هلیک

معنی کلمه هلیک در لغت نامه دهخدا

هلیک. [ هََ ] ( اِ ) به لغت زند و پازند زردآلو و قیسی را گویند. ( برهان ).

معنی کلمه هلیک در فرهنگ معین

(هَ ) (اِ. ) آلبالوی جنگلی را گویند که آلولک نیز گفته می شود.

معنی کلمه هلیک در فرهنگ فارسی

(اسم ) زردالو

معنی کلمه هلیک در ویکی واژه

آلبالوی جنگلی را گویند که آلولک نیز گفته می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه هلیک

ارتش ایالات متحده کاربر اصلی ای‌اچ-۶۴ است. این هلیکوپتر در حالی‌که تبدیل به هلیکوپتر تهاجمی اصلی چندین کشور مانند یونان، ژاپن، اسرائیل، هلند و سنگاپور شده‌است، تولید تحت مجوز آن به‌عنوان آگوستاوستلند آپاچی در بریتانیا هم انجام می‌شود. ای‌اچ-۶۴های آمریکایی در مناقشاتی در پاناما، خلیج فارس، کوزوو، افغانستان و عراق شرکت داشته‌اند. اسرائیل هم از آپاچی‌های خود در مناقشات لبنان و نوار غزه استفاده وسیعی کرده‌است.
نخستین پرواز اس ا.۳۱۳ در تاریخ ۱۲ مارس ۱۹۵۵ انجام شد و در عرض ۳ ماه در تاریخ ۶ ژوئن یک پیش نمونهٔ آلوئت ۲ به خلبانی ژان بوله رکورد جدید ارتفاع پرواز هلیکوپتر را در ارتفاع ۸۳۰۹ متری بر جای گذاشت. در تاریخ ۱۳ ژوئن ۱۹۵۸ یک اس ا.۳۱۳ دوباره به خلبانی بوله رکورد پیشین خود را شکست و رکورد جدیدی در ارتفاع پرواز ۱۰۹۸۴ متری بر جای گذاشت.
از میدان ریاضت میدان تهذیب زاید. قوله تعالی: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا». حیلت تهذیب سه چیزست: سنت و صحبت و خلوت. و تهذیب سه چیزست: نفس را و خوی را و دل را. تهذیب نفس سه چیزست از شکایت بمدح گرانیدن، و از گزاف بهشیاری آوردن، و از غفلت به بیداری آوردن. تهذیب خوی را سه چیزست: از ضجرت بصبر آیی، و از بخل ببذل آیی، و از مکافات به عفو آیی. و از تهذیب دل سه چیزست: از هلاک امن بحیات ترس آمدن، و از شومی نومیدی با برکت امید آمدن، و از محنت پراکندگی دل بآزادی دل آمدن.
قوله، تعالی: «یا أیّها الّذینَ آمَنوا قَوا أنْفُسَکُم و أهلیکُم ناراً (۶/التّحریم)، ای أدِّبُوهُم.»
در سال ۲۰۰۷ قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای فروش ۵ سیستم اس-۳۰۰ از سوی روسیه به ایران به امضاء رسیده بود که بدون تحویل هیچگونه موشکی از سوی روس‌ها فسخ شد. دمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۱۰ در راستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دستوری را صادر کرد که به موجب آن فروش هرگونه موشک و جنگ‌افزارهای دیگری چون تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، ادوات توپخانه‌ای کالیبر بالا، کشتی‌ها و هواپیما و هلیکوپترهای نظامی به ایران ممنوع شده‌بود. ایرانی‌ها نیز یک درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری را به دیوان بین‌المللی داوری فرستادند. وزیر دفاع ایران نیز در سال ۹۱ اعلام کرد که ایران طرح تولید موشک مشابهی به نام باور ۳۷۳ را در دست دارد.
آگوستاوستلند ای‌دبلیو۱۰۹ ، در اصل آگوستا ای۱۰۹ یک هلیکوپتر چند منظوره سبک وزن، دو موتوره و هشت نفره است که توسط سازنده ایتالیایی لئوناردو اس.پی.ای. ( آگوستاوستلند سابق، از سال ۲۰۱۶ در فین مکانیکای جدید ادغام شد) ساخته شده است. این اولین هلیکوپتر تمام ایتالیایی بود که به تولید انبوه رسید.
کبکت به نغمه ، وز پیِ او جوجه رهسپار‬ ‫کهلیک اوْخور ، دالیسیندا فره سی‬
در طول جنگ آبخازیا، یک هلیکوپتر میل-۸ روسی توسط استرلا-۳ نیروهای دفاعی گرجستان در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۲ سرنگون شد و در نتیجه، ۳ خدمه و ۵۸ مسافر، که بیشتر آن‌ها پناهندهٔ روسی بودند، کشته شدند. یک سوخو-۲۵ نیروی هوایی گرجستان در ۴ ژوئیهٔ ۱۹۹۳ بر فراز نیژنایا اشرا توسط این موشک، سرنگون شد و احتمالاً چندین هواپیمای دیگر از هر دو طرف درگیر در آن جنگ، توسط این موشک، سرنگون شده باشند.
حیدربابا چو کبکِ تو پَرّد ز روی خاک‬ ‫حیدربابا ، کهلیک لروْن اوچاندا‬