هماتیت
معنی کلمه هماتیت در فرهنگ عمید

هماتیت

معنی کلمه هماتیت در فرهنگ عمید

از فراوان ترین کانی های آهن دار که به رنگ قرمز است.

معنی کلمه هماتیت در فرهنگ فارسی

(اسم ) گونهای اخراکه آنرااخرای قرمز گویند.

معنی کلمه هماتیت در دانشنامه عمومی

هماتیت ( به انگلیسی: Hematite ) که به معنی "خون قرمز" است، در متن های کهن فارسی به نام شادنه، شادنج، حجرالدم، حجر هندی، آهن چینی، حجرالطور و شابانگ آمده است، با فرمول شیمیایی ( Fe2O3 ) از مجموعه کانی هاست و محلول در اسید کلریدریک تغلیظ شده - با آب و اسید کلریدریک تمیز می شود. و از نظر ترکیب شاملFe:69. 94% O:۳۰٫۰۶٪ با انکلوزیون های Mn, Al, Ti است.
از نظر شکل بلور: فلسی - دانه ای - توده ای - نودولار - شعاعی بوده و دارای طیف رنگی قهوه ای، قرمز خاکستری، سیاه و شفافیت: نیمه شفاف - کدر مانند ( اپاک ) است. از نظر شکستگی به صورت صدفی و دارای جلا: فلزی - مات است. از نظر سیستم تبلور رمبوئدریک و هگزاگونال و در رده بندی اکسید است و منشأ تشکیل آن ماگمائی - هیدروترمال است.
همایند کانی شناسی ( پارانژ ) آن گوتیت - لیمونیت - پیروفانیت - ایلمنیت - مگنتیت - کرومیت - سیدریت - لیمونیت - مگنتیت - پیریت - کوارتز و غیردگرگونی - رسوبیاالیت - پسودومرف. و برش سنگ آن به صورت سنگ ظریف تحت عنوان حدید در زینت آلات مصرف می شود.
از کاربرد آن میتوان به رنگ سازی و تولید ضد زنگ و استخراج کانی های دیگر اشاره نمود. از نظر ژیزمان شکننده و فلسی - پهن و کوتاه - رومبوئدری - ماکل فراوان است.
هماتیت بیشتر در آلمان، اتریش، ایتالیا، سوئد، انگلستان، کانادا، استرالیا، لیبریا، برزیل، روسیه و جزیره هرمز در ایران یافت می شود. رنگ سرخ مریخ که آن را به سیاره سرخ یا بهرام مشهور نموده به دلیل وجود این کانی و بازتاب نور خورشید در شبکه بلوری اش است. این موضوع از طریق مدارگرد اودیسه به اثبات رسید.

معنی کلمه هماتیت در دانشنامه آزاد فارسی

هِماتیت (haematite)
کانۀاصلی آهن، عمدتاً متشکل از اکسید آهن(III)، Fe۲O۳به شکل هماتیت آینه ایبا جلای فلزی کدر یافت می شود. به شکل کانۀ سنگ آهن قلوه ای، با رشته های شعاعی مایل به سرخی که به سطوح صاف و گِرد منتهی می شوند، و نوعی نهشتۀخاکی سرخ رنگ نیز وجود دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه هماتیت

آنومالی لاشک یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر بلده استان مازندران قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس سنگ‌آهک، مارن، شیل، ماسه‌سنگ است در این اندیس، پاراژنز‌های آپاتیت، باریت، کرومیت، گالن، گارنت، هماتیت، ایلمنیت یافت می‌شوند.
هماتیت با کاهش مونوکسید کربن و هیدروژن به مگنتیت تبدیل می‌شود.
آنومالی موسی یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر علی حاجی استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس شیل، کوارتزیت، آهک، آهک دولومیتی است و دیرینگی آن به دوران کربونیفر و پرمین می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های استیبینیت، گالن، سروسیت، مالاکیت، هماتیت و طلا یافت می‌شوند.
آنومالی شرق سلماس یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سلماس استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس دیوریت، گرانودیوریت، گابرو، پریدوتیت، مرمر و سنگ‌های ولکانیک اسیدی است در این اندیس، پاراژنز‌های آپاتیت، باریت، بیوتیت، اپیدوت، هماتیت، ایلمنیت، مگنتیت، فلوگوپیت، زیرکن، شئلیت یافت می‌شوند.
آنومالی تودان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر دیزج استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس سنگ‌های اولترامافیک سرپانتینیتی شده، گابرو، کنگلومرا، شیل، ماسه سنگ و آهک است در این اندیس، پاراژنز‌های شئلیت، سینابر، کرومیت، هماتیت، باریت، کلریت و فلوگوپیت یافت می‌شوند.