هفتاد

معنی کلمه هفتاد در لغت نامه دهخدا

هفتاد. [ هََ ] ( عدد، ص ، اِ ) سبعین. هفت برابر ده. در حساب جُمَّل نماینده آن حرف «ع » است. ( از یادداشتهای مؤلف ) :
کنون سال عمرم به هفتاد شد
امیدم به یکباره بر باد شد.( منسوب به فردوسی ).چو سال اندرآمد به هفتادویک
همی زیر شعر اندر آمد فلک.فردوسی.ترکیب ها:
- هفتادکرد. هفتادگام. هفتادم. هفتادمیخ. هفتاد و دو تن. هفتاد و دو شاخ. هفتادودوکشتی. هفتادودوملت. رجوع به هر یک از این مدخل ها شود.

معنی کلمه هفتاد در فرهنگ عمید

هفت ده تا، عدد «۷۰».

معنی کلمه هفتاد در فرهنگ فارسی

عدد۷٠هفت ده تا
عدداصلی معادل هفت بارده ( ۷٠ ) پنجاه بعلاو. بیست سبعین . یا هفتاد آب . آبهای بسیار. یا به هفتاد آب شستن . شستن بسیارومکرر : (( ازدااغهای لاله برافراخت صدعلم پشمینهام که عشق بهفتاد آب شست . ) ) ( بابافغانی ) یا به هفتاد وهفت آب شستن . شستن بسیار ومکرر.

معنی کلمه هفتاد در ویکی واژه

(ریاضی): عدد اصلی معادل شصت‌و‌نُه به اضافه یک.

جملاتی از کاربرد کلمه هفتاد

غیر هفتاد و سه مذهب که در این عالم نیست عشق راه دگر و ملت دیگر دارد
این مستند با موضوع عملیات پاک سازی کردستان و بازگشت امنیت به این منطقه در اوایل دهه هفتاد و نقش احمد کاظمی در این عملیات ساخته شده است.
ز هفتاد و دو ملت دوری ای عشق ندانم خود تو دارای چه دینی
بچشم من نگر تا هست افزون یکی چشم من از هفتاد دجله
ز هفتاد برنگذرد بس کسی ز دوران چرخ آزمودم بسی
ون سنت فیلمنامه را در دهه هفتاد نوشته بود اما بعد از خواندن رمان شهر شب اثر جان ریچی آن را تغییر داد.
به بیست سی غم و چل پنجه‌اند هان چون صید به شصت واقعه هفتاد روز درماندیم
نقلست که خواجه ابوطاهر پسر شیخ به مکتب رفتن سخت دشمن داشتی و از دبیرستان رمیدی یک روز بر لفظ شیخ رفت که هر که ما را خبر آورد که درویشان مسافر می‌رسند هر آرزو که خواهد بدهم ابوطاهر بشنید بر بام خانقاه رفت دید که جمعی درویشان می‌آیند شیخ را خبر داد گفت: چه می‌خواهی گفت: آنکه به دبیرستان نروم گفت: مرو گفت: هرگز نروم شیخ سر در پیش افکند آنگاه گفت: مرو اما انافتحنا از بریاد گیر ابوطاهر خوش شد و انافتحنا از بر کرد چون شیخ وفات کرد و چند سال برآمد خواجه ابوطاهر وام بسیار داشت به اصفهان شد که خواجه نظام الملک آنجا حاکم بود خواجه او را چنان اعراز کرد که در وصف نیاید و در آن وقت علوی ای بود عظیم منکر صوفیان بود نظام الملک را ملامت کرد که مال خود به جمعی می‌دهی که ایشان وضو نمی‌دانند و از علوم شرعی بی‌بهره‌اند مشتی جاهل دست آموز شیطان شده نظام الملک گفت: چه گوئی که ایشان از همه چیز خبردار باشند و پیوسته بکار دین مشغولند علوی شنیده بود که ابوطاهر قرآن نمی‌داند گفت: اتفاقست که امروز بهتر صوفیان ابوطاهرست و او قرآن نمی‌داند نظام الملک گفت: او را بطلبیم که تو سورتی از قرآن اختیار کنی تا برخواند پس ابوطاهر را با جمعی از بزرگان وصوفیان حاضر کردند نظام الملک علوی را گفت: کدام سوره خواهی تاخواجه ابوطاهر برخواند گفت: سوره انافتحنا پس ابوطاهر انافتحنا آغاز کرد و می‌خواند و نعره می‌زد و می‌گریست چون تمام کرد آن علوی خجل شد ونظام الملک شاد گشت پس پرسید که سبب گریه و نعره زدن چه بود خواجه ابوطاهر حکایت پدر را از اول تا آخر با نظام الملک گفت: کسی که پیش از هفتاد سال بیند که بعد از وفات او متعرضی رخنه در کار فرزندان او خواهد کرد و آن رخنه را استوار کند بین که درجه‌ی او چگونه باشد پس اعتقاد او از آنچه گفته بود زیادت شد.
یقین دانم که فردا پیش حلقه یکی گردند هفتاد و دو فرقه
این جبهه نخستین بار در جنگ زمستان ۱۹۳۹–۱۹۴۰ علیه فنلاند وارد عمل شد. در نوامبر ۱۹۳۹، درست پیش از حملهٔ اولیهٔ شوروی، این جبهه متشکل از سپاه تفنگ‌دار نوزدهم (لشکر تفنگ‌دار بیست و چهارم، چهل و سوم، هفتادم و صد و بیست و سوم)، سپاه تفنگ‌دار پنجاهم (تفنگ‌داران چهل و نهم، نودم و صد و چهل و دوم)، سپاه تانک دهم، لشکر تفنگ‌داران صد و سی و هشتم، و یک تیپ مستقل تشکیل‌شده از تانک‌ها بود.
عدد جیم سه هزار و دویست و هفتاد و سه است. عدد طا هزار و دویست و هفتاد و چهار است.
منم که طاعت هفتاد ساله خود را فدای غمزه ماه دو هفت ساله کنم