هم شکل

معنی کلمه هم شکل در لغت نامه دهخدا

همشکل. [ هََ ش َ / ش ِ ] ( ص مرکب ) هم شکل. همانند. به شکل یکدیگر : این مرد هم شکل و هم هیأت من است. ( سندبادنامه ).

معنی کلمه هم شکل در فرهنگ معین

( ~. شِ ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) شبیه .

معنی کلمه هم شکل در فرهنگ عمید

آن که در شکل و صورت شبیه دیگری است، مشابه، مانند هم.

معنی کلمه هم شکل در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه شکل وهیئتش شبیه دیگری است شبیه .

معنی کلمه هم شکل در ویکی واژه

sosia
شبیه.

جملاتی از کاربرد کلمه هم شکل

از فنای خاک حاصل جز فنا چیزی مدان خود فنا اندر نبشتن هست هم شکل فنا
همچنین مفهوم آزادسازی ترکیبی وجود دارد. به عنوان مثال، در غنا، محصولات کاکائو را می‌توان به شرکت‌های خصوصی رقیب فروخت، اما حداقل قیمتی وجود دارد که می‌توان آن را فروخت و تمام صادرات توسط دولت کنترل می‌شود. اصطلاح آزادسازی ریشه در ایدئولوژی سیاسی لیبرالیسم دارد که در اوایل قرن نوزدهم شکل گرفت.
سزد گر تیغ ابرویش گشاید کشور دلها که هم شکل است با تیغ شه کشورگشای من
مگر مصطفی از اینجا گفت که «ماخَلَقَ اللّهُ شیئاً أشْبَهُ به مِنْ آدَمَ» گفت: هیچ چیز شبه و مانند او نیامد مگر آدم که هم شکل و هم شبه او داشت؛ اگر شبه او نداشتی، آدم چون مخلوقات دیگر بودی. اگر خواهی که معنی این خبر بدانی و ایمان و کفر موحدان ترا معلوم شود این بیتها را بشنو:
زن پرورست عالم و زن شد سپهر و نعش همسان بادریسه و هم شکل دوکدان
افزایش فشار گاز ورقهای فلزی به یک روش مهم شکل‌گیری تبدیل شده‌است. با پیشرفت روند شکاف، نازک شدن قابل توجهی در مواد ورق آشکار می‌شود. مطالعات زیادی برای بدست آوردن ارتفاع گنبد با توجه به زمان تشکیل مفید برای طراح فرایند برای انتخاب ضخامت اولیه خالی و همچنین نازک شدن یکنواخت در گنبد پس از شکل‌گیری انجام شد.
گوئیم که آفرینش چنانست که ظاهر چیزها بر باطن او دلیل است، چنانک بیشتر از درختان چنانست که برگش ببارش ماننده است چنانک برگ درخت سیب همچون سیب گرد است و برگ درخت انبرود هم شکل انبرود است، و برگ سنجد ماننده سنجدیست و چون حال اندر نبات که آغاز بزایش اوست مرعالم را چنین یافتیم، گفتیم اندر مردم که آنجام زایش اوست حال مانند این باشد پس یافتیم بار درخت مردم که مردم بدان از دیگر جانوران جداست سخن گفتن است، و خداوندان سخن گویان مر پیامبران علیهم السلام یافتیم که فرستادگان نفس کلی بودند بسوی خلق بامرخدای سبحانه، و ایشان علیهم السلام مایه صورتهای روحانی را که نفس مردم بدان باقی گردد اندرکتابهای خداوند نهادند بزبان خویش تا مردمان معانی آنرا همی بیرون آرند و یک بدیگر همی دهند تا آخر الدهر، و نادان بی هیچ صورت بدان مایه صورتها که پیامبران علیهم السلام اندر کتاب خدای تعالی و شریعت نهادند صورت آخرتی نفسانی همی پذیرند و همی بیرون شوند سوی عالم روحانی، و اصل آن پیامبران علیهم السلام نهاده اند اندر کتاب و این حال دلیل کرد بر آنک صورتهای جسمانی را نفس کلی همچنین مایه اندرین طبایع نهادست تا بروزگارها طبایع مر آن را همی آرد که این عالم کارکرد نفس کل است و پیامبران علیهم السلام گفتارهای نفس کلی اند و این دلیل که گفتیم از آغاز نفس کلی گرفتیم بر کردار او و این دلیلی ظاهر است.
مغز ما علاقهٔ زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت دیداری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره می‌کند نه نوشتاری. برای مثال به سه واژه مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید، چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این واژگان فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آنها؟ پس همان‌طور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و دیداری داده‌ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شکل نوشتاری آن‌ها است.
نیز استان زنجان به همراه منطقه قزوین از استان گیلان جدا شد و استان زنجان بعنوان استان نوزدهم شکل گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۳ قسمتی از استان قزوین کنونی و در سال ۱۳۷۵ شهرستان تاکستان از استان زنجان جدا شد.[۱][پیوند مرده]
عصر‌ها باید تغییر دهم شکل و لباس خویش را همزی با آن بتِ عیّار کنم
افطار کن که دیده ز ابرو ورخت هم شکل هلال دید و هم ماه تمام
هم رنگ روی عاشق و هم شکل خط دوست کرده در او هزینه و برده بر او به کار
دو ابرویش که هم شکل کمان بود دو حاجب بر در سلطان جان بود
پاتوسی در مجموعه رقابت‌های آن فصل ۲۶ بازی برای لوکرن انجام داد که ۱۲ تای آن‌ها حضور در ترکیب اولیه و مابقی ورود به عنوان یار تعویضی بود، او ۳ گل نیز در آن فصل به ثمر رساند. دستاورد مهم پاتوسی در این فصل قهرمانی در جام حذفی فوتبال بلژیک همراه با لوکرن بود؛ این قهرمانی نخستین قهرمانی لوکرن در یکی از رقابت‌های سطح اول فوتبال بلژیک در طول تاریخ خود بود که پاتوسی علی‌رغم سن کم خود از عوامل مهم شکل‌گیری آن بود.
به قد چون الف تا دل سپردی به قامت لاجرم هم شکل دالی