هلیو

معنی کلمه هلیو در لغت نامه دهخدا

هلیو. [ هََ وْ ] ( اِ ) سبدی را گویند که از چوب و نی بافند و چیزها در آن کنند. ( برهان ).

معنی کلمه هلیو در فرهنگ معین

(هِ یا هَ ) (اِ. ) سبدی که از چوب و نی بافند و چیزها در آن کنند.

معنی کلمه هلیو در فرهنگ فارسی

(اسم ) سبدی که از چوب ونی بافندوچیزها در آن کنند.

معنی کلمه هلیو در ویکی واژه

سبدی که از چوب و نی بافند و چیزها در آن کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه هلیو

سورفکتانت (ماده‌ای که نقش بسیار مهمی در بدن انسان برای ضدعفونی ریه‌ها دارد)، ترکیبات پایه‌ایِ فوم، آب و هلیوم مواد تشکیل‌دهندهٔ آن است.
فرانکلند یکی کسانی است که توانست هلیوم را شناسایی کند. همچنین پژوهش‌های او علاوه بر شیمی در زمینهٔ زیست‌شناسی و باکتری‌ها هم ادامه داشت.
تا سال ۲۰۱۱، تخمین زده شده است که ذخایر هلیوم دنیا در حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب باشد، که یک چهارم از این ذخایر در میدان گازی پارس جنوبی که میان ایران و قطر مشترک است، قرار دارد. در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، ذخایر احتمالی جدیدی در رشته کوه‌های راکی در آمریکای شمالی و در کافت شرق آفریقا اعلام شده است.
اصل طرد برخی از بنیادی‌ترین ویژگی‌های ماده را در تمامی اشکالش توصیف می‌کند. اگر به خاطر اصل طرد پاولی نبود، تمام اتم‌ها در اصل ساختار الکترونی یکسانی می‌داشتند و این ساختار به صورت پوسته‌ای از الکترون‌ها در اطراف هسته درمی‌آمد. هیدروژن و هلیوم در واقع یک پوسته دارند، اما برای لیتیوم که سه الکترون دارد، وضعیت فرق می‌کند. دو الکترون اول، اوربیتال (یا حالت انرژی) یکسانی را با اسپین‌های متقابل اشغال می‌کنند. اما به علت اصل طرد پاولی، الکترون سوم باید به اوربیتال جدیدی برود که به‌طور متوسط از هسته دورتر است. به این ترتیب، بر خلاف هلیوم، لیتیوم به راحتی یونیزه می‌شود و در واکنش‌های شیمیایی شرکت می‌کند.
تا که نه باز هر مار باشد هلیون تا که نه با نیش کژدم است درونه