هم شهری

معنی کلمه هم شهری در لغت نامه دهخدا

هم شهری. [ هََ ش َ ] ( ص مرکب ) همشهر. مردمی که از یک شهر باشند یا در یک شهر زیست کنند :
... که همشهری من به بند اندر است
به زندان به بیم و گزند اندر است.فردوسی.اگر حقی به باب همشهریان خود هم بگزارم و خاندانی بدان بزرگی را پیداتر کنم باید از من فراستانند. ( تاریخ بیهقی ). همه را سلاح بستد و بازداشت تا به سپاه بومسلم پیوندند به خویشان و همشهریان. ( مجمل التواریخ و القصص ).
تو میهمان کعبه شده هفته ای و باز
همشهریان کعبه تو را میهمان شده.خاقانی.همه همشهریان خاقانی
با وی از کبر درنیامیزند.خاقانی.نگویم که دنیا نه ازبهر ماست
که همشهری ما و هم شهر ماست.نظامی.

معنی کلمه هم شهری در فرهنگ معین

( ~. شَ ) (ص . ) دو یا چند تن که در یک شهر تولد یافته یا زندگی کنند.

معنی کلمه هم شهری در فرهنگ عمید

هریک از کسانی که با یکدیگر از یک شهر باشد.

معنی کلمه هم شهری در فرهنگ فارسی

همشهر مردمی که از یک شهر باشند یا در یک شهر زیست کنند

معنی کلمه هم شهری در دانشنامه آزاد فارسی

هَمشهری
هَمشهری
روزنامه ای اجتماعی، فرهنگی، خبری، اقتصادی به صاحب امتیازی مؤسسۀ همشهری وابسته به شهرداری تهران. این روزنامه اولین شمارۀ رسمی خود را در ۲۴ آذرماه ۱۳۷۱ به صاحب امتیازی مؤسسۀ همشهری روزانه (صبح) در تهران منتشر کرد. انتشار آن حرکتی نو در تاریخ روزنامه نگاری کشور شد و با جذب پاره ای از نخبگان فرهنگی و فراهم آوردن تسهیلات موجب شد که ادبیات گردانندگان آن با روزنامه های دیگر متفاوت شود. مطالب آن عمدتاً بر محور مسائل و خدمات شهری و شهروندی است. پس از مدتی ضمایم و پیوست های مختلفی منتشر کرد که تعدادی نیز ویژۀ شهرستان ها و محله هاست. همچنین ویژه نامه هایی به مناسبت های گوناگون اعم از اعیاد و ایام سوگواری و برپایی نمایشگاه ها به چاپ می رساند. در ۱۳۷۳ نشریۀ داخلی روزنامه به نام نامۀ همشهری به چاپ رسید. در همین سال، اولین شمارۀ روزنامۀ مخصوص نوجوانان به نام آفتابگردان را در ۱۸ تیر ۱۳۷۳ش منتشر کرد. در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۶ش به دلیل چاپ یک کاریکاتور انتقادی توقیف شد. در ۱۳۷۵ لوح تقدیر بیست ودومین نمایشگاه بین المللی تهران به همشهری و چند روزنامۀ دیگر تعلق گرفت. در ۱۳۷۶ همشهری ویژۀ صنعت، چاپ و انتشار یافت. در ۱۳۷۷ روزنامۀ الکترونیکی همشهری منتشر شد. در ۱۳۷۹ عنوان نشریۀ نمونۀ شهر سالم را گرفت. همشهری ضمیمه های زیادی دارد. در حال حاضر همشهری شهرستان ها به شکل هفتگی به نام هر شهرستان منتشر می شود. از برجستگی های روزنامۀ همشهری راهنمای همشهری است که با آگهی های مختلف و متنوعش از بخش های فعال روزنامه است و درآمد مؤسسه از طریق آن تأمین می شود.

معنی کلمه هم شهری در ویکی واژه

دو یا چند تن که در یک شهر تولد یافته یا زندگی کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه هم شهری

همه هم شهریان خاقانی با وی از کبر درنیامیزند
نام یکی از استان‌های ترکیه است که مرکز آن هم شهری است به همین نام.
قوله: نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ این آیت در شأن قومی آمد از اهل مدینه که هم شهریان ایشان که جهودان بودند ایشان را گفتند هر کس که بزن خویش رسد از پس وی در محل حرث، فرزند احول آید، مسلمانان از بیم آن از آن فعل تحرّج کردند این آیت آمد أَنَّی شِئْتُمْ الآیة... اذا کان فی مأتی واحد یعنی که چون رسید بزن آنجا بود که فرزند روید چنانک خواهی می‌باشد. عن ابن عباس رض قال: «لا یکون الحرث الّا حیث یکون النبات» و عن عمر قال رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله و سلم «ان اللَّه لا یستحیی من الحق، لا تأتوا النساء فی ادبار هن»
هم پای مرد ملکی و هم دستیار دین هم پادشاه تاجی و هم شهریار تخت
سوی هم شهریانش از زن و مرد تا عزیزش نکرد جلوه نکرد
در بیرون از جنوب آسیا، اردو توسط بسیاری از کارگران مهاجر جنوب آسیایی در مراکز عمده شهری کشورهای حاشیه خلیج فارس صحبت می‌شود. این زبان همچنین توسط تعداد زیادی از مهاجران و فرزندان آن‌ها در مراکز مهم شهری انگلستان، ایالات متحده، کانادا، آلمان، نروژ و استرالیا گفتگو می‌شود. اردو در کنار عربی، دو زبان پرگویشور مهاجران در کاتالونیا هستند.
می‌شود، این مناطق اغلب در مراکز استان‌ها و شهرها و مناطق خودمختار واقع است که در شهرهای ساحلی دریا و شهرهای باز دیگر در نواحی کوچکی تعیین شده و به‌طور متمرکز تأسیسات کامل زیربنایی در آن ساخته شده و محیط سرمایه‌گذاری با استاندارد بین‌المللی در آن فراهم شده و از طریق جلب و استفاده از سرمایه خارجی ساختار صنایع مدرن با محور صنایع با فنون عالی و جدید شکل گرفته و به مناطق مهم شهری و مناطق پیرامون در زمینه اقتصاد و تجارت خارجی مبدل شده‌است.
استان استانبول یکی از استان‌های ترکیه است که مرکز آن هم شهری است به همین نام.
دلارام گفتا که ای تاجدار پدر بر پدر شاه و هم شهریار
هوس گر تخت و تاج و شهر داری چو گل هم تاجوَر هم شهریاری
به وصل اگر نرهم شهریار از غم هجران کجاست مرگ که ما را ز زندگی برهاند
باب او مردی بزرگ و کامکار همچو من بود او شه و هم شهریار
شیروانی در دوران نخست‌وزیری ساعد مراغه‌ای مدتی رئیس اداره کل تبلیغات و معاونت نخست‌وزیری بود. در هجدهم شهریور ۱۳۲۵ به اتهام توطئه علیه کشور و همکاری با مرتضی‌قلی‌ خان صمصام بختیاری به اتفاق سرهنگ حجازی فرمانده لشکر خوزستان، به دستور مظفر فیروز معاون سیاسی نخست‌وزیر (در دولت قوام) توقیف شد و جنجالی به پا خاست ولی پس از چندی آزاد شد.
یک تن نیافتیم که فهمد زبان ما هم شهری اند مردم و، ما در میان غریب
این انتقال در مورخ نوزدهم شهریور ۹۰ با حضور دو پیشکسوت فوتبال همدانی برای پذیرش این مسئولیت بزرگ و با هدف معرفی یک تیم اصیل همدانی به فوتبال کشور انجام شد.
ارزروم که سابقاً به‌صورت ارض‌روم یا ارزن‌الروم یا ارزنةالروم هم نوشته‌می‌شد یکی از استان‌های مهم ترکیه است که مرکز آن هم شهری به همین نام است.
آدانا نام یکی از استان‌های ترکیه است که مرکز آن هم شهری با عنوان آدانا است.
ورزشگاه آزادی، بخشی از مجموعه ورزشی آزادی است. این مجموعه ورزشی هم‌اکنون با دارا بودن سالن‌های چند منظوره، سالن دوازده هزار نفری و دریاچه مصنوعی یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های ورزشی خاورمیانه و آسیا می‌باشد. این مجموعه در آغاز با نام مجموعه ورزشی آریامهر تهران برای برگزاری بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (سال ۱۳۵۳) ساخته شد و در دهم شهریور همان سال گشایش یافت. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی، به مجموعه ورزشی آزادی تهران تغییر نام داد.
فرماندهی آخرین پرواز شاتل‌ها را کریستوفر فرگوسن بر عهده دارد. او متولد اول سپتامبر سال ۱۹۶۱ / دهم شهریور ۱۳۴۰ است و در مأموریت اس‌تی‌اس-۱۱۸ اس‌تی‌اس-۱۲۸ و اس‌تی‌اس-۱۲۹ نقش افسر ارتباطی زمینی (کپ‌کام) را بر عهده داشت (شخصی که از طرف اتاق فرمان و کنترل زمین با فضانوردان صحبت می‌کند). اوتا قبل از این دو بار در مأموریت‌های اس‌تی‌اس-۱۱۵ و اس‌تی‌اس-۱۲۶ با شاتل‌های فضایی به مدار زمین سفر کرده و تاکنون در مجموع ۲۷ روز و ۱۵ ساعت و ۳۶ دقیقه را در فضا سپری کرده‌است.
نگویم که دنیا نه از بهر ماست که هم شهری ما و هم شهر ماست