هم دوره

معنی کلمه هم دوره در لغت نامه دهخدا

هم دوره. [ هََ دَ / دُو رَ / رِ ] ( ص مرکب ) هم عصر. هم عهد. هم زمان. ( یادداشت مؤلف ). || در تداول دو تن را گویندکه با هم در مدرسه یا دانشگاهی درس خوانده باشند.

معنی کلمه هم دوره در فرهنگ معین

( ~. دُ ر )(ص مر. )۱ - هم عصر، معاصر. ۲ - شریک دورة تحصیلی .

معنی کلمه هم دوره در فرهنگ عمید

هم زمان، هم عصر، هم روزگار، معاصر.

معنی کلمه هم دوره در ویکی واژه

هم عصر، معاصر.
شریک دورة تحصیلی.

جملاتی از کاربرد کلمه هم دوره

«ثُمَّ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قُرُوناً آخَرِینَ» فاورثناهم دورهم و اموالهم ففعلوا مثل افعالهم فعذّبناهم کتعذیبهم، منهم العمالقة و سدوم و طسم و جدیس و وبار و صغار و غیرهم. «ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَها وَ ما یَسْتَأْخِرُونَ» قیل یعنی بذلک اجل الموت و قیل اجل العذاب.
آلخاندرو سابه‌یا بازیکنی با استعداد محسوب می‌شد. فوتبال خود را با ریور پلاته شروع کرد ولی بیشتر بازیها ذخیره بود به این خاطر که با یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ باشگاه یعنی نوربرتو آلونسو هم پست و هم دوره بود و در دهه ۷۰ سه بار قهرمان لیگ آرژانتین شد.. در سال ۱۹۷۸ به لیگ دسته انگلیس و تیم شفیلد یونایتد ملحق شد و بعد از تجربه‌ای کوتاه با یه تیم لیگ برتری به اسم لیدز یونایتد، در سال ۱۹۸۱ به آرژانتین برگشت و برای استودیانتس بازی کرد و با این تیم دو بار در سال‌های ۸۲ و ۸۳ قهرمان لیگ آرژانتین شد.
او در مدرسه طالبیه، با شیخ محمد خیابانی و شیخ غلامحسین تبریزی هم دوره بود.
او از دوستان و هم دوره غلامرضا تختی بود. برای نکوداشت او از سال ۱۹۷۰ مسابقات سالانه کشتی آزاد مردان (و بعدها مسابقات کشتی آزاد زنان هم اضافه شد) در بلاروس برای یادبود او برگزار می شود. تا کنون بیش از ۵۰ دوره مسابقات مدوید برگزار شده است.
این فیلم داستان زندگی خبرنگاری را روایت می‌کند که بازمانده جنگ ایران و عراق است. وی دچار چندگانگی در اجتماع و حتی هم دوره‌ای‌های خود شده و در این بین عاشق همکار خود می‌شود.
در مجموع، تولید زره‌پوش‌های اشتورم‌گشوتس ارزان‌تر و سریع تر از سایر تانک‌های آلمانی هم دوره خود صورت می‌گرفت. این امر به دلیل حذف برجک بود که کار تولید را بسیار ساده‌تر می‌کرد و امکان نصب توپ بزرگ‌تری بر روی شاسی را فراهم می‌آورد. تا پایان جنگ بیش از ۱۰ هزار دستگاه از اشتوگ ۳ تولید گشت.
هم دورهای عالم بگذشت و کس ندانست که رخ چو آفتابت ز چه آسمان برآید