بی ریا و دیگر با خلق به حفظ حرمت مهتران و شفقت بر کهتران و انصاف همجنسان و از جمله انصاف و عوض ناطلبیدن و سدیگر با خود، به متابعت هوی و شیطان ناکردن. هرکه اندر این سه معنی خود را درست کند از نیکخویان باشد، و این که یاد کردیم موافق است با آن که از عایشهٔ صدیقه رضی اللّه عنها پرسیدند که: «ما را خبرده از خلق پیغمبر، علیه السّلام.» گفت: «از قرآن برخوان کما قال اللّه، تعالی: خُذِ العَفْوَ وأمُر بِالعُرفِ وَاَعْرِضْ عَنِ الجاهلین (۱۹۹/الأعراف).»
چندان طپیدم از غم همجنس خویشتن کو را قفس شکست و مرا بال و پر نماند