هلیکوپتر

معنی کلمه هلیکوپتر در لغت نامه دهخدا

هلیکوپتر. [ هَِ کُپ ْ ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) قسمی هواپیمای کوچک که به هنگام برخاستن از زمین و نشستن بر آن میتواند به حالت عمودی حرکت کند. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه هلیکوپتر در فرهنگ معین

(هِ کُ تِ ) [ فر. ] (اِ. ) نوعی وسیلة ترابری هوایی که در هنگام فراز و فرود می تواند به طور قایم یا عمودی حرکت کند و به حالت ایستاده در هوا بماند. چرخبال ، بالگرد. (فره ).

معنی کلمه هلیکوپتر در فرهنگ عمید

وسیلۀ نقلیۀ هوایی کوچک که هنگام بالا رفتن و فرود آمدن می تواند عمودی حرکت کند.

معنی کلمه هلیکوپتر در فرهنگ فارسی

نوعی ازهواپیماکه فرودوصعود آن حرکت عمودی دارد
(اسم ) قسمی هواپیمای کوچک که بهنگام برخاستن اززمین ونشستن بر آن میتواند بحالت عمودی حرکت کند.

معنی کلمه هلیکوپتر در دانشنامه آزاد فارسی

هِلیکوپْتر (helicopter)
هلیکوپتر جنگی آپاچی دبلیو اِی اچ 64
(یا: بالگرد) هواگردی موتوردار. نیروی بالابر و نیروی جلوبرندۀ آن از طریق بال چرخنده ای در بالای بدنه تأمین می شود. هلیکوپتر قادر است به شکل عمودی بلند شود و فرود آید، در همۀ جهات پرواز کند، و در هوا ثابت بماند. موتور آن ممکن است از نوع پیستونی یا جت باشد. شکل اولیۀ آن هواچرخ(اتوژیرو) بود. بالِ چرخندۀ هلیکوپتر دو یا چند پرّه با سطح مَقطعِ ایروفویل، مثل بال های هواپیما، دارد. نیروی بالابر و جلوبرنده با زاویه دادن به تیغه ها در هنگام چرخش آن ها تولید می شود. نخستین آزمایش ها با به کارگیری نحوۀ پیش رانش هلیکوپتر در اوایل دهۀ ۱۹۰۰ صورت گرفت و نخستین برخاستن و پرواز کوتاه آن در ۱۹۰۷ با موفقیت صورت گرفت. مهندس اوکراینی امریکایی، ایگور سیکورسکی، نخستین هواگرد کاربردی تک ملخ (پرّه) را در ۱۹۳۹ در امریکا ساخت. هلیکوپتر تک ملخ باید ملخ کوچکی هم روی دُم خود داشته باشد تا با نیروی پیچشیا تمایل بدنه به چرخیدن در جهت مخالفِ ملخ اصلی مقابله کند. در هلیکوپترهایی مانند چینوک، تولید شرکت بوئینگ، که دو ملخ دارند، هریک در جهت مخالف هم می چرخند و با این کار از چرخیدن بدنه جلوگیری می کنند. هلیکوپترها کاربردهای متعدد دارند؛ از آن جمله جابه جایی مسافر، امدادرسانی در زمین و دریا، تعقیب تبه کاران، کنترل ترافیک، خاموش کردن آتش، و عملیات کشاورزی. در زمان جنگ، از بالگرد برای جابه جایی نیرو و تجهیزات در مناطق صعب العبور، عملیات شناسایی و حمله های هوایی، و حمل مجروحان به مراکز امداد استفاده می کنند. در ۱۹۹۶، در ژاپن هلیکوپتِر مخصوص خاموش کردن آتش آزمایش شد. این هلیکوپتر با هدف دسترسی به نقاطی طراحی شد که دسترسی به آن ها با استفاده از نردبان ماشین های آتش نشانی امکان پذیر نیست. ناوهایی که امروزه ساخته می شوند، توان حمل هلیکوپترهایی با بمب زیردریایی و اژدر هدایت شونده برای مقابله با زیردریایی ها و دسترسی به اهداف زمینی فراتر از برد حملۀ ناو را دارند. به علاوه، از بالگرد برای تعبیه ردیاب صوتی (سونار)به منظور شناسایی اهداف خارج از افق رادار ناو هم استفاده می کنند. ناوهای بزرگ امکان حمل حدود ۳۰ فروند هلیکوپتر و هواپیمای زودپرواز و عمودپروازی مثل هری یر، را دارند. نیز ← هواچرخ

معنی کلمه هلیکوپتر در ویکی واژه

نوعی وسیلة ترابری هوایی که در هنگام فراز و فرود می‌تواند به طور قایم یا عمودی حرکت کند و به حالت ایستاده در هوا بماند. چرخبال و هر گونه بالگرد.(فره)
elicottero

جملاتی از کاربرد کلمه هلیکوپتر

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی ارشدیت خلبانان را تنها با محاسبهٔ سابقهٔ پروازی آن‌ها در همان شرکت، تعیین می‌کنند. در نتیجه، یک افسر اول در یک شرکت هواپیمایی، ممکن است به‌دلیل فعالیت در سایر خطوط هوایی یا ارتش، مسن تر و/یا تجربه پرواز بیشتری نسبت به کاپیتان داشته باشد. به‌طور سنتی، افسر اول در سمت راست کابین خلبان در هواگردهای ثابت‌بال و سمت چپ کابین هلیکوپتر می‌نشیند (دلیل این تفاوت، در بسیاری از موارد، به خلبان مشغول پرواز مربوط می‌شود. که نمی‌تواند دست راست را از کنترل‌ها برای کار با ابزارها رها کنند، بنابراین در سمت راست می‌نشیند و این کار را با دست چپ انجام می‌دهد). سایر شرکت‌های هواپیمایی، ممکن است ارشدیت را به روش دیگری و با توجه به سوابق کلی خلبان‌ها، تعیین کنند.
در سال ۲۰۰۴ نیروهای مسلح سوئیس آغاز بازنشستگی آلوئت ۳ از خدمت را در سال ۲۰۰۶ و بازنشستگی کامل این هلیکوپتر را تا سال ۲۰۱۰ اعلام نمود.