هلال ماه

معنی کلمه هلال ماه در فرهنگستان زبان و ادب

{crescent Moon} [نجوم] باریکه ای روشن از کرۀ ماه که در نخستین یا آخرین روزهای ماه قمری دیده می شود

معنی کلمه هلال ماه در ویکی واژه

باریکه‏ای روشن از کرۀ ماه که در نخستین یا آخرین روزهای ماه قمری دیده می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه هلال ماه

به طوق غبغب سیمین او نظر واکن هلال ماه در آغوش را تماشا کن
هلال عید کلید همان دَرَست مگر که قفل‌ گشت بر آن در هلال ماه تمام
نماد هلال ماه و ستاره بر روی برخی از سکه‌های پادشاهی وابسته اشکانی الیمائی در اوایل قرن یکم پس از میلاد دیده می‌شود. همین نماد در سکه‌هایی وجود دارد که احتمالاً مربوط به ارد یکم اشکانی (قرن اول قبل از میلاد) است. در قرن دوم پس از میلاد، برخی از سکه‌های اشکانی نماد ساده شده «گلوله در هلال» را نشان می‌دهند.
مهم‌ترین نماد دینی در پرچم‌های اسلامی هلال ماه و ستاره است که در پرچم بسیاری از کشورهای اسلامی و گاه در پرچم‌های خاص مانند پرچم ریاست جمهوری (برای مثال در مالدیو) استفاده شده‌است در گذشته از نمادهای اِعلام پیروزی و ظفر بوده‌است.
از جمله نکات مهم علمی نودشی تسلط او بر هندسهٔ اقلیدسی است که در شرح کتاب تشریح الافلاک نوشته نودشی پیداست. در این کتاب که در آستانهٔ چاپ است نحوهٔ حل کردن معادلات کپلر در علم نجوم و همچنین هندسهٔ اقلیدسی به کار رفته در رویت هلال ماه به خوبی قابل مشاهده است.
هلال ماه صیام از سپهر ناگاهی بتافت آنک، ربی و ربک اللهی
آرم و نشان آلکساندراپولیس (گیومری کنونی) متفاوت بوده‌است، در قسمت پایین صلیب و هلال ماه وجود داشت که توسط پله‌ها از هم جدا می‌شدند.
ابروت هلال ماه خوبی رخسار تو مهر انور چشم
گفت ربی و ربک الله گوی گفتم آوخ هلال ماه صیام
این هلال ماه گردون است، یا شمشیر برّان یا خط قوس قزح، یا قبلهٔ ابروست داری؟
زمانی‌که آرتمیس به عنوان الهه ماه شناخته می‌شود، وی ملبس به لباسی بلند و چیزی که سر وی را پوشانده‌است و در حالت تاریک آرتمیس، وی در حالت تیراندازی و کشتار دوشیزگان و زنان ترسیم شده‌است که در اینجا به عنوان الهه آورنده مرگ شناخته می‌شود. همچنین در نگاره‌های کلاسیک، وی تاجی به شکل هلال ماه بر سر خود دارد.