هم پا

معنی کلمه هم پا در لغت نامه دهخدا

همپا. [ هََ ] ( اِخ ) دهی است از بخش ترک شهرستان میانه که 34 تن سکنه دارد. آب آن از چشمه و محصول عمده اش غله است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).
همپا. [ هََ ] ( اِخ ) دهی است از بخش تکاب شهرستان مراغه که 879 تن سکنه دارد. آب آن از چشمه ها و محصول عمده اش غله ، بادام ، حبوب و کرچک و کاردستی مردم گلیم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ).، هم پا. [ هََ ] ( ص مرکب ) همراه. ( غیاث ) :
خروشان گاودم با او به یک جا
چنان چون دو سراینده به هم پا.فخرالدین اسعد.وهم در سرعت گمان دارد که او هم پای اوست
وهم همراهی هم پا برنتابد بیش از این.خاقانی.

معنی کلمه هم پا در فرهنگ معین

(هَ ) (ص . ) (عا. ) همراه ، رفیق .

معنی کلمه هم پا در فرهنگ عمید

کسی که پا به پای دیگری راه برود، همراه.

معنی کلمه هم پا در فرهنگ فارسی

ده دهستان احمد آباد بخش تکاب شهرستان مراغه. در ۲۳ کیلومتری شمال خاوری تکاب . دره معتدل ۸۷۹ تن سکنه دارد . محصولش غلات بادام حبوبات است .
کسی که پابپای دیگری راه برود، همراه
( صفت ) کسی که بهمراهی دیگری بجای رود رفیق راه همراه . یا همپای کسی رفتن . با او همراه شدن .

معنی کلمه هم پا در فرهنگستان زبان و ادب

{escort} [عمومی] یک یا چند نفر که شخصی را به منظور محافظت یا احترام همراهی می کنند متـ . همپایان

جملاتی از کاربرد کلمه هم پا

یقین دانم که عشقت هست اینجا نمودت نیز هم پاکست اینجا
عراق دارای تمدن و فرهنگ دیرینه و پرباری است. سومر، اکد، و آشور نخستین تمدن‌های باستانی عراق در چند هزار سال پیش از میلاد هستند. پس از آن این منطقه بخشی از قلمرو هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و امپراتوری روم بود. پس از سرنگونی خلافت اموی و روی کار آمدن خلافت عباسی پایتخت خلافت اسلامی از شام به عراق (شهر بغداد) آورده شد. بعدها این حکومت با حمله مغولان از هم پاشید. از میانه سده دهم تا پایان سده سیزدهم هجری خورشیدی، بخش‌هایی از عراق بارها میان ایران و عثمانی دست به دست شد. پس از شکست عثمانی در جنگ جهانی اول، عراق در سال ۱۹۱۹ به سرپرستی بریتانیا درآمد و در سال ۱۹۳۲ استقلال یافت.
پس از پیروزی مشروطیت، شیخ‌الرئیس به ایران بازگشت ولی پس از به توپ بسته شدن مجلس، از سوی محمدعلی‌شاه دستگیر شد و او را زنجیر به گردن به باغ‌شاه بردند. شاه دستور داد دهانش را خرد کنند و آنقدر با تفنگ به دهانش کوبیدند تا دندان‌هایش شکست. شاه دستور داده بود شکم شیخ‌الرئیس را هم پاره کنند ولی با میانجی‌گری عضدالملک (شاخص قاجار) حکم قتل وی به زندان تبدیل شد. او پس از فتح تهران از سوی مشروطه‌خواهان آزاد شد.
کو سپهداری بگیتی همچو سردار کبیر هم نگهدار سپه هم پاسبان بر تخت و گاه
چه غم زین ره روم یا باز گردم که هم آغاز و هم پایانم این است
در زمان اشکانیان ممالک مختلفی که جزو دولت اشکانی بودند استقلال داخلی خود و حتی سلسلهٔ پادشاهان محلی را حفظ می‌کردند از آن جمله در پارس سکه‌هایی از پادشاهان محلی به دست آمده که می‌توان از روی آن به اسامی بسیاری از پادشاهان محلی پارس در زمان اشکانیان پی برد. سلسله پادشاهان این دوره در پارس را به این سبب که هر کدام از پادشاهان مزبور هم پادشاه بودند و هم رئیس آتشکده سلسلهٔ روحانی آثرپاتا می‌نامند.
مسلمانان به مستوری میازاریدمستان را بترسید از قضایِ بدکه من هم پارسا بودم
در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۴ میلادی کاستیا درگیر مناقشات داخلی شد و محمد پنجم و محمد هفتم (ح. ۱۳۹۲–۱۴۰۸) توانستند با استفاده از موقعیت پیش آمده علیه آلگسیرا و شهرهای گوادالکیویر دست به حملهٔ متقابل بزنند. با این حال در ۱۴۰۷ کاستیا به فکر فتح امارت غرناطه به‌عنوان آخرین گام از فتح آندلس افتاد و به آنجا حمله کرد. این لشکرکشی که بسیار گسترده و پرهزینه بود در سراسر سدهٔ پانزدهم ادامه یافت. در این مدت خود غرناطه نیز به دلیل درگیری‌های داخلی از هم پاشیده بود و فرناندوی دوم، پادشاه آراگون و ایزابل یکم، ملکه کاستیا، ملقب به فرمانروایان کاتولیک از تفرقهٔ به‌وجود آمده کاملاً استفاده کرده و غرناطه را زیر فشار گذاشتند.
ز هم پاشیدن گل افگند در تاب بلبل را اگر خود پاره های دل فرو ریزد ز منقارش
بائو شیرو، زن خوش قلب یانگ، مرد زخمی شده‌ای را نجات می‌دهد که در واقع شاهزاده جین، وَنیِن خُونگ لیه بود. وقتی که سربازهای جین بازگشتن، به دو خانواده حمله کرده و آن‌ها را از هم پاشیدند. در این جریان وَنیِن خُونگ لیه، بائو شیرو را به پایتخت جین برد در حالیکه گوئو لی پینگ توسط سرباز طماع جین به نام دوئن تیئن دُو به حومه مغولستان برده شد. هر دو زن باور داشتن که شوهرهاشون بخاطر نجات آن‌ها مرده‌اند.
چشم چون بگشاد از هم پادشاه دید ایاز خویش را آنجایگاه
یک سرانگشت اگر نهم پا پیش سوزم این را پذیر بی کم و بیش
که باشم من که با خلق کریمت نهم پای خیانت در حریمت
اصفهان در ۴۳۵ کیلومتری تهران و در جنوب این شهر قرار دارد. شهر اصفهان دارای طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹دقیقه و ۴۰ ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۳۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه شمالی می‌باشد. محدوده شهری آن هم پانزده منطقه شهری تقسیم می‌شود که از سمت غرب شهر از راه خیابان کهندژ متصل به شهر خمینی شهر و از راه خیابان آتشگاه به شهر نجف آباد واز جنوب غرب متصل و همجوار باشهر فلاورجان، از سمت شمال به سمت شهر شاهین شهر و از شرق شهر نیز به (بزرگراه اصفهان نائین) سمت شهر سجزی از توابع شهرستان کوهپایه منتهی می‌شود.
هم دست کامرانی دل از عنان گسسته هم پای زندگانی جان در رکیب دارد
احمد ضیا مسعود به تاریخ ۱۵ آگوست جهت گفتگوهای صلح عازم کشور پاکستان شدند. در این سفر وی را یونس قانونی، کریم خلیلی، میر رحمان رحمانی، حاجی محمد محقق، لطیف پدرام و صلاح الدین ربانی همراهی می‌کردند. این سفر کدام نتیجه یی را در پی نداشت و نظام جمهوریت از هم پاشید.
زهم پاشید دلها تا بریدی زلف مشکین را پریشان می شود لشکر علم چون سرنگون گردد