هلیل رود
معنی کلمه هلیل رود در لغت نامه دهخدا

هلیل رود

معنی کلمه هلیل رود در لغت نامه دهخدا

هلیل رود. [ هََ ] ( اِخ ) دهی است از بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت که 27 تن سکنه دارد. آب آن از هلیل رود و ساکنان از طایفه سنیمانی هستند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).

معنی کلمه هلیل رود در دانشنامه عمومی

هلیل رود، رودخانه ای در جنوب استان کرمان و در جنوب شرقی ایران است. هلیل رود با طول ۳۹۰ کیلومتر، به عنوان بزرگترین رود جنوب شرق ایران، از بلندی های بافت، رابر و ساردوئیه سرچشمه گرفته و به تالاب جازموریان می ریزد. سد جیرفت، سد بافت و سد رابر بر سرشاخه های این رودخانه بسته شده اند. مرتفع ترین سرشاخهٔ آن از کوه شاه در ارتفاع ۴۴۰۰ متر سرچشمه می گیرد
وجود رود پر آب هلیل رود در این منطقه زمینه را برای آغاز کشاورزی و ایجاد تمدن جیرفت کهن فراهم کرده است .
هلیل رود در انتهای مسیر به سد جیرفت وارد می شود و در نیمه مسیر خود به خشک رودی تبدیل می شود تا مزارع جیرفت را آبیاری کند. تا چندی پیش جریان دائمی هلیل رود با گذر از جیرفت و کهنوج وارد رودبار می شد و هامون جازموریان را سیراب می کرد.
وزارت نیرو قصد دارد با احداث طرح انتقال در سرچشمه های هلیل رود، این آب را به شمال استان کرمان منتقل نماید.
معنی کلمه هلیل رود در دانشنامه عمومی

معنی کلمه هلیل رود در دانشنامه آزاد فارسی

هَلیلْ رود
هَلیلْ رود
رودخانه ای دایمی در استان کرمان، با طول ۳۸۷ کیلومتر. از کوهستان هزار، در ۹۶ کیلومتری شمال غربی جیرفت، سرچشمه می گیرد و به سوی جنوب غربی روان می شود، پس از یکی شدن با رودخانه های رودر و رابر به سوی جنوب تغییر جهت می دهد. سر راه با رودهای شصت پیچ و گِردان درهم می آمیزد و به سوی جنوب شرقی متوجه می شود. نخست از سدّ هلیل رود یا جیرفت می گذرد و پس از عبور از کنار شهر جیرفت به سوی جنوب و در نهایت به طرف شرق جریان می یابد و در ۱۱۰ کیلومتری شرق جنوبی کهنوج به هامون جزموریان می ریزد. هلیل رود علاوه بر این که مهم ترین رود استان کرمان است، حوضۀ وسیعی از دشت حاصل خیز جیرفت را نیز آبیاری می کند و از پربرکت ترین رودهای ایران است. میانگین آبدهی سالانۀ این رودخانه ۲۱۵ میلیون متر مکعب و وسعت حوضۀ آبگیر آن بالغ بر ۲۳,۱۵۰ کیلومتر مربع است.

معنی کلمه هلیل رود در ویکی واژه

هلیل‌رود
هلیلرود، رودی در استان کرمان که از بلندی‌های کوه شاه در رابر سرچشمه گرفته و از ریزابه‌های تالاب جازموریان بشمار می‌آید؛ و در حاشیه این رود یکی از تمدن‌های ناشناخته ایرانی با عنوان تمدن جیرفت یا تمدن ارت شکل گرفته است. هلیل‌رود ممکن است شبه جمله باشد و هَـ در بخش اول آن ندا بوده و لیل نیز به معنی آب‌ باریکه است.

جملاتی از کاربرد کلمه هلیل رود

وجود رود پرآب هلیل رود، زمینه را برای آغاز کشاورزی و ایجاد تمدن جیرفت کهن فراهم کرده بوده‌است. این تمدن مربوط به هزارهٔ سوم پیش از میلاد است و این مردم، در دشت خوش آب و هوا و حاصلخیز هلیل رود سکنا داشته‌اند. کشف چنین تمدنی، افقی تازه در یافته‌ها و نگره‌های باستان‌شناسان دربارهٔ تمدن خاورمیانه گشود. این محوطه مربوط به دوران پیش از تاریخ است و در شهرستان جیرفت (دقیانوس) (سمت راست هلیل‌رود) واقع شده‌است. به نظر می‌رسد این منطقه در هزاره سوم پ. م، مرکز یک تمدن بزرگ و با شکوه و در حاشیهٔ هلیل رود بوده‌است.
و منطقه ای در جنوب غربی آسیا می‌باشد. مرزهای آن را به‌طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد اما گسترهٔ آن در غربی‌ترین نقاط از حوزه هلیل رود در استان کرمان کنونی، جلگهٔ میناب در استان هرمزگان ایران و در امتداد دریای مکران و در منتهی‌الیه شرقی‌ترین نقطه به رود مهران در غرب ایالت سند منتهی می‌شود. شمال بلوچستان نیز مشخصا ولایات نیمروز، هلمند و قندهار در جنوب افغانستان مدرن و بخش کوچکی از خراسان جنوبی (نهبندان) در کشور ایران را در بر می‌گیرد.