همتراز

معنی کلمه همتراز در لغت نامه دهخدا

هم تراز. [ هََ ت َ ] ( ص مرکب ) هم طراز. برابر. هم سطح. یکسان. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به هم ترازو شود.

معنی کلمه همتراز در فرهنگ عمید

= هم طراز

معنی کلمه همتراز در فرهنگ فارسی

هم طراز برابر

جملاتی از کاربرد کلمه همتراز

امروزه «نیدلمن-وانج» به یک الگوریتم همترازی سراسری اشاره می‌کند که برای جریمه پرش‌های خطی، زمان اجرایی از درجه دو دارد.
احراز حافظ قرآن بودن یک شخص، همواره در کشورهای مسلمان‌نشین یک مقولهٔ چالش‌برانگیز و در عین حال حایز اهمیت بوده‌است. در کشور ایران، بر اساس مصوبهٔ جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر سال حداقل یک دوره" آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم" طبق ضوابطی معین و دقیق برگزار می‌شود. مجری این ارزیابی "سازمان دارالقرآن الکریم "از زیرمجموعه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است. طبق مادهٔ ۵ مصوبه فوق، دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن، از مزایای درجات یک تا پنج هنری، موضوع مصوبه جلسه ۵۴۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردار خواهند شد. بنابراین مصوبه مدارک درجه ۱ تا ۵ حفظ قرآن به ترتیب همتراز و معادل با مدارک دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی، کاردانی و دیپلم هستند.
گروهی از بازنشستگان در شهرهای اردبیل، سنندج، قزوین، کرمانشاه، یزد و ممسنی تجمع اعتراضی برپا کردند. این افراد خواهان یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس نود درصد شاغل همتراز بودند.
تویی نیروی پشت و بازوی من به مردانی همترازوی من
هست پودات و سترسا آنچه بشناسی بحس هم کسی باشد تعین همتراز و هم نبرد
چنین زن تنی همترازوی او نشد آفریده مگر شوی او
با هم همترازند. اگر از طریق حذف به دست آمده‌است،
همترازوی گنج عرفان نیست هر چه در کان دهر، سیم و زر است
همه نیرو افزای بازوی هم به مردانه گی همترازوی هم
بشاهی کش وفا تعویذ بازوست بدرویشی که شاهش همترازوست
داده‌افزایی (افزایش داده)، در داده‌کاوی، به سازوکارهایی برای افزایش شمارِ داده‌ها گفته می‌شود. داده‌های تازه با ساختن رونوشت‌ها و نمونه‌هایی از داده‌های کنونی (دردسترس)، یا ساخت داده‌هایی با الگوگرفتن از داده‌های کنونی (کمی ناهمسان)، ساخته می‌شوند. شیوه‌ی داده‌افزایی را می‌توان یک رگولارایزر (همترازکننده) دانست، که راه‌کاری است برای چالشِ بیش‌برازش در زمان آموزش یک الگوی (مدل) یادگیری ماشین.
عمل برگشت به عقب در این الگوریتم از خانه ایی که مقدار بیشنه را دارد شروع شده و به خانه ایی که مقدار صفر دارد ختم می‌شود؛ که این مسیر بیشترن امتیاز همترازسازی محلی را دارد.[۱]