همبستگی

معنی کلمه همبستگی در لغت نامه دهخدا

همبستگی. [ هََ ب َ ت َ / ت ِ ] ( حامص مرکب ) هم بستگی. بستگی. پیوند. اتصال و ارتباط بین دو چیز یا دو تن.

معنی کلمه همبستگی در فرهنگ عمید

۱. هم بسته بودن، رابطه.
۲. ارتباط اشیا با یکدیگر.

معنی کلمه همبستگی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ارتباط اشیائ ومواد با یگدیگر.

معنی کلمه همبستگی در فرهنگستان زبان و ادب

{correlation} [آمار، ریاضی] معیاری برای سنجش وابستگی خطی بین دو متغیر که مقدار آن بین 1ـ و 1 است

معنی کلمه همبستگی در دانشنامه آزاد فارسی

هَمبستگی (Solidarity)
کنفدراسیون ملی اتحادیه های کارگری مستقل لهستان، تشکیل شده در سپتامبر ۱۹۸۰ با رهبری لخ والسا. این سازمان، که از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ غیرقانونی بود، پس از آن در انتخابات موفق شد که ریاست حکومت لهستان را به دست گیرد. با بروز شکاف هایی در گروه رهبری جنبش همبستگی، در ۱۹۹۰ جناح سیاسی آن شروع به ازهم پاشیدن کرد و والسا در دسامبر همان سال از ریاست همبستگی کناره گرفت. در انتخابات سپتامبر ۱۹۹۳، همبستگی کمتر از پنج درصد آرای مردم را به دست آورد ولی در ستپامبر ۱۹۹۷، با رهبری ماریان کرزاکلوفسکی، اقدام انتخابات همبستگی۳۴ درصد آرا را کسب کرد و رهبری حکومت ائتلافی بعدی را که نخست وزیر آن یرزی بوزک بود به دست گرفت. همبستگی از دل اختلافات صنعتی، که پیامد تلاش های حکومت لهستان برای بالابردن بهای مواد غذایی بود، سر برآورد. اعتصاب کنندگان، مستقل از حزب کمونیست، جنبش اتحادیۀ کارگری تشکیل دادند و مذاکرات طولانی آنان با حکومت منجر به آن شد که، در ازای پذیرش نقش رهبری حزب کمونیست در لهستان، همبستگی به رسمیت شناخته شود. شکاف های مستمر در جمع رهبری همبستگی به اعلام حکومت نظامی در دسامبر ۱۹۹۱ انجامید؛ اتحادیۀ همبستگی غیرقانونی اعلام شد و رهبران آن دستگیر شدند. والسا در دسامبر ۱۹۸۲ آزاد شد و همبستگی به عنوان سازمانی زیرزمینی به فعالیت خود ادامه داد. درپی موج دیگری از اعتصاباتی که همبستگی دستور آن ها را داده بود و به دنبال مذاکرۀ با حکومت، اتحادیۀ همبستگی بار دیگر در آوریل ۱۹۸۹، قانونی اعلام شد. در انتخابات ژوئن ۱۹۸۹ این اتحادیه تقریباً همۀ کرسی هایی را که اجازۀ احرازشان را داشت به دست آورد و در دولتِ ائتلافی بزرگ، که در سپتامبر ۱۹۸۹ با نخست وزیری تادئوش مازوویتسکیتشکیل شد، شریک بالادست بود. در دسامبر ۱۹۹۰، پس از جدایی زیانبار از مازوویتسکی، والسا به ریاست جمهوری لهستان رسید و اتحادیۀ همبستگی را ترک کرد. در میانۀ ۱۹۹۱، همبستگی با برخی از سیاست های اقتصادی رهبر سابق خود به مخالفت برخاست و از نفوذ ملی آن کاسته شد. در ۱۹۹۱، تعداد اعضای همبستگی۲.۸ میلیون تن بود. موفقیت های همبستگی، در ۱۹۸۹ الهام بخش جنبش های موفقیت آمیز مردمی در دیگر کشورهای اروپای شرقی و نیز تشکیل اتحادیه های کارگری مستقل تری در اتحاد جماهیر شوروی شد.

جملاتی از کاربرد کلمه همبستگی

کانتون ژنو از سال ۲۰۰۱ قانون اتحاد مدنی در سطح کانتون دارد. این قانون به زوج‌های مجرد، خواه همجنس یا جنس مخالف، حقوق، مسئولیت‌ها و حمایت‌های مشابهی با زوج‌های متأهل اعطا می‌کند. با این حال، مزایایی در مالیات، تأمین اجتماعی، یا حق بیمه درمانی (برخلاف قانون فدرال) مجاز نمی‌باشد. این قانون بر اساس پیمان همبستگی مدنی فرانسه است. در پاییز ۲۰۱۶، اداره آموزش عمومی ژنو فرم‌های جدیدی را در مدارس معرفی کرد که به والدین همجنس اجازه می‌داد تا به رسمیت شناخته شوند. فرم‌های قبلی با کادرهای «پدر» و «مادر» با دو کادر «والدین» جایگزین شدند.
«دلیل آوردن برای گرفتن این نتیجه که یک چیز علتِ یک چیز دیگر است یا بسیار محتمل است که باشد». «شناسایی علت یا علت‌های یک پدیده، با مشخص‌سازی ارتباط و همبستگی میان علت و معلول، یک رابطهٔ ترتیب زمانی که علت پیش از معلول می‌آید با حذف علت‌های قابل باور دیگر»
او در دفاع از آزادی بیان از داخل بند ۳۵۰ زندان اوین بیانیه‌هایی صادر کرده‌است و یکی از طراحان کمپین تلاش برای اجرای بی‌قید و شرط اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران بوده‌است. از بیانیه‌های حقوق بشری وی بیانیه روز جهانی غذا برای دعوت همگانی برای کمک به برنامه جهانی غذا و ریشه کنی فقر بوده‌است. وی همچنین با عکسی از داخل بند سیاسی زندان رجایی شهر با مردم کوبانی و علیه تروریسم داعش اعلام همبستگی کرده‌است.
ده‌ها چهره دانشگاهی در خارج ایران طی انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان «بیانیه همبستگی با جامعه دانشگاهی ایران»، موج جدید تهدیدها، فشارها و اخراج‌ها در دانشگاه‌های ایران را محکوم نمودند. امضاکنندگان در این بیانیه نوشته‌اند که: «حکومت به دنبال هر بحران بزرگ سیاسی به سراغ دانشگاه می‌رود و بر شدت برخوردهای امنیتی و فشار خود به استادان و دانشجویان معترض اضافه می‌کند». آنها این «اعمال نظارت ایدئولوژیک» حکومت بر دانشگاه را ناقض اصول و معیارهای آکادمیک به رسمیت شناخته‌شده در جهان امروز دانسته‌اند.
سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، عراق و مقام‌های لبنان، حملات بیروت را محکوم کرده‌اند. فرانسه همبستگی خود را با «مردم و مقامات ایرانی» اعلام کرد.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار و برادر حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه در پاسخ به اظهارات مقامات آمریکایی و عربستان در مورد طرح نافرجام ترور سفیر عربستان گفت :«ما اگر نیاز به ترور کسی را داشته باشیم، آنقدر توان داریم که خود ملک عبدالله را ترور کنیم». همبستگی، آینده نیوز، انتخاب، خودنویس