هفتمین

معنی کلمه هفتمین در لغت نامه دهخدا

هفتمین. [ هََ ت ُ ] ( ص نسبی ، اِ ) هفتم :
به مدح تو سخن من به هفتمین گردون
رسید بی رسن از چاه هفتصدبازی.سوزنی.

معنی کلمه هفتمین در فرهنگ فارسی

(صفت ) عددترتیبی برای هفت درمرحل. هفتم .

جملاتی از کاربرد کلمه هفتمین

هفتمین وادی فقرست و فنا بعد ازین روی روش نبود ترا
دو فیلم او، یک روز در دادگاه (۱۹۵۴) و تب اسب (۱۹۷۶) در شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، قسمت کمدی‌های ایتالیایی به نمایش درآمدند.
حالی چه زند به قال آورد او چرخ بلند هفتمین را
پاسبان هفتمین طارم که کیوان نام اوست بر جناب بارگاهت پرده داری بیش نیست
آیدا بیست و ششمین اپرای جوزپه وردی و هفتمین اپرا از دوره سوم اپرانویسی وردی است که در سال ۱۸۷۱ میلادی، در ۴ پرده و به زبان ایتالیایی تنظیم و ساخته شد.
آن خداوندی که از اقبال او آراسته است از زمین هفتمین تا آسمان هفتمین
پاس بام سراچۀ قدرت هفتمین کو توال میدارد
چون خلیل از آسمان هفتمین بگذرد که لا احب الافلین
از طناب کهکشان جلاد خونریز فلک برکشد او را به حلق از پیش طاق هفتمین
استان توکومان با تولید ناخالص داخلی برابر ۲/۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و درآمد سرانه ۵۴۰۰ از نظر اقتصادی در حال توسعه می‌باشد (هفتمین استان).
سوئد هفتمین کشور جهان و و پنجمین کشور اروپا بود که در آوریل ۲۰۰۹ ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی اعلام کرد. البته سوئد از ۱۹۹۵ امکان اتحاد مدنی و از سال ۲۰۰۰ امکان سرپرستی فرزند را برای زوج‌های همجنس‌گرا فراهم کرده بود. اما مجلس سوئد در ۱ آوریل ۲۰۰۹ با رأی ۲۶۱ به ۲۲ قانون ازدواج همجنس‌گرایان را نیز تصویب کرد. شش حزب از هفت حزب مجلس سوئد از این قانون حمایت کردند و حزب دموکرات مسیحی تنها حزبی بود که از این قانون حمایت نکرد. قانون ازدواج همجنس‌گرایان در سوئد از ۱ مه ۲۰۰۹ اجرا شد. کلیسای سوئد در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹ به‌طور رسمی به کشیش‌های خود اجازه داد تا مراسم ازدواج همجنس‌گرایان را برگزار کنند.
پایگاهم از سپهر هفتمین برتر بدی گر سر آن طره عنبر فشان بگرفتمی
بر سر چرخ هفتمین نام زمین چرا برم غیرت هر فرشته‌ام ذکر بشر چرا کنم
احمد بن موسی کاظم مشهور به شاهچراغ، پسر ارشد موسی کاظم، هفتمین امام شیعیان امامی و یکی از فقهای شیعه و از راویان حدیث است. احمد بن موسی و محمد بن موسی از یک مادر که ام احمد خوانده می‌شد متولد گردیدند. وی برادر علی ابن موسی الرضاست.
ازدواج همجنس‌ در سوئد از اول مه ۲۰۰۹ قانونی شده‌است. قانون آن در اول آوریل ۲۰۰۹ تصویب شد. سوئد هفتمین کشوری است که ازدواج همجنس را در سطح ملی قانونی کرده‌است.
تا سرفراز گشتی ز این هر چهار چیز شد خاک پای همت تو چرخ هفتمین