هم پیمان
معنی کلمه هم پیمان در لغت نامه دهخدا

هم پیمان

معنی کلمه هم پیمان در لغت نامه دهخدا

هم پیمان. [ هََ پ َ / پ ِ ] ( ص مرکب ) هم عهد. هم قسم. هم سوگند. دو تن که با یکدیگر بر سر کاری پیمان بندند و متفق شوند.

معنی کلمه هم پیمان در فرهنگ معین

( ~. پَ یا پِ ) (ص . ) کسی که با دیگری عهدی بسته ، هم عهد.

معنی کلمه هم پیمان در فرهنگ عمید

هم عهد، کسی که با دیگری عهد و پیمان بسته باشد.

معنی کلمه هم پیمان در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که بادیگری عهدی بسته هم عهد.

معنی کلمه هم پیمان در دانشنامه عمومی

هم پیمان (رمان). «هم پیمان» ( انگلیسی: Allegiant ) کتابی از ورونیکا راث است که توسط انتشارات هارپرکالینز در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
این کتاب در ایران توسط امیرمهدی عاطفی نیا ترجمه شده و توسط انتشارات آذرباد به چاپ رسیده است.
خلاصه کتاب:
جامعه مبتنی بر بخش ها که تریس زمانی به آن اعتقاد داشت، با خشونت و خیانت درهم شکسته و رو به نابودی است. حالا او برای کشف دنیای آن سوی مرز آماده است. شاید فراتر از حصار، او و توبیاس زندگی تازه ای را در کنار هم آغاز کنند که در آن دروغ و خاطرات دردناک جایی نداشته باشد. اما واقعیت نگران کننده تر از آن چیزی است که او پشت سر گذاشته است. حقایق تازه روی زندگی گذشته و باورهایشان پرده ای تاریک می کشد و تصویر جدیدی از زندگی پیش روی قهرمانان ما، تریس و توبیاس، قرار می دهد و آنها را وادار می کند یک بار دیگر به نبرد با درک پیچیدگی های طبیعت انسان بروند و با انتخاب هایی دشوار در مورد شجاعت، فداکاری و عشق روبرو شوند.
هم پیمان (مجموعه تلویزیونی). هم پیمان ( انگلیسی: Confederate ) یک مجوعه تلویزیونی درام تاریخی آمریکایی است که در یک دوره زمانی قرار دارد، حوادثی را روایت می کند که به سومین جنگ داخلی آمریکا منتهی شد.
فیلمبرداری این مجموعه پس از پایان مجموعه تلویزیونی بازی تاج وتخت شروع می شود بدلیل اینکه دیوید بنیاف و دی. بی. وایس در حال ساخت مجموعه تلویزیونی بازی تاج وتخت برای شبکه اچ بی او هستند.

معنی کلمه هم پیمان در ویکی واژه

کسی که با دیگری عهدی بسته، هم عهد.

جملاتی از کاربرد کلمه هم پیمان

به خونریزی عتابش بس دلیر است که هم پیمان شکن هم زود سیر است
من و فرخ حریفی چند دمساز همه همدست و هم پیمانه هم راز
در همان ایام ژنرال دوگل به انگلستان رفت و توسط این کشور به عنوان رهبر فرانسه آزاد به رسمیت شناخته شد. او تصمیم گرفت که در اتحاد با هم پیمان بریتانیایی فرانسه به جنگ علیه آلمان‌ها ادامه دهد.
ترک ما کردی و مهر و لطف بیعت با تو کرد ناز و استغنا ولی هم عهد و هم پیمان ماست
بنی‌خالد همچنان دشمن سرسخت سعودی‌ها و هم پیمانان آنها بودند و برای جلوگیری از گسترش سعودی‌ها سعی در یورش به نجد و درعیه را داشتند. تلاش‌های آن‌ها با شکست روبه‌رو شد و سعودی‌ها پس از تسخیر نجد به قلمرو بنی‌خالد در احساء حمله کردند و العُرَیعر را در سال ۱۷۸۹ از حکومت خلع کردند.
گردش چشم تو هم ساغر و هم پیمانه
وَ مِنَ الَّذِینَ قالُوا و ازینان که گفتند: إِنَّا نَصاری‌ ما ترسایانیم،، أَخَذْنا مِیثاقَهُمْ از ایشان هم پیمان بستدیم، فَنَسُوا حَظًّا بگذاشتند بهره خویش، مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ از آن پند که ایشان را داده بودند، فَأَغْرَیْنا برآغالیدیم و انگیختیم، بَیْنَهُمُ میان ایشان، الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ دشمنی و بزومندی، إِلی‌ یَوْمِ الْقِیامَةِ تا روز رستاخیز، وَ سَوْفَ یُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ (۱۴) و خبر کند اللَّه ایشان را فردا که آن چیست که میکنند ایشان امروز.
کشورهای دیگر هم عمدتاً بخشی از «اروپای غربی» محسوب می‌شدند. آن‌ها با هم پیمان ناتو و اتحادیه اروپا و رقیب آن یعنی «انجمن تجارت آزاد اروپا» را تشکیل دادند. تقریباً همه کشورهای «اروپای غربی» پس از جنگ جهانی دوم طی طرح مارشال از ایالات متحده کمک اقتصادی دریافت کردند.
پس از شکست کراسوس و عقب‌نشینی بازمانده سپاهیان رومی به سوریه، دیگر برای ارمنستان غیرممکن بود به تنهایی بار سنگین جنگ را تحمل کند، و لذا پادشاه آرتاوازد مجبور شد با اشکانیان قرارداد ببندد. آرتاوازد به شرایط آن قرارداد گردن نهاد و به موجب آن قسمت جنوبی ارمنستان را به ایران واگذاشت و بعلاوه با پادشاه اشکانی هم پیمان اتحاد بست، در ضمن این پیمان با ازدواج خواهر پادشاه ارمنستان با یکی از پسران اشکانی تحکیم شد.
پس از پایان جنگ جهانی دوم، انگلیس و آمریکا به پیمان خود وفا کرده و در ۱۳۲۴ بی هیچ تعهد الزام‌آوری از ایران خارج شدند؛ ولی شوروی به بهانه‌های گوناگون نیروهای خود را در شمال غرب ایران نگه داشت. در واقع شوروی در جریان جنگ جهانی دوم از هیچ نقطه‌ای عقب‌نشینی نکرد، مگر این که در آنجا یک دولت کمونیستی هم پیمان با خود تأسیس کند. در این شرایط قوام برای بار چهارم در ۲۹ بهمن ۱۳۲۴ به نخست‌وزیری منصوب شد. در فاصله سه ساله میان دو نخست‌وزیری او، شش دولت سر کار آمده و کنار رفته بودند.
ای بیدلان، ای بیدلان، محنت شد و شادی رسید من با شما آن شاه را هم عهد و هم پیمان کنم
خم ابروی تو، هم کعبه و هم میخانه لعل دلجوی تو، هم باده و هم پیمانه
سه چار دولت گیهان مدار هم پیمان پی موازنه این گفتگو مدام کنند
نه هشیارم توان گفتن نه مستم که هم پیمانه هم پیمان شکستم
هم پیمان با ازدحام به‌طور گسترده با نظر مثبت منتقدان رو به رو شد و توانست امتیاز ۸۹٪ را از راتن تومیتوز و ۷۱ را از متاکریتیک کسب کرد.
به چندین جام نتوان جز همان یک نشئه پیمودن تو هم پیمانه‌ای داری که پرکرده‌ست جمشیدش